اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 22, 2021
12:42 پنجشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123224

مصوبه هیئت دولت در خصوص اختلال عمدی اپراتورها رسما ابلاغ شد: شفافیت محدودیت، جریمه روزشمار و کاهش یا تعلیق پروانه

ICTna.ir – معاون اول رئیس جمهور، امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه، مصوبه 29 فروردین 1400 هیئت وزیران در خصوص نحوه برخورد با اپراتورهای مخابراتی ای که به صورت عمدی اقدام به ایجاد اختلال در دسترسی به خدمات فضای مجازی میکنند را در سه گام اجرایی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بر اساس این مصوبه هیئت وزیران در جلسه 29 فروردین 1400 خود به پیشنهاد مشترک وزراتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده واحده قانون اجاره تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب 1392 این مصوبه را در سه گام مستندسازی و شفافیت، جریمه ریالی و تعلیق پروانه یا کاهش مدت اعتبار پروانه را تصویب کرد.

mci irnacell logo.jpg

به منظور حفظ حق دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی، در صورتیکه اپراتورها خارج از ترتیبات تعیین شده قانونی، محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزارها، تارنماها (وبگاهها)، برنامه های کاربردی و سایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی به وجود آورند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) اقدامات زیر را به عمل آورد.

شفافیت و اطلاع رسانی در وقوع اختلال بر عهده رگولاتوری است
براساس این مصوبه، سازمان موظف است با جمعه آوری مستندات فنی، ظرف 24 ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به اپراتورها اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال و یا انسداد را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند. 

جریمه روزشمار تا سقف 50 میلیارد تومان در انتظار اپراتورها
براساس بند دو این مصوبه، در صورتیکه اپراتورها، ظرف 24 ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال و یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف، روزانه تا سقف 50 میلیارد تومان، اپراتور متخلف را جریمه کند. اپراتور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند. 

اگر اختلال برطرف نشد چه؟
به گزارش خبرنگار ایستنا، بر اساس بند سوم این مصوبه، در صورتیکه پس از یک هفته از اعلام سازمان، اپراتور نسبت به رفع محدودیت، اختلال و یا انسداد اقدام نکرد، سازمان مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین شده در بند دو این تصویب نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه اپراتور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند. 

چه کسانی این مصوبه را پیشنهاد دادند؟
بر اساس متن آغازین درج شده در این مصوبه، این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه  و به استناد ماده واحده قانون اجاره تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب 1392 بوده است.

این مصوبه با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در تاریخ دو اردیبهشت 1400 رسما ابلاغ شده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟
بیستم فروردین شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس ابتدا از طریق شبکه همراه اول از دسترس خارج شد و پس از آن نیز کاربران مخابرات و ایرانسل امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را از دست دادند. بیش از سه هفته است که کاربران این اپراتورها بدلیل اختلال کلاب هاوس بدون فیلتر شکن امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را ندارند. همان روز وزارت ارتباطات اعلام کرد این اختلال براساس فیلترینگ نبوده و به نظر میرسد به دلیل اختلال در سامانه DNS همراه اول واقع شده و در حال پیگیری است. پس از آن و با ادامه ماجرا، مجلسی مدیرکل دفتر مدیرعامل همراه اول در یک اتاق کلاب هاوس تاکید کرد برای فیلتر این شبکه اجتماعی نه مصوبه و ابلاغیه و حکم قضایی یا فیلترینگ صادر شده و نه این اپراتور اقدامی انجام داده است و معاون فنی این شرکت در حال پیگیری علت اختلال است.
 
clubhouse.jpg
 
کلاب هاوس چیست؟
برنامه کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی چت صوتی به‌شمار می‌رود که برای عضویت در آن نیازمند یک دعوت‌نامه از طرف کاربری که پیش‌از شما در کلاب هاوس ثبت‌نام کرده است هستید. کلاب هاوس در آورین ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از شرکت Alpha Exploration بنیان‌گذاری شد و در دسامبر ۲۰۲۰ تعداد کاربران آن چیزی حدود ۶۰۰ هزار کاربر گزارش شده؛ اما بنابر آخرین آمار منتشر شده، کلاب‌هاوس حالا بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر هفتگی دارد. 
 
یکی از دلایل محبوبیت ناگهانی کلاب هاوس، حضور افراد تأثیرگذاری نظیر ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، دریک و کوین هارت است که هم‌گام با حضورشان در روم‌های کلاب هاوس، سیلی از طرفدارانشان را به‌سوی این شبکه‌ی اجتماعی صوت‌محور هدایت کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.