اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 19, 2021
12:41 دوشنبه، 30ام فروردینماه 1400
کد خبر: 123077

درآمد مایکت با کم‌ کردن سهم از توسعه‌دهندگان، ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

 
 
به‌ دنبال تصمیم گوگل‌ پلی و کافه‌بازار برای کاهش سهم از توسعه‌دهندگان، مایکت نیز این طرح را اجرا کرده است و بر این اساس، درآمدش ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.
 
۲۸ اسفند ۹۹ کافه بازار هم‌زمان با گوگل‌ پلی، سهم کمیسیونش از فروش توسعه‌دهندگان را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داد. مایکت، دیگر فروشگاه اندرویدی در ایران هم ۲۴ فروردین سهم خود از درآمد توسعه‌دهندگان را به ۱۵ درصد کاهش داد. روز ۲۸ فروردین، مدیران مایکت با حضور در اتاق گفت‌وگوی آی‌تی ایران در کلاب‌هاوس، در مورد طرح توضیح و به دغدغه‌های برنامه‌نویسان پاسخ دادند.
 
به‌ گفته‌ی مدیرعامل مایکت، سیاست جدید این پلتفرم بیش از ۹۹ درصد توسعه‌دهندگان را بهره‌مند می‌کند. وحید رحیمیان می‌گوید:
 
مایکت از مدت‌ها قبل به این موضوع فکر می‌کرد و تصمیم اپ‌استورهای خارجی تنها باعث تسریع اجرای این تصمیم توسط آن‌ها شده است.
 
رحیمیان می‌گوید کاهش سهم مایکت از درآمد توسعه‌دهندگان نه‌تنها باعث حفظ رقابت و رشد این استور در بازار داخلی، بلکه باعث رشد صنعت اپلیکیشن‌های موبایل و توسعه‌دهندگان آن می‌شود. مدیرعامل مایکت اشاره می‌کند که درآمد این پلتفرم با اجرای طرح ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و جایگزینی هم برای آن وجود ندارد. در واقع مایکت با نگاه بلندمدت این تغییر را آغاز کرده است و جایگزینی راه درآمد دیگری از توسعه‌دهندگان را کارآمد نمی‌داند.
 
رحیمیان اشاره می‌کند که استورهای خارجی با اجرای این طرح، کاهش درآمد محسوسی تجربه نمی‌کنند و سود خود را نشانه گرفته‌اند؛ درحالی‌که ماجرا برای یک استور ایرانی بسیار متفاوت است. او توضیح می‌دهد:
 
در این کشور تولید کردن اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها با توجه به شرایط موجود، تورم و افزایش مهاجرت بسیار سخت است و اگر اپ‌استورهایی مانند مایکت و بازار این تصمیم را نمی‌گرفتند، خلاقیت از بین می‌رفت. چرا که تولید اپلیکیشن برای توسعه‌دهنده‌ها با توجه به هزینه‌ای که باید پرداخت می‌کردند، دیگر به‌صرفه نبود.
 
برآورد مدیرعامل مایکت از افزایش درآمد با آغاز این طرح، مبلغ بسیار ناچیزی است و مایکت باید در سال‌های آینده آن را بازنگری کند. البته منظور وی از بازنگری، افزایش دادن کمیسیون در سال آینده نیست؛ بلکه با درنظرگرفتن شرایط هر توسعه‌دهنده، طرح باید برای آن‌ها شخصی‌سازی شود.
 
مدیرعامل مایکت در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چه تضمینی برای ثابت‌ بودن کاهش ۱۵ درصدی سهم توسعه‌دهنده‌ها وجود دارد، گفت:
 
این اعداد و ارقام به‌صورت ثابت نیستند و به‌صورت مکرر بررسی می‌شوند تا به نقطه‌ای برسند که درآمدها هم برای مایکت پاسخگو باشد و هم برای توسعه‌دهنده عدد قابل توجهی باشد. هیچ فرمول دقیقی وجود ندارد؛ اما درخصوص مایکت، ما در جلسات متعدد این موضوع را بررسی کردیم. یکی از مسائلی که در این جلسات به آن پرداخته شد، به خطر نیفتادن بقای مایکت بود و اینکه هزینه‌های استور دچار مشکل نشود. از سوی دیگر این کاهش به اندازه‌ای قابل‌ توجه است که به شریک تجاری هم کمک کند. اما اگر بخواهیم عرف کلی را در نظر بگیریم، امکان تغییر و برگشت به خانه اول و سهم ۳۰ درصد ممکن نیست و این طرح ثابت باقی خواهد ماند. از سوی دیگر هم قرار نیست که هر سال به‌صورت پلکانی این کاهش سهم اتفاق بیفتد.
 
در ادامه‌، مدیر روابط عمومی مایکت خبر داد که این استور از سال گذشته به مرحله سوددهی رسیده و نقطه سربه‌سر را رد کرده است. حدیثه خسروی در مورد تأخیر در اطلاع‌رسانی کاهش درآمد از توسعه‌دهندگان، می‌گوید مایکت در شیب رشد بود و هنوز به رشد مورد نظر خود نرسیده بود؛ به همین علت، منتظر تأثیر بیشتر بر بازار بود تا رشد قطعی اتفاق بیفتد و سهم بیشتری از بازار کسب کند. به‌علاوه، اجرایی کردن این طرح از خردادماه که تحقیقات مایکت دراین‌باره آغاز شد، به‌ مقدار کافی در روند و فعالیت توسعه‌دهندگان تأثیر نداشت.
 
در انتهای گفت‌وگو، برخی توسعه‌دهنده‌ها در مورد دیگر روش‌هایی صحبت کردند که می‌تواند در یک استور به کمک آن‌ها بیایند. مدیرعامل مایکت با اشاره به معرفی اپلیکیشن‌های جدید توسط استور گفت:
 
پروموت کردن برنامه و بازی‌هایی که تازه کار خود را شروع کرده‌اند، سیاستی است که ما در مایکت داریم. این سیاست تا حدودی به ساختار تیم و اخلاقی تیمی بستگی دارد. در چیدمان صفحه، سعی ما این است که انتظار پروموت توسعه‌دهنده‌ها برآورده شود و نیاز مشتریان به نوآوری هم ارضا شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.