اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 26, 2021
12:30 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123378

میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند

 
 
شیوع ویروس کرونا در حالی ضرورت تسریع تحولات دیجیتالی را برجسته کرده‌ که همچنان​ میلیاردها نفر در جهان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند و صدها میلیون نفر دیگر، حتی در زمان عادی، با دسترسی آهسته، پرهزینه و غیرقابل‌اعتماد به اینترنت دست و پنجه نرم کرده‌اند.
 
بحران کووید ۱۹ نه تنها نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را ‏برای عملکرد مداوم جوامع را برجسته کرده، بلکه این امر همچنین نابرابری‌های دیجیتالی شگفت‌انگیزی را، هم در میان و هم در درون کشورها، به ارمغان آورده‌است. اعضای اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات و سایر ذی‌نفعان با ارائه خدمات ضروری در جهت نجات جان انسان‌ها و حفظ اقتصاد پا به عرصه گذاشته‌اند. دولت‌ها و بخش خصوصی نیز به‌طور یک‌سان انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را نشان داده‌اند.
 
پاندمی‌ کووید ۱۹ ضرورت تسریع تحولات دیجیتالی را برجسته کرده‌است. این به معنای پیشبرد اهداف و مقاصد برنامه اتصال اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات (ITU 2030) بوده و هیچ فردی را نیز از قلم نخواهد انداخت. روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات (WTISD) در ۱۷ ماه مه، روز تولد این اتحادیه خواهد بود. در این روز، اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات بر روی موضوع تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز تمرکز می‌کند.
 
تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش‌برانگیز
 
بنا به اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی، هلین ژائو، دبیر کل اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات می‌گوید: جامعه اطلاعاتی به عنوان یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر کووید ۱۹ ظاهر شده‌است. در سال ۲۰۲۱، اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات (ITU) از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی استفاده خواهد کرد تا جهان را درپی تحولات دیجیتالی در تمام زمینه‌های کسب‌وکار و تمام جنبه‌های زندگی، متحد سازد. ما مایل هستیم تا داستان‌های موفقیت شما را بشنویم، اما همچنین در مورد چالش‌های شما، و در مورد درس‌هایی که می‌توانیم یاد بگیریم برای زمان‌های چالش برانگیز در آینده آماده شویم.
 
در طول سال ۲۰۲۱، همه ما در اینجا در دبیرخانه اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات به دنبال الهام‌بخشی، هدایت و تجهیز این تحولات هستیم. ما به شما (اعضای اتحادیه‌، شرکا، سایر ذی‌نفعان و متخصصان رسانه‌های مستقل) نیاز داریم تا در انجام این امر با ما همکاری کنید.
 
از مراکز تبدیل دیجیتال در جمهوری دومینیکن گرفته تا ارائه اطلاعات حیاتی از میان بحران کووید ۱۹ در نیجر و نیز پاسخ‌های دیجیتالی سبز به کووید ۱۹ در اسلوونی، فناوری‌های دیجیتالی محرک توسعه و القای تحول اجتماعی – اقتصادی هستند. اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات به‌طور منظم در مورد ابتکارات تحولات دیجیتالی در سراسر جهان گزارش می‌دهد. هدف از تحولات دیجیتالی عبارت است از بهبود تجربه هر شهروند و تغییر شیوه تجارت ما.
 
این تحولات‌، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و رفاه مردم را افزایش می‌دهد. هدف اصلی از این تحولات‌، رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) ‏است. عواملی که تحولات دیجیتالی را پدید می‌آورند، از فناوری‌های متنوع و فزاینده گرفته تا مدل‌های جدید تجاری‌، با هدف ارائه برتری از طریق خدمات شخصی‌، بدون کاغذ، بدون نیاز به همراه داشتن پول نقد و همچنین براساس رضایت آگاهانه هر مشتری‌، متغیر هستند.
 
همه کشورها یک دستور کار یا استراتژی دیجیتال را اتخاذ می‌کنند ​
 
همه کشورها باید دستور کار، سیاست، استراتژی، قانون گذاری یا بیانیه سیاسی ملی داشته باشند که اهداف و مقاصد ملی خود را در ارتباط با تحولات دیجیتالی و چگونگی دستیابی به آن را شناسایی و فهرست کنند. سیاست‌های ملی می‌توانند به ایجاد یک چشم‌انداز روشن برای زیرساخت‌ها و ارتباطات ملی کمک کنند. این سیاست‌ها همچنین می‌توانند اصول و اولویت‌های روشنی را تعیین کرده و ضمن ایجاد حفاظت و حراست آنلاین برای افراد آسیب‌پذیرتر جامعه‌، به تعریف مکانیزم گسترش ارتباطات کمک کنند.
 
​دولت‌ها با هدف تحول دیجیتال می‌بایست کار خود را با ارائه خدمات عمومی ‌شهروندمحور به شکل همگانی آغاز کنند. در حالی که ابتکارات دولت الکترونیک از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، فناوری‌های دیجیتالی به طور مداوم به نوین‌سازی دولت و خدمات عمومی ‌و بهبود گسترده تجربه شهروندان کمک می‌کنند. در واقع‌، هدف کشورهای شرکت‌کننده در تحولات دیجیتالی یافتن راهی به منظور بهبود نحوه عملکرد، چگونگی ارائه خدمات عمومی، چگونگی تعامل بهتر با ذی‌نفعان و چگونگی ارائه راه‌حل‌های تاثیرگذار شهروند محور برای همه است. به عنوان مثال، ثبت آنلاین رای‌دهندگان، ثبت تولد و برنامه‌های کاربردی گذرنامه اغلب از طریق دسترسی آنلاین و سرعت بخشیدن به فرآیندهای کاربردی و تضمین خدمات سریع‌تر و کارآمدتر انجام می‌شود.
 
بهبود آمادگی امنیت سایبری
 
در این عصر دیجیتال، اعتماد همه چیز است. امنیت سایبری برای حصول اطمینان از دسترسی جهانی، قابل‌اعتماد و عادلانه به اتصال حیاتی است. با این حال تهدیدهای سایبری و حملات سایبری چالش‌های امنیتی رو به رشدی را، هم برای بخش‌های دولتی و هم خصوصی‌، در همه کشورها ایجاد می‌کنند. این موارد از حملات سایبری از اهداف منفرد گرفته تا حمله به پلتفرم‌ها و بازیگران خاص را شامل می‌شوند و می‌تواند حتی از مرزهای ملی نیز فراتر روند.
 
افزایش امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی‌، به‌منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی در هر کشوری ضروری است. همه کشورها باید یک طرح به منظور اقدام در جهت آمادگی امنیت سایبری ملی و نیز قانون‌گذاری یا بیانیه سیاست‌گذاری داشته باشند. اهداف و مقاصد ملی خود را در رابطه با امنیت و حملات سایبری شناسایی و فهرست کرده و چگونگی حفاظت از زیرساخت‌ها و سیستم‌های ملی در صورت وقوع حمله سایبری را مورد بررسی قرار دهند.
 
همه کشورها باید به عنوان بخشی از استراتژی‌های ملی و محلی کاهش خطر بلایای طبیعی، یک برنامه مخابرات اضطراری ملی داشته باشند. همه کشورها باید یک طرح اقدام ملی، چارچوب، قانون و سیاست برای آمادگی در برقراری ارتباطات اضطراری از راه دور داشته باشند. اهداف و مقاصد ملی خود را در رابطه با بلایای طبیعی و شرایط اضطراری‌، شناسایی و فهرست کرده و چگونگی حفاظت از مردم، زیرساخت‌های ملی و سیستم‌ها را در صورت وقوع بلایای طبیعی بررسی کنند.
 
رشد جمعیت‌، افزایش شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی، تعداد رو به رشدی از جوامع و مردم در سراسر جهان را نسبت به رویدادهای آب و هوایی شدید و بلایای طبیعی که خطرات مرگ، تخریب، جابجایی، آسیب به مردم، جوامع و معیشت و همچنین زیرساخت‌های حیاتی ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات را به همراه دارند، آسیب‌پذیر ساخته‌است.
 
ترویج متقابل ایده‌ها در عصر نوین دیجیتال
 
همه کشورها باید سیاست‌ها یا استراتژی‌هایی داشته باشند که نوآوری ارتباطات از راه دور یا ICT محور را پرورش دهند. همه کشورها باید سیاست‌ها و استراتژی‌هایی برای نوآوری متمرکز بر ICT داشته باشند. امروزه نوآوری توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات‌، داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی در حال تغییر است. نوآوری و یادگیری می‌تواند رسمی ‌یا غیررسمی ‌باشد (‏مانند یادگیری افزایشی)‏، اما با این حال «مراکز نوآوری» نقش بزرگی در ترویج متقابل ایده‌ها در عصر نوین دیجیتال ایفا می‌کنند.
 
برای مثال، مقررات رادیو که از زمان اولین کنوانسیون رادیوگراف در سال ۱۹۰۶ ایجاد شد نه تنها تضمین می‌کند که خدمات ارتباط رادیویی می‌توانند هم‌زیستی داشته باشند، بلکه پایداری مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاری را نیز فراهم آورده و رشد نمایی ارتباطات از راه دور را ممکن می‌سازند. آن‌ها یک پایه محکم برای پشتیبانی از انواع سیستم‌ها، کاربردها و تکنولوژی‌های رادیویی در حال ظهور فراهم می‌سازند که اقتصاد دیجیتالی را متحول می‌کنند.
 
این نوآوری‌ها تاثیر مثبتی بر زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان از طریق ایجاد یک چشم‌انداز دیجیتال برای رشد و توسعه پایدار دارند. آن‌ها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد بیشتری در سراسر جهان به هم متصل هستند و می‌توانند از گستره وسیع خدمات دیجیتالی ارائه‌شده از طریق ارتباطات بی‌سیم بهره‌مند شوند. همکاری و مشارکت بین تمام ذی‌نفعان چیزی است که به ما اجازه می‌دهد تا به توافق مشترکی برسیم که بعدها می‌تواند توسط کشورها در سراسر جهان پذیرفته می‌شود.
 
در همین حین‌، استانداردهای اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات در امر به اشتراک‌گذاری نوآوری در سراسر جهان کمک می‌کنند. با رشد ارتباط بین مردمان جهان‌، نیاز به گردآوری نوآوران بیش از هر زمان دیگری است. همکاری‌، کلید توسعه استانداردهای ‌بین‌المللی است که آخرین پیشرفت‌ها را برای منافع عام به دست می‌آورد.
 
افزایش مشارکت موثر با ذینفعان در محیط ارتباطات از راه دور در محیط مخابرات (ICT)
 
در جامعه نوین‌، نوآوری می‌تواند از هر زاویه‌ای نشات گیرد. از جمله مشارکت ذینفعان جدید و متنوع و دیدگاه‌های مختلف به منظور ساختن راهی در جهت اطمینان از این امر که تغییرات اجتماعی در جهت خوبی مهار شده‌است و می‌توان از آسیب پذیرترین افراد جامعه محافظت کرد. نیاز به مشارکت در میان ذینفعان مختلف‌، هم در اهداف توسعه هزاره و هم در اهداف توسعه پایدار به رسمیت شناخته شده‌است. اتحادیه ‌بین‌المللی مخابرات متعهد است تا از موثر بودن این مشارکت و همکاری اطمینان حاصل کند، زیرا ما باید بتوانیم چالش‌های پیش روی خود را بررسی و برطرف کنیم.
 
​ میلیاردها نفر هنوز فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند. افرادی که به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند می‌توانند از خانه کار کنند، اطلاعات و ابزارهای یادگیری را به دست آورند و کسب‌وکار خود را بهبود بخشند. همچنین این افراد می‌توانند در محل کار مفیدتر باشند، با عزیزانشان از راه دور ارتباط برقرار کرده و از خودشان در شرایط اضطراری بهتر محافظت کنند. وقتی کشورها در جهت ایجاد دسترسی به اینترنت برای مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند، هردو طرف سود می‌برند.
 
در حدود چهار میلیارد نفر، یا به عبارتی فقط کمی‌بیش از نیمی‌از جمعیت جهان، تا سال ۲۰۱۹ به اینترنت دسترسی داشتند . اما ۳.۷ میلیارد نفر دیگر فاقد دسترسی به اینترنت بودند و نمی‌توانستند از انقلاب دیجیتال استفاده کنند. صدها میلیون نفر دیگر، حتی در زمان عادی، با دسترسی آهسته، پرهزینه و غیرقابل‌اعتماد به اینترنت دست و پنجه نرم کرده‌اند. ما همگی می‌بایست به منظور ایجاد دسترسی به اینترنت برای همگان‌، با یکدیگر همکاری کنیم.
 
کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند با تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های دیجیتال درجهت سازگاری و پاسخگویی به موقع و موثر به چالش‌های مختلفی که ممکن است رخ دهد، استفاده از ارتباطات از راه دور را ادامه دهند. همچنین می‌توانند پیشرفت ملی را با تمرکز بر اهدافی که به ویژه در تغییر و تحول دیجیتال در چارچوب دستور کار اتصال ۲۰۳۰ نقش دارند، با ارائه داده‌ها و آمار و همچنین ابتکاراتی که باید در میکروسایت برنامه اتصال ۲۰۳۰ در نظر گرفته شوند، گزارش کنند.​
 
توسعه ظرفیت برای پیشبرد تحول دیجیتال
 
اعضای آکادمی‌ و ذینفعان می‌توانند به تسهیل همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی مانند نوآوری، زیرساخت، سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت برای پیشبرد تحول دیجیتال برای همه و دستیابی به دستور کار اتصال ۲۰۳۰ ادامه دهند. همچنین می‌توانند با در نظر گرفتن فرصت‌ها و یا چالش‌های احتمالی تحولات دیجیتال، و اینکه چگونه زمان‌های چالش‌برانگیز، مانند پاندمی‌کووید ۱۹، می‌توانند به عنوان فرصتی برای اتصال همگانی مورد استفاده قرار گیرد، استراتژی‌های مبتنی بر ‌فناوری خود را با جهان به اشتراک گذارند.
 
رسانه می‌تواند در مورد اینکه چگونه تحول دیجیتال به شهروندان، مصرف‌کنندگان و جامعه سود می‌رساند، مطلب گردآوری کنند و همچنین دولت‌ها را مسئول نگه دارند، نقاط قوت و ضعف سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های فعلی را برجسته کنند، شکاف‌های سیاست را شناسایی کرده و چالش‌های جدید را برای پرداختن به تکامل سریع ‌فناوری‌ها توصیف کنند. از سوی دیگر می‌توانند از طریق نمایش‌ها، مصاحبه‌ها، بحث‌های رادیویی و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی و نیز در مورد چگونگی روند ایجاد تغییرات در دولت‌ها و ذی‌نفعان، مطالب هیجان‌انگیز را گردآوری کنند.
 
همه ذی‌نفعان می‌توانند یک مشکل محسوس را در خانواده، مدرسه، دانشگاه، محل کار، شبکه و یا جامعه خود شناسایی کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام‌ کنند. همچنین می‌توانند آگاهی عموم را از موضوع کلیدی روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و نیز تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش‌برانگیز افزایش دهند، با دولت‌ها، جوامع تجاری، نهادهای سازمان ملل متحد، جامعه مدنی و سایر ذی‌نفعان برای تسریع تحولات دیجیتالی همکاری کنند.
 
ذی‌نفعان همچنین می‌توانند اهمیت توسعه استراتژی‌های دیجیتال و دیگر ابتکارات مبتنی بر ‌فناوری را تقویت‌ کنند، داستان خود را در رسانه‌های اجتماعی برای الهام بخشیدن به دیگران به اشتراک گذارند، همچنین در حالی که به دنبال پاسخ‌های به موقع و موثر برای چالش‌های جهانی گسترده‌تر هستند، فرصت‌ها و چالش‌های تحولات دیجیتالی را نیز در نظر بگیرند.
 
​روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) از سال ۱۹۶۹ هر سال به مناسبت تأسیس ITU و امضای اولین کنوانسیون ‌بین‌المللی تلگراف در سال ۱۸۶۵ هر ۱۷ماه مه برگزار می‌شود. روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ عملا در چارچوب اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ (WSIS) ‏انجام خواهد شد. این رویداد به اهمیت افزایش همکاری میان کشورها و بخش‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه دولت‌ها، شرکت‌ها و دانشگاهیان می‌توانند تحولات دیجیتالی را از طریق مخابرات و برای زمان‌های چالش‌برانگیز آینده شتاب بخشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.