اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 2, 2021
9:25 یکشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123618

آغاز تحول در زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات چابهار

 
همزمان با آغاز تحول در زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات چابهار، اپراتور اختصاصی تلفن همراه به زودی در منطقه آزاد چابهار آغاز به کار خواهد کرد و این نخستین حرکت عملی در راستای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی این منطقه بر اساس تکنولوژی‌های آینده خواهد بود.
 
شبکه‌های تلفن همراه متعددی در کشورمان فعال هستند و هر کدام با برنامه‌ریزی و رویکرد خود، بر روی بخشی از راهبردها و استراتژی‌های خاص خود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از سوی دیگر، چند وقتی هست که زمزمه‌های راه‌اندازی یک زیرساخت اختصاصی ict (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شامل شبکه تلفن همراه، کارت شهروندی و یک اپلیکیشن موبایلی در منطقه آزاد چابهار شنیده می‌شود.
 
نخستین گام توسعه زیرساخت‌های مخابراتی چابهار برداشته شد
 
 
 عبدالرحیم کُردی مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار روز یکشنبه در پیامی با اعلام این خبر اظهار داشت: «مکران‌تِل» به عنوان اپراتور اختصاصی تلفن همراه به زودی فعالیت خود را در منطقه آزاد چابهار آغاز خواهد کرد و این نخستین گام سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای توسعه زیرساخت های مخابراتی و فناوری اطلاعات در این خطه است.
 
وی افزود: در مراحل بعدی نیز افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت، عرضه کارت شهروندی مکُران، تقویت زیر ساخت‌های ارتباطی و حمل و نقلِ هوشمند عملیاتی خواهد شد.
 
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: این اقدام، نقطه آغازی در روند توسعه زیر ساخت‌های هوشمند در شهر همیشه‌بهارِ چابهار خواهد بود.
 
فعالیت سامانه‌ ارتباطی هوشمند
 
 
"علی قندهاری" مدیرعامل مکران‌تِل نیز در این باره اظهار داشت: شروع به کار سامانه مکران‌تل، اپلیکیشن ماکا و کارت شهروندی تقریبا از خردادماه سال‌جاری به صورت رسمی آغاز خواهد شد.
 
به گفته وی، این سامانه هم‌اینک در حجم تست و به عنوان ظرفیتی که برای آزمایش شبکه اختصاص دادیم زیر بار ارتباطی است و تعدادی از کاربران در حال استفاده از  این امکانات مخابراتی هستند.
 
مدیرعامل مکران‌تِل با بیان اینکه تا زمانی که یک رویکرد همه ‌جانبه و حقیقی رقم نخورد هیچ توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی شاخصه‌ای است که به تکنولوژی آی تی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برمی‌گردد. ما نمی‌توانیم توسعه منطقه را شاهد باشیم مگر اینکه در حوزه آی تی و همچنین سامانه‌های مخابراتی متصل به آن پیشرفت داشته و سرآمد باشیم . پس از آن است که می‌توانیم ادعای دیگری را ثابت کنیم.
 
وی اضافه کرد: این نیاز در منطقه شناسایی شده بود و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار پیشگام در سقف احتیاجات این حوزه بود. پروژه‌ای تعریف شد و یکی از معضلات اصلی که پیکرهای صنعتی و مسکونی و قسمت‌های مختلف منطقه آزاد چابهار که الان شهر چابهار هم به آن اضافه شده است دست به گریبانشان هستند، این فاکتورها شامل تلفن ثابت، پوشش‌دهی شبکه تلفن همراه و همچنین پوشش سراسری اینترنت هستند.
 
قندهاری ادامه داد: این طرح در ابتدا به صورت دیگری تعریف شده بود ولی زمانی که ما با توجه به آینده‌نگری‌هایی که برای آن منطقه انجام شده  و جایگاه مهم چابهار را در صنعت توسعه ملی دیدیم، تصمیم بر این شد که کار را بر مبنای تکنولوژی‌های آینده پایه‌گذاری کنیم نه اینکه خود را با تکنولوژی‌های فعلی تطبیق دهیم.
 
وی با اشاره به چشم‌انداز زیرساخت‌های آینده چابهار در بخش فناوری بیان داشت: ما همه شبکه‌های ارتباطی وابسته به موبایل را بر مبنای یک شهر هوشمند در آینده  دیده‌ایم و به همین خاطر سیمکارت اختصاصی مکران‌تل را برای منطقه تدارک دیدیم که  همه اشخاص، عموم، بازرگانان، تجار و حتی گردشگران هم روی این سامانه برنامه‌هایی برایشان ارائه خواهد شد که در سراسر کشور می‌توانند استفاده کنند.
 
او ادامه داد: مثل سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل و سایر اپراتورها خدمات جانبی را هم روی آن  پایه‌گذاری کردیم که مهم‌ترین قسمت آن پلتفرم (بستر نرم‌افزاری) مکران‌کارت است که در  پلتفرم مکران‌کارت هدف اصلی ما کاهش هزینه‌ها، سرعت دسترسی به خدمات و همچنین سوبسیدها و خدمات هدف‌دار که به اقشار خاص و یا به مدت زمان خاصی محدود شده، است.
 
وی تصریح کرد: برای گرفتن بلیط هواپیما و یا حمل و نقل‌های عمومی که در آینده پر رونق‌تر خواهد شد و همچنین سامانه‌های مختلف سوخت‌رسانی برنامه‌های مختلفی داریم.
 
قندهاری افزود: برای سیستم لجستیک که یکی از ارکان اصلی منطقه است پلتفرم هوشمند لجستیکی «مهیابار» را داریم که در واقع با قابلیت‌های به روز در سطح دنیا کار می‌کند.
 
وی در خصوص ویژگی‌های کارت شهروندی مکران نیز بیان داشت: در محتوای کارت شهروندی، کیف پول الکترونیکی که روی سیستم کارت شهروندی آن است می‌تواند این قابلیت را به شهروندان بدهد که در هر مکان بدون در اختیار داشتن کارت و پول با استفاده از اپلیکیشن «ماکا» که کیف پول الکترونیک مکران کارت است بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند.
 
او خاطرنشان کرد: با ارائه این خدمات می٬توانم بگویم که چابهار یک جهش بزرگی خواهد داشت می‌تواند در سطح کشور زبانزد باشد و درواقع ما پیشگام در توسعه و استفاده از فناوری‌های مختلف و آی تی خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.