5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 24, 2021
19:00 شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123306

چین روز سه‌شنبه گذشته، به منظور آزمایش فناوری آینده اینترنت در 5 تا ده سال آینده، یک شبکه آزمایشی را در پکن راه‌اندازی کرد.
 
بنا به گزارش شینهوا، شبکه موسوم به «زیرساخت فناوری آینده اینترنت» که در دانشگاه چینهوا مستقر است، 40 دانشگاه پیشرو این کشور را با پنهای باندی گسترده و تاخیر بسیار پایین‌تر از اینترنت کنونی، به هم متصل می‌کند.
 
این شبکه، به عنوان ستون فقرات موسسه «زیست بوم چین برای نوآوری‌های شبکه» (CENI) عمل می‌کند. CENI یک مرکز تحقیقات ملی است که شهرهای بزرگ چین را به هم متصل می‌کند. CENI قرار است کارایی و امنیت ارتباطات شبکه آینده را پیش از استفاده تجاری از آن، بررسی و تایید کند.
 
وقتی این شبکه در سال 2023 تکمیل شود، مرکز CENI به عنوان نمونه اولیه اینترنت آینده، تقریبا به هر چیزی، از کامپیوترها گرفته تا خانه‌ها و خودروها، متصل خواهد شد و ارتباطات یکپارچه‌ای را برای جامعه مبتنی بر هوش مصنوعی ارایه خواهد کرد. یکی از متخصصان کامپیوتر دانشگاه چینهوا که در این پروژه مشارکت دارد و به دلیل حساسیت پروژه، خواسته که نامش افشا نشود، گفت: ما این پروژه را تحت آزمون‌های سخت قرار خواهیم داد. اینترنت آینده باید قادر به ایستادگی در برابر حملات باشد. این مساله برای امنیت ملی ما اهمیت بالایی دارد.
 
اینترنت چین با اتکا به فناوری‌های غربی بنا شده و به دلیل وجود بک‌دورهای فراوان در این فناوری‌ها، در برابر اقدامات مخرب یا جاسوسی آسیب‌پذیر است. برای مثال، بنا به افشاگری‌های ادوارد اسنودن، در پروژه پریزم (Prism) دولت آمریکا، از این آسیب‌پذیری‌ها برای نفوذ به سازمان‌های تحقیقاتی و دولتی چین، از جمله دانشگاه چینهوا، سوء استفاده شده است.
 
پس از افشاگری‌های اسنودن، دولت پکن نیز تلاش گسترده‌ای را به منظور جایگزینی سخت‌افزارهای غربی در زیرساخت‌های اطلاعاتی این کشور آغاز کرد.
 
در سال‌های اخیر، تعدادی از شرکت‌های ارتباطات چین، از جمله هواوی، توانستند در فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند 5G از رقبای غربی پیشی گرفته و بازار را به دست بگیرند. اما پیشگامی فناورانه‌ آنها به چند حوزه محدود بوده و شبکه‌های چینی همچنان به نرم‌افزارها و پروتکل‌های خارجی متکی بوده است.
 
از سوی دیگر، دولت آمریکا نیز اقدام به راه‌اندازی چندین شبکه آزمایشی، از جمله شبکه موسوم به «زیست بوم جهانی برای نوآوری‌های شبکه» (GENI) کرده تا از این طریق، پیشگامی خود را در فناوری شبکه حفظ کند. سایر بازیگران، از جمله اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی نیز پروژه‌های مشابهی را به اجرا گذاشته‌اند.
 
به گفته تن هنگ، محقق CENI، ساخت این شبکه آزمایشی در چین از سال 2019 آغاز شده است.
 
وی افزود: این مرکز چینی به عنوان رقیب برنامه GENI آمریکا ولی با فناوری کاملا متفاوت عمل خواهد کرد. برای مثال، چین در حال ساخت یک سیستم عامل کاملا جدید برای مدیریت جریان داده و ارتباط بین دستگاه‌های مختلف روی اینترنت آینده و با اتکا به سخت‌افزارهای تولید چین از مسیریاب گرفته تا سرور و تراشه‌های کامپیوتری است.
 
تن هنگ، در مقاله‌ای که در ماه اوت گذشته در یکی از نشریات علمی چین منتشر شد، نوشت: این زیرساخت 1.7 میلیارد یوآنی (260 میلیون دلار) رقابت‌پذیری ملی را بالا برده و ما را قادر می‌سازد که در رقابت‌های بین‌المللی در فضای سایبر، جریان‌ساز باشیم.
 
وی افزود که پلتفرم CENI، 5 تا 10 سال زودتر از بخش صنعت، از آزمون فناوری‌های تازه اینترنت پشتیبانی خواهد کرد.
 
چین، پیش از این بزرگ‌ترین شبکه 5G جهان را ایجاد کرده که انتظار می‌‌رود در آینده نزدیک، تعداد زیادی از دستگاه‌های هوشمند را، از جمله خودروهای خودران، به اینترنت متصل کند.
 
این دستگاه‌ها هم‌زمان، به حجم بالایی از داده‌ نیاز دارند و خود نیز انبوهی از داده تولید می‌کنند؛ نیاز به ارتباطات با تاخیر بسیار پایین و شناسه‌های یگانه دارند.
 
به گفته تن هنگ، معماری اینترنت کنونی که بر اساس فناوری‌های نظامی دهه 80 میلادی بنا شده، قادر به تامین نیازمندی‌های آینده نخواهد بود.
 
وی افزود: هر چه تعداد تجهیزات متصل به اینترنت افزایش یابد، حملات سایبری نیز خسارات بالاتری به بار خواهند آورد. پروتکل‌های امنیتی که به دست محققان چینی و به منظور شناسایی و تایید دستگاه‌ها در شبکه آینده طراحی شده، به همراه سایر نوآوری‌ها در حوزه امنیت سایبری، در شبکه CENI آزمایش خواهد شد.
 
به گفته وی، بیش از 4 هزار تیم مختلف از سراسر چین، آزمایش‌های جداگانه و هم‌زمانی را روی این شبکه انجام خواهند داد و سناریوهای تهاجمی و دفاعی را روی شبکه آزمایش خواهند کرد.
 
البته شبکه چینی، قرار نیست ایزوله باشد و علاوه بر اینترنت رایج، به شبکه‌های آزمایشی دیگر کشورها، از جمله شبکه آزمایش و تحقیقات اینترنت اروپا (FIRE) متصل خواهد شد.
 
از سوی دیگر، در نانینگ، مرکز استان جنوب غربی گوانگژی، یک هاب منطقه‌ای در حال ساخت است که شبکه CENI را به کشورهای آسه‌آن وصل خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.