اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

April 7, 2021
9:50 چهارشنبه، 18ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122615

تخصیص ۸۰۰ هزار دلار برای ساخت ماهواره کیوب‌ست از سوی سازمان فضایی ایران

 
 
دانش طراحی و ساخت ماهواره بومی از نیازهای اصلی کشور است، در این راستا با در نظر گرفتن تسهیلاتی تا سقف ۸۰۰ هزار دلار برای ساخت یک ماهواره کیوب‌ست (ماهواره مکعبی) و پرتاب، بستری برای توسعه ماهواره بومی فراهم شده است.
 
چهار سال قبل سازمان فضایی کشور تصمیم گرفت با هدف ترویج ساخت ماهواره، مسابقه‌ای را برگزار کند تا نخبگان و علاقمندان در این زمینه بتوانند با امکانی که فراهم شده، ماهواره بومی بسازند و آن را در مدار قرار دهند. آن برنامه به دلایل مختلف به نتیجه دلخواه منجر نشد. حالا پس از مدتی خبرگان بخش فضایی کشور مسابقه‌ای ترتیب دادند که بر اساس آن یک تیم ساخت ماهواره می‌توانند ایده خود برای ساخت و پرتاب ماهواره را به واقعیت تبدیل کنند.
 
مجتبی سرداقی دبیر برگزاری این مسابقه در گفت‌وگو با ایرنا درباره چگونگی برگزاری رقابت علمی و صنعتی طراحی و ساخت ماهواره مکعبی گفت: این مسابقه با حمایت بخش خصوصی برای اولین بار است که در کشور برگزار می‌شود.
 
وی درباره چگونگی شرکت در این مسابقه گفت: ورود افراد دراین رویداد کاملا آزاد است و هر فردی می‌تواند در این مسابقه شرکت کنند تنها شرط این است که سه نفر کارشناس متخصص در این تیم حضور داشته باشند.
 
ماهواره‌های کیوب‌ستی که قرار است برای این کار ساخته شوند، ماموریت مخابراتی خواهند داشت. مسابقه ۱۴ بهمن سال ۱۴۰۰ برگزاری می‌شود و تیم‌ها باید تا قبل از ۲۰ فروردین ثبت‌نام خود در سایت www.Cubest.ir را به اتمام برسانند.
 
دبیر این مسابقه تاکید کرد: این مسابقه در سه فاز برگزار می‌شود. در قدم‌های نخست پیشنهاد تیم‌ها برای طراحی و ساخت ماهواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و از بین ایده‌هایی که مطرح شده پنج تیم انتخاب می‌شوند تا ایده خود را وارد ساخت مدل مهندسی کنند.
 
وی افزود: در این مرحله هزینه ساخت و تست ماهواره به تیم‌ها پرداخت می‌شود تا کارشان را آغاز کنند. پس از ساخت ماهواره، محصولاتی که تولید شده توسط داورانی که همگی از نخبگان عرصه فضایی کشور هستند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا روی بهترین طراحی، سرمایه‌گذاری شود و با عقد قرارداد، تیم‌ها ساخت مدل پروازی و آماده‌سازی مقدمات برای پرتاب ماهواره را آغاز کنند.
 
سرداقی تاکید کرد: ممکن است در این مرحله بیش از یک ماهواره برای ساخت و پرتاب شود و از آن‌جایی که هدف از برگزاری این مسابقه ایجاد یک منظومه است، می‌توان به تیم‌های زبده دیگر نیز فرصت داد.
 
او با بیان این که تیم داوری این مسابقه از کارشناسان حوزه ساخت ماهواره فعال در بخش دولتی و خصوصی تشکیل شده‌ است، تصریح کرد: ما برای پرتاب ماهواره، هم امکان استفاده از تجهیزات داخلی را داریم هم می‌توانیم از امکانات خارجی استفاده کنیم و تیم‌ها از این جهت مشکلی نخواهند داشت.
 
تیم‌ها از ۲۰ فروردین وارد رقابت می‌شوند و در نهایت تیم‌های برگزیده تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ وقت خواهند داشت تا ماهواره تکمیل شده خود را ارائه دهند. جایزه‌ای که برای تیم برنده در نظر گرفته شده حدود ۸۰۰ هزار دلار است که می‌توان با کمک آن مراحل طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره مورد نظر را طی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.