اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 6, 2021
9:43 سه شنبه، 17ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122575

سند راهبردی نقشه راه زیرساخت اندازه‌گیری پیشرفته

 
 
سند راهبردی نقشه راه زیرساخت اندازه‌گیری پیشرفته به عنوان پیش نیازی در هوشمند سازی صنعت آب و انرژی و مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین سند راهبردی نقشه راه زیرساخت اندازه‌گیری پیشرفته با مجریگری مهندس عاطفه قوامی فر و به سفارش معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT تعریف و تصویب گردید.
 
بنابراین گزارش برای رسیدن به راهکاری اجرایی و مورد توافق میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، نیرو و جهاد کشاورزی و به منظور افزایش بهره وری با استفاده از قابلیتهای مدیریت هوشمند در صنعت آب و انرژی، پیاده سازی زیر ساخت اندازه گیری پیشرفته در کشور تدوین شد.
 
بحران کمبود آب از یک سو و لزوم اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی از سوی دیگر، بسیاری از کشورها را به سوی بهره مندی از مزایای فناوریهای نوینی همچون اینترنت اشیا در هوشمند سازی صنعت آب و انرژی و حرکت به سمت ایجاد شبکه­های هوشمند با استفاده از زیرساخت اندازه گیری پیشرفته و کنتورهای هوشمند سوق داده است. بر همین اساس در ایران نیز این مقوله چنان حایز اهمیت بوده که مبتنی بر بند واو تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف دانسته شد با همکاری وزارتخانه­های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی، سند راهبردی نقشه راه زیرساخت اندازه گیری پیشرفته را تدوین نماید که این موضوع به تعریف چنین پروژه­ای در پژوهشگاه انجامید.  
 
«زیرساخت اندازه‌گیری پیشرفته» (AMI‏) Advanced Metering Infrastructure یک زیرمجموعه از فناوری اینترنت اشیا است که از سیستمی یکپارچه شامل مجموعه‌ای از ابزارهای سنجش (مشتمل بر حسگرها و کنتورهای پیشرفته و …)، سیستمهای پایش، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتری و سیستم‌های مدیریت داده تشکیل شده و در بستری ارتباطی، اطلاعاتی نظیر مصرف، میزان تقاضا، ولتاژ، جریان، دما و اطلاعات دیگر را بسته به سیاستهای دستگاه بهره بردار در حد امکان به‌صورت نزدیک به زمان واقعی یا کاملاً منطبق بر آن، از سمت مصرف‌کننده دریافت، تحلیل و اطلاع رسانی می‌کند. این سیستم با ایجاد قابلیت ارتباط دو طرفه، قرائت، پیکربندی، نظارت و کنترل از راه دور کنتورها، جمع‌آوری، مدیریت، پردازش و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده را داشته و گراف‌ها و گزارش‌های لازم را تولید می‌کند.
 
شناسایی و گردآوری الزامات و ضرورت های پیاده سازی زیرساخت اندازه گیری پیشرفته در سطح کشور در حوزه های آب و انرژی، ترسیم چشم انداز مشترک، اهداف و راهبردهای مربوط به پیاده سازی این زیرساخت، ارایه سناریوهای پیشنهادی برای عملیاتی سازی سند راهبردی نقشه راه AMI، همچنین ارائه پیشنهاد در خصوص چگونگی حکمرانی داده های گردآوری شده، تعیین اولویتها و وظایف هریک از ذینفعان این حوزه در زیست بوم زیرساخت اندازه‌گیری پیشرفته و سند راهبردی و اقدامات اجرایی لازم برای آن طی ۵ سال آینده، بخشی از خروجی های این پروژه را شامل می شود.
 
شایان ذکر است دستاوردهای این پروژه ملی با مشارکت، همکاری و هفکری بخش­های مختلفی از زیست بوم فناوری اینترنت اشیا و شبکه هوشمند آب و انرژی در کشور از جمله کارگروه اینترنت اشیا و فناوری های نوین وزارت نفت، معاونت آبفای وزارت نیرو، شرکت توانیر، پژوهشگاه نیرو، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده اندازه‌گیری جریان سیالات دانشگاه علم و صنعت، شرکت ملی گاز، اساتید و صاحبنظران این حوزه و نمایندگان بخش خصوصی از جمله فروم اینترنت اشیا و … به دست آمده است که در قالب سند راهبردی و پیش نویس آیین نامه اجرایی نقشه راه زیرساخت اندازه گیری پیشرفته در کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات، تقدیم دستگاه متولی آن گردید.
 
گفتنی است حرکت به سمت افزایش بهره وری آب و انرژی و اصلاح الگوی مصرف از طریق تحقق و پیاده سازی زیرساخت اندازه گیری پیشرفته و نیل به ایجاد و دستیابی به شبکه هوشمند آب و انرژی در کشور از جمله پیامدهای تحقق دستاوردهای این پروژه طی سالهای آتی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.