اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

April 12, 2021
9:05 دوشنبه، 23ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122763

ظرفیت پهنای باند اینترنت آذربایجان‌غربی ۴۴۹ برابر شد

 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت پهنای باند ورودی استان طی هشت سال گذشته ۴۴۹ برابر شده که با توجه به ظرفیت، یک ششم زیر بار رفته و ‏پنج ششم آن آزاد ‏بوده و قابل بهره برداری است. ‎
 
قاسم جلیلی نژاد اظهار داشت: پهنای باند ورودی آذربایجان‌غربی در ابتدای دولت ۶.۷ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به سه هزار و هشت گیگابیت برثانیه رسیده است.
 
وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث شبکه ملی اطلاعات ۹۰ درصد ‏از تعهدات خود را ‏در زمینه تامین زیرساخت‌های ارتباطی در آذربایجان‌غربی انجام داده است.
 
 مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: در این راستا امروز ظرفیت پهنای ‏باند بهره برداری شده این استان به ۴۶۶ گیگابایت بر ثانیه رسیده ‏است در حالی که هشت سال پیش ۳.۴ گیگابایت بر ثانیه ‏بود.
 
جلیلی نژاد با بیان اینکه پوشش اینترنت پرسرعت روستایی و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در ابتدای ‏فعالیت ‏دولت صفر بود، گفت: تاکنون یک هزار و ۶۸۴ روستای آذربایجان غربی به ‏شبکه ملی ‏اطلاعات متصل شده است‎. ‎
 
وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه مقرر ‏شده ۸۰ درصد روستاهای بالای۲۰ خانوار به ‏اینترنت دسترسی پیدا کنند و هم اکنون بیش از ۷۶ ‏درصد آن محقق شده است و در صورت تامین تجهیزات تا پایان سال ۱۰۰ درصد تعهد ‏وزارت متبوع تحقق می‌یابد.
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: در فاز نخست توسعه ‏ارتباطات روستایی یک هزار و ۱۵۰ روستا و در فاز دوم که فعلا ‏در حال انجام است، ۲۶۳ روستا در سطح استان از ‏اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند که با تامین تجهیزات مابقی روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز تحت پوشش قرا می گیرند.
 
جلیلی نژاد افزود: همه ۴۸ شهر آذربایجان‌غربی ‏از ‏امکانات آخرین نسل تلفن همراه برخوردار هستند. ‏
 
سرویس اینترنت پهن باند به دلیل سرعت آن بیشترین دسترسی را در اینترنت دارد که در چهار قالب DSL یا خط مشترک دیجیتال، فیبر نوری، کابل و ماهواره ارائه می‌شود.
 
زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی ارایه شده به روستاها و مناطق محروم استان از جمله خدمات ارزنده و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک و ایجاد تسهیلات ارتباطی برای مردم مناطق محروم است.
 
در سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ها تغییر کرد و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ها به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر و ناظر بر زیرمجموعه های پست، پست بانک و شرکت ارتباطات زیر ساخت (بخش دولتی) و شرکت های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد.
 
تمامی وظایف سازمان های وابسته به وزارت از قبیل سازمان تنظیم مقررات، سازمان فناوری اطلاعات و غیره از طریق این ادارات کل در استان ها پیگیری می شود و در همین راستا وظایف این ادارات کل جهت تحقق اهداف بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار بعد نظارت امنیتی و حفاظتی، نظارت مدیریتی، نظارت برنامه ای و نظارت مقرراتی تعریف شده است.
 
ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به عنوان نماینده عالی بخش حاکمیت با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه ها و سیاست های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بین کلیه واحدهای تابعه در استان تشکیل و مدیران کل استانی به عنوان نماینده ارشد وزارت متبوع وظیفه پاسخگویی به مقام محترم وزارت و مقامات ارشد استان را عهده دار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.