اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

April 12, 2021
14:36 دوشنبه، 23ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122794

مدیرعامل اسکای روم: کلاب هاوس بومی نیستیم و روی گفتگوی صوتی تمرکز نداریم

 
 
مدیرعامل اسکای روم می‌گوید کارکرد این پلتفرم با شبکه اجتماعی کلاب هاوس کاملا متفاوت است و آنها نه «کلاب هاوس بومی» هستند و نه می‌خواهند که در این زمینه قدمی بردارند.
 
گفتنیست «رسول جلیلی» عضو شورای عالی فضای مجازی اخیرا در مصاحبه‌ای با «نبض فناوری» تاکید کرده بود که اسکای روم معادل بومی کلاب هاوس است و بیش از یک سال است که خدمات خود ارائه می‌دهد این در حالیست که به گفته مدیر این مجموعه، اسکای روم عمری ۸ ساله دارد.
 
«مجید خواهانی» مدیرعامل اسکای روم در پاسخ به این پرسش که آیا خودشان را یک کلاب هاوس بومی می‌دانند یا خیر می‌گوید:
 
«در حوزه فناوری از این مسائل پیش می‌آید که بخاطر شباهت زیادی که محصولات با یکدیگر دارند، ممکن است این شبهه برای برخی پیش بیاید که یک محصول کارکردی مانند یک نرم افزار دیگر دارد. اسکای روم از سال ۹۲ کار خود را شروع کرده و از آن زمان تا به امروز در لبه تکنولوژی حرکت کردیم و در سال ۹۶ دانش بنیان شدیم. در سال ۹۹ به خاطر شرایط کرونا با مخاطبین بیشتری روبرو شدیم و ناگهان رشد کردیم. ما هم این رشد را تجربه کردیم و خدماتی در حوزه آموزش آنلاین، وب کنفرانس‌ و رویدادهای بین‌المللی انجام دادیم. هم‌اکنون از دانشگاه‌ها تا مجموعه‌های دولتی و صنایع مشتری داریم ولی باید تاکید کنیم سرویسی که ارائه می‌دهیم کاملا متفاوت از کلاب هاوس است.»
 
او تاکید دارد که اسکای روم در حوزه لایو استریمینگ فعالیت دارد اما در تمام ابعاد این موضوع کار می‌کند: «چت، نمایش اسلاید، پخش مدیا و وایت بورد و موارد دیگری در اسکای روم وجود دارد که کاملا با سرویسی که ارائه می‌دهد یکسان است. اسکای روم حتی با اسکایپ قابل مقایسه نیست و نمی‌توان آن را اسکایپ بومی دانست. کاربران اسکایپ سراغ ما نمی‌آیند و کاربر اسکای روم نیز سراغ اسکایپ نمی‌رود. آنها یک پرسونای مشتری دارند و ما یک پرسونا؛ اساسا ما رقبای جهانی خود را مجموعه‌هایی چون Adobe Connect می‌دانیم.»
 
چندی پیش مرکز ملی فضای مجازی از بخش خصوصی دعوت کرده بود تا به ساخت محصولی چون کلاب هاوس بپردازند و یک کلاب هاوس بومی ارائه کنند. در همین راستا خواهانی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ نهاد دولتی یا حاکمیتی با آنها برای جایگزین شدنشان به جای کلاب هاوس صحبتی به میان آورده و یا به آنها گفته شده که محصولی در حیطه کاری کلاب هاوس به طور بومی ارائه کنند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید که چنین اتفاقی رخ نداده است و هیچ نهادی با آنها در اینباره صحبتی نکرده است. خواهانی تاکید دارد که آنها می‌خواهند تمرکز خود را بر بسط و گسترش محصول کنونی خود بگذارند و هیچ برنامه‌ای برای ورود به ساخت محصولی مانند کلاب هاوس بومی به عنوان یک محصول جانبی ندارند.
 
خواهانی در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه هیچ گونه حمایت معنوی و مالی از نهادهای دولتی و حاکمیتی به آنها شده است یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «تمامی نهادها لطف داشتند و از نظر حمایت‌های معنوی سعی کردند کمک ما باشند، از مرکز ملی فضای مجازی گرفته تا معاونت علمی ریاست جمهوری، از نظر کمک مالی نیز ما تنها به صرف دانش بنیان بودن یک تسهیلات از معاونت علمی ریاست جمهوری گرفتیم که در حال بازپس دادن آن هستیم. حمایت مالی خاص و فراتر از این مورد به ما نشده است.»
 
مدیرعامل اسکای روم در پاسخ به این سوال که آیا موافق حذف محصولات خارجی در برابر محصولات بومی هستند به دیجیاتو می‌گوید که برنامه‌نویسان اکوسیستم ایرانی به جایی رسیده‌اند که می‌توانند محصولی با قابلیت عرضه در عرصه بین‌المللی بسازند: «حذف کردن و فیلتر کردن سرویس‌های خارجی به منظور حمایت از سرویس‌های ایرانی کار درستی نیست و رقابت را از بین می‌برد. باید مدل‌های خارجی در ایران فعالیت کنند و کاربر به انتخاب خودش از سرویس بومی استفاده کند، این مسئله خیلی لذت‌بخش‌تر است تا با بستن مدل خارجی بخواهد استقبالی از محصول بومی بشود. ما هیچ دوست نداریم رقبای جهانی‌مان مانند Adobe Connect و یا برنامه‌های دیگر در ایران مسدود شوند.»
 
خواهانی می‌گوید بیش از ۲۵ میلیون کاربر در داخل کشور از اسکای روم استفاده کردند و بیش از ۴۵ کشور دنیا تاکنون از سرویس اسکای روم استفاده کردند: «به عنوان مثال انجمن ژنتیک ایران یک رویداد جهانی داشت که چندین کشور در آن ارائه داشتند و همگی از بستر اسکای روم استفاده کردند. ما در سال جدید سعی داریم تمرکز بیشتری رو حضور در بازار فراتر از ایران داشته باشیم.»
 
اسکای روم در حال حاضر فقط روی بستر وب عرضه می‌شود و تمامی کاربران با استفاده از مرورگر در هر محصولی با هر سیستم عاملی می‌توانند از آن استفاده کنند اما خواهانی وعده می‌دهد که نسخه اپلیکیشن اندرویدی آنها در سال ۱۴۰۰ عرضه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.