اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 24, 2021
17:24 شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123299

اگر پارسال 1000 دلار سهام مایکروسافت خریده بودید؛ چقدر درآمد داشتید؟

سرمایه‌گذارانی که سال گذشته سهام شرکت‌های فناوری را خریداری کردند در مجموع با درآمدهای قابل ملاحظه مواجه شدند. در واقع بازده کل 12 ماه گذشته برای بازار بورس آمریکا 66.3 درصد گزارش شد. ولی تردیدی نیست که سهام برخی از شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام در طول این مسیر عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشته‌اند.
 
Chart: Microsoft's Share Price Quadrupled Under Satya Nadella | Statista
 
طی یک سال گذشته و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا مایکروسافت سرمایه گذاری‌های قابل توجهی انجام داد و توانست نام خود را به عنوان غول نرم افزاری و خدمات ابری جهان حفظ کند.
همه‌گیری ویروس کرونا برای آن دسته از افرادی که سهام مایکروسافت را خریداری کردند اتفاقات خوبی را رقم زد و در واقع فروش خدمات رایانش ابری، نرم افزارهای مخصوص دورکاری، سخت‌ افزارهای مخصوص بازی‌های ویدیویی و خدمات مایکروسافت در این یک سال افزایش یافت.
 
مجموع درآمدهای مایکروسافت در سال 2020 میلادی با رشد 13.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن به عدد 143 میلیارد دلار رسید و سود خالص این شرکت در یک سال گذشته نیز با رشد 12.8 درصدی معادل 44.2 میلیارد دلار محاسبه شد. مایکروسافت در آخرین سه ماه سال گذشته موفق شد درآمدهای خود را از واحد توسعه خدمات پردازش ابری Azure تا 50 درصد افزایش دهد.
 
در ابتدای سال 2020 میلادی هر سهام مایکروسافت با قیمت 159 دلار معامله می‌شود. در اوایل مارس گذشته و همزمان با انتشار ویروس کرونا از چین به مرزهای آمریکا ارزش هر سهام این شرکت به 165 دلار رسید. در جریان همه گیری ویروس کرونا ارزش هر سهام مایکروسافت تا 132.52 دلار نیز سقوط کرد.
خوشبختانه برای سرمایه گذاران مایکروسافت این افت قیمت مدت زیادی طول نکشید. در ماه ژوئن هر سهام مایکروسافت در بالاترین سطح خود در تاریخ با قیمت بیش از 190 دلار معامله شد. در حالی که دیگر بخش‌های بازار جهانی در نیمه دوم سال 2020 با بحران جدی مواجه شده بود، مایکروسافت بیشتر با برنامه ریزی درست موفق شد ارزش هر سهام خود را از حدود 200 دلار به 230 دلار برساند و سپامپر گذشته هر سهام این شرکت به قیمت 232.86 دلار فروخته شد.
 
به هر حال، سرمایه گذاران مایکروسافت که یک سال قبل سهام این شرکت را خریداری کردند در نهایت توانستند بازده مناسبی را به دست آورند. در واقع هر فردی که آوریل 2020 معادل 1000 دلار سهام مایکروسافت را خریداری کرده بود با فرض سود سهام مجدد هم اکنون 1636 دلار در اختیار داشت.
 
منبع: benzinga
ترجمه: همکاران سیستم
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.