بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 29, 2021
10:26 پنجشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123532

انجمن بلاک‌چین مسدودسازی درگاه‌های پرداخت پلتفرم‌های ایرانی تبادل رمزارز را محکوم کرد

کارگروه تبادل رمزارز انجمن بلاک‌چین در بیانیه‌ای اقدام برای مسدودسازی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی ارائه دهنده خدمات خرید و فروش رمزارزها و درگاه‌های ریالی آنها را محکوم کرد.
 
کارگروه تبادل رمزارز انجمن بلاک‌چین در بیانیه‌ای که پس از موضع‌گیری برخی از مسئولان کشور در خصوص مسدود سازی درگاه‌‌های پرداخت کسب و کارهای مبادله رمزارز صورت گرفته است اعلام می‌کند که « مسدودسازی راه‌حل نیست.»
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ ۸ اردیبهشت ماه که به منظور بررسی راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه برگزار شده بود درخواست کرد سه قوه یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه به صورت هماهنگ مسدودسازی درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیر مجاز فروش رمزارز را در دستور کار خود قرار دهند.
 
این در حالی است که در روزهای پایانی سال گذشته نیز شاپرک اعلام کرده بود که امکان دادن درگاه پرداخت به فعالیت‌های غیرقانونی از جمله فروش رمزارز را ندارد. شاپرک در آن زمان به مصوبه دولت استناد کرده بود. طبق بند یک مصوبه دولت در خصوص استخراج رمزارز، مبادلات رمزارزی ممنوع است.
 
درست در شرایطی که سایت‌های ایرانی و اپلیکیشن‌های ایرانی ارائه دهنده خدمات تبادل رمزارز سعی می‌کردند فضا را برای فعالیت خود محیا کنند بانک مرکزی نیز با صدور دستورالعملی اعلام کرد که فقط صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده این بانک نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند.
 
به نظر می‌رسد موضع‌گیری رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر هماهنگی میان قوا برای مسدود سازی درگاه‌‌های پرداخت سایت‌های خرید و فروش رمزارز به منظور اجرایی کردن همین دستورالعمل بانک مرکزی صورت گرفته است این در حالی است که هنوز بانک مرکزی اسامی صرافی‌های مجاز در این زمینه یا مشخصات صرافی‌های مجاز برای تبادل رمزارزها را علام نکرده‌است.
 
در بیانیه کارگروه تبادل رمزارز انجمن بلاک‌چین به استدلال‌های صورت گرفته درخصوص ارتباط خرید و فروش رمزارزها و تاثیری که بر بازار سرمایه‌ گذاشته است اشاره شده و آمده است: « در حالی که نوسانات کوچک و بزرگ، در هر بازار سرمایه، امریست طبیعی و قابل انتظار، که نه تنها در بازار سرمایه ایران در طول دهه‌های گذشته بارها شاهد آن بودیم، حتی در طول یکی دو سال گذشته در بازارهای سرمایه سایر کشورها هم تحت تاثیر باندمی کرونا، به کرات مشاهده شده است و در دنیای رمزارزها نیز امری بدیهی و غیرقابل اجتناب است.» در این بیانیه تاکید شده است که « اینکه نوسانات در یک بازار سرمایه را فقط و فقط متوجه یک بازار سرمایه دیگر بدانیم، نه عادلانه است، نه کارشناسی شده و نه منطبق با واقعیات اقتصادی کشور.»
 
کارگروه تبادل رمزارز انجمن بلاک‌چین در این بیانیه با توجه به اینکه نگرانی در خصوص پلتفرم‌ها و سکوهای ارائه خدمات خرید و فروش رمزارزها را به منظور حفظ سرمایه مردم منطقی می‌داند اما نتیجه هر گونه مسدودسازی در این رابطه را منجربه هدایت شدن سرمایه‌های مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی که بارها اقدام به بلوکه کردن موجودی ایرانیان کرده می‌داند.
 
در این بیانیه تاکید شده که هم‌اکنون پلتفرم‌های معتبری در ایران طراحی و توسعه یافته‌اند که هزاران تراکنش رمزارزی را در طول روز انجام می‌دهند و از سوی بخش‌های مختلف کشور نیز شناخته شده هستند نتیجه مسدود سازی درگاه‌های این سکوها نتیجه‌ای جز ظهور قارچی فعالان ناشناخته نخواهد شد، امری که در نهایت منجر به تولید و هجوم تعداد زیادی پرونده‌های کلاهبرداری و فیشینگ به مراجع قضایی و پلیس فتا خواهد شد.
 
انجمن رمزارز با اشاره به اینکه کشورهای پیشرو اقدام به قانون‌گذاری در این حوزه کرده‌اند تاکید کرده مسدودسازی تبادل رمزارزها چیزی نیست جز فرصت‌سوزی و گام برداشت در مسیری که قطعا سود توسعه وپیشرفت علمی و فنی کشور و ایجاد دلسردی در جوانان توانمند و با استعداد ایرانی نخواهد بود.
 
طبق نظر انجمن طبق نظر انجمن بلاک‌چین؛ فناوری بلاکچین و رمزارز، اساساً بر مبنای شفافیت و عدم تمرکز طراحی شده است که هرگونه تصمیم گیری در رابطه با آن نیازمند دانش فنی کافی است. به عبارت دیگر برخورد با این پدیده جدید، نیازمند به تصمیماتی نو و از جنسی متفاوت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.