تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 10, 2021
9:36 شنبه، 21ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122693

چین علی‌بابا را به‌خاطر نقض قوانین ضدانحصار ۲.۷۵ میلیارد دلار جریمه کرد

 
 
رگولاتورهای چین شرکت علی‌بابا را به خاطر نقض قوانین ضدانحصار با رقم تاریخی ۲.۷۵ میلیارد دلار جریمه کرده‌اند. مقامات این کشور می‌خواهند به انحصارطلبی‌های علی‌بابا پایان دهند و عدالت را به فضای بازارهای آنلاین خود برگردانند.
 
چین در ماه نوامبر ۲۰۲۰ قوانین جدیدی را برای رقابت در فضای اقتصاد اینترنتی خود پیشنهاد کرد. نهادی به نام «سازمان دولتی تنظیم بازار» چند هفته پس از تعلیق عرضه اولیه سهام Ant Group، از زیرمجموعه‌های علی‌بابا اعلام کرد که پرونده‌ی ضدانحصاری را علیه علی‌بابا به جریان انداخته است.
 
این نهاد که قوی‌ترین رگولاتوری بازار در چین به حساب می‌آید، حالا امروز به این نتیجه رسیده که علی‌بابا از سال ۲۰۱۵ از سلطه خود بر بازار سوءاستفاده کرده و کسب و کارهای چینی را به فروش محصولات در یک پلتفرم خاص وادار کرده است. در نتیجه، این فروشندگان امکان انتخاب آزادانه میان پلتفرم‌های مختلف نظیر Pinduoduo یا JD.com را نداشته‌اند و برای استفاده از پایگاه کاربری عظیم علی‌بابا مجبور به استفاده از پلتفرم‌های این شرکت بوده‌اند.
 
غول‌های اینترنتی چینی از جمله «تنسنت» و علی‌بابا از اواخر سال ۲۰۲۰ هدف جریمه‌های مختلفی در زمینه نقض قوانین رقابتی قرار گرفته‌اند. با این حال، جریمه‌هایی که برای این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شد در بهترین حالت در مقایسه با بهره‌ای که آن‌ها از بازار می‌بردند تشریفاتی محسوب می‌شد. تاکنون از هیچ شرکتی خواسته نشده بود که امپراتوری‌های خود را تجزیه کنند و کاربران همچنان مجبور بودند که از بین این غول‌های فناوری انتخاب داشته باشند.
 
ولی اخباری که در هفته‌های اخیر منتشر شده از عزم جدی‌تر مقامات چینی برای مقابله با این شرکت‌ها حکایت دارند. جریمه امروز علی‌بابا معادل ۴ درصد از درآمد این شرکت در بازار چین در تمام طول سال ۲۰۱۹ است. علی‌بابا در بیانیه‌ای در واکنش به این خبر گفت: «امروز حکم جریمه سازمان دولتی تنظیم بازار جمهوری خلق چین را دریافت کردیم. ما با یکدلی این جریمه را می‌پذیریم و از آن پیروی خواهیم کرد. ما برای انجام مسئولیتی که در قبال جامعه داریم، با تمام توان برای فعالیت در حد و مرز قانون تلاش می‌کنیم، به تقویت سیستم‌های کنترلی داخلی می‌پردازیم و خودمان را از طریق نوآوری در مسیر رشد قرار می‌دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.