تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 1, 2021
9:38 شنبه، 11ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123568

انویدیا بار دیگر قدرت ماینینگ RTX 3060 را محدود کرد

 
به نظر می‌رسد جدیدترین درایور انویدیا، سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش را بار دیگر برای RTX 3060 فعال می‌کند. تیم سبز چند ماه پیش به شکل ناخواسته این سیستم را غیرفعال کرده بود.
 
انویدیا، غول صنعت کارت گرافیک، در سکوت خبری نسخه‌ی جدید سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش را روی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060 اعمال کرده است تا ماینرهای رمزارز توجه کمتری به RTX 3060 نشان بدهند و تعداد بیشتری از گیمرها بتوانند این کارت گرافیک را تهیه کنند.
 
به گزارش کوین‌تلگراف، تیم سبز پنج‌شنبه‌ی گذشته درایو GeForce 466.27 را منتشر کرد که ظاهرا حاوی سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش برای RTX 3060 است. VideoCardz می‌گوید انویدیا قصد دارد تا چند هفته‌ی دیگر مدل‌های دیگری از کارت‌های گرافیک خود را که به‌صورت پیش‌فرض نرخ هش پایین‌تری دارند اما تقریبا کاملا مشابه مدل‌های پیشین هستند، به بازار عرضه کند. انویدیا پیش‌تر نرخ هش مدل‌های قبلی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 را محدود کرده بود تا قدرت کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال تا ۵۰ درصد افت کند.
 
مت ووبلینگ، مدیر بازاریابی جهانی جی فورس در انویدیا، پیش‌تر گفته بود: «ما کارت‌های گرافیک جی فورس را برای گیمرها طراحی کرده‌ایم و گیمرها مصرانه تقاضای تعداد بیشتری کارت گرافیک دارند.» در ابتدا هکرهای چینی موفق به پیدا کردن راهکاری برای دور زدن سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش انویدیا شدند؛ اما در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) انویدیا به شکل ناخواسته از طریق درایور جدیدی سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش را غیرفعال کرد تا کارت‌های این شرکت به قدرت ۱۱۸ مگاهش‌ بر ثانیه دست یابند و استخراج اتریوم و دیگر رمزارزها را ممکن کنند. 
 
گفته شده است کارت‌های گرافیکی که انویدیا به‌زودی عرضه خواهد کرد مشابه همان مدل‌های قبلی هستند؛ با این تفاوت که PCI Device ID آن‌ها ۲۵۰۴ خواهد بود. درایور آنلاک هم‌اکنون در دسترس عموم مردم قرار دارد؛ اما PCI Device ID جدید اگر با درایور ۴۷۰٫۰۵ استفاده شود، درایور آنلاک را از معادله خارج می‌‌کند. شکی نداریم که شماری از ماینرها سراغ پیدا کردن راهکاری برای دور زدن سیستم جدید خواهند رفت.
 
انتشار خبر اقدام جدید انویدیا باعث واکنش‌های گسترده در جامعه‌ی سخت‌افزار شده است. یکی از کاربران انجمن VideoCardz می‌گوید سیستم جدید انویدیا صرفا ماینرهای کوچک خانگی را که بیشتر گیمر هستند متأثر می‌‌کند. او می‌گوید قصد دارد GPU را برای بازی کردن بخرد؛ اما زمانی‌که بازی نمی‌کند می‌خواهد با آن رمزارز استخراج کند. او ادامه می‌دهد: «از طرفی نمی‌توانم پردازنده‌ی گرافیکی ماینینگ بخرم؛ چون به نظر می‌رسد انویدیا آن‌‌ها را صرفا در دسته‌های چند ده‌ هزارتایی می‌فروشد و نمی‌خواهم ریگ‌های استخراج زیادی داشته باشم.»
 
یکی دیگر از کاربران می‌گوید سیستم محدودکننده‌ی جدید نمی‌تواند جلوی ماینرها را بگیرد؛ مگر اینکه نرخ هش GPU را بیش از ۹۰ درصد محدود کند. کاربری دیگر می‌گوید انویدیا اکنون بیشتر از هر زمان دیگری تمایل دارد که کارت‌های گرافیکش را به ماینرها بفروشد. بر اساس نوشته‌ی VideoCardz، انتظار می‌رود سیستم محدودکننده‌ی جدید روی اکثر کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 اعمال شود؛ البته مدل‌هایی خاص نظیر RTX 3090 ممکن است به دلیل داشتن قیمت زیاد در نهایت به سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش مجهز نشوند.
 
تقاضای ماینرها برای کارت‌ گرافیک مشکلات زیادی به‌دنبال داشته است. عوامل مختلف در کنار این موضوع قرار گرفته‌اند و باعث شده‌اند تهیه‌ی GPU مدرن با قیمت استاندارد غیر ممکن باشد. دلالان در پلتفرم‌هایی نظیر eBay کارت‌های گرافیک را با قیمت چند برابر به‌ فروش می‌رسانند. انویدیا برای کاهش فشار وارده بر بازار تلاش کرد با ماینرها مقابله کند. در همین راستا تیم سبز نرخ هش کارت‌های گرافیک جی فورس را محدود و از کارت‌های گرافیکی که خروجی تصویر ندارند و مخصوص ماینینگ هستند رونمایی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.