اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

May 2, 2021
14:37 یکشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123648

ناسا قرارداد ۲/۹ میلیارد دلاری با اسپیس ایکس برای ساخت ماه نشین را تعلیق کرد

 
تا زمانی‌که دیوان محاسبات آمریکا به اعتراضات بلو ارجین و داینتیکس رسیدگی نکند، اسپیس ایکس مبلغ قرارداد واگذارشده از سوی ناسا را دریافت نخواهد کرد.
 
به‌گزارش خبرگزاری ورج، ناسا تا زمان صدور حکم دیوان محاسبات آمریکا درباره‌ی اعتراض دو شرکت بلو ارجین و داینتیکس به نتیجه‌ی مناقصه‌ی سامانه‌ی فرود انسانی، همکاری خود با اسپیس ایکس در قرارداد جدید ۲/۹ میلیارد دلاری برای ساخت سطح‌نشین قمری را تعلیق می‌کند.
 
تعلیق کار روی سامانه‌ی فرود انسانی تا زمان تصمیم‌گیری دیوان محاسبات دباره‌ی دو پرونده‌ی اعتراضی بدان معنا است که اسپیس ایکس بلافاصله بخش نخست قرارداد ۲/۹ میلیارد دلاری را دریافت نخواهد کرد. این شرکت همچنین فعلا نمی‌تواند گفتگوهای اولیه با ناسا را که به‌طور معمول با واگذاری قرادادهای بزرگ انجام می‌شود، آغاز کند.
 
ناسا ۲۷ فروردین، اسپیس ایکس را برای ساخت نخستین سطح‌نشین قمری این سازمان از زمان پایان برنامه‌ی آپولو انتخاب کرد. سازمان فضایی آمریکا درحالی این قرارداد بزرگ را به یک شرکت واگذار کرد که بسیاری از فعالان عرصه‌ی فضا انتظار داشتند دو شرکت به‌عنوان پیروز مناقصه انتخاب شوند.
 
درنتیجه، دو شرکت بازنده در مناقصه شامل بلو ارجین و داینتیکس به تصمیم ناسا معترض شدند و شکایت خود را به دیوان محاسبات آمریکا که سازمان مسئول رسیدگی به اختلافات مناقصه‌ها است، ارسال کردند. بلو ارجین، ناسا را به عهدشکنی در واپسین دقیقه متهم کرد و مدعی شد که انتخاب اسپیس ایکس، بازگشت فضانوردان آمریکا به ماه را به تأخیر و به‌خطر می‌اندازد.
 
مونیکا ویت، سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گفت ناسا به‌دلیل مطرح‌شدن شکایات نزد دیوان محاسبات به اسپیس ایکس دستور داده است که کار روی قرارداد سامانه‌ی فرود انسانی باید تا زمان حل‌وفصل تمام شکایات، به حالت تعلیق دربیاید.
 
به‌نقل از اسناد مناقصه، استارشیپ، سامانه‌ی موشکی دردست ساخت کاملا چندبارمصرف اسپیس ایکس که قرار است درنهایت انسان و محموله را به ماه و مریخ حمل کند، عمدتا به‌دلیل ظرفیت حمل بسیار زیاد خود و هزینه‌ی پیشنهادی بسیار کمتر در مقایسه با بلو ارجین و داینتیکس ازسوی ناسا انتخاب شد.
 
پیشرفت استارشیپ تا این مرحله اساسا توسط ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل میلیاردر اسپیس ایکس صورت گرفته است. این شرکت تاکنون چندین نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ را در تست‌های پروازی ارتفاع پایین و بالا در تاسیسات خود در بوکا چیکا تگزاس پرتاب کرده است. نسخه‌های اولیه با وجود موفقیت در صعود به آسمان و بازگشت کنترل‌شده، هنوز در فرود نرم روی زمین با مشکل مواجه هستند. درواقع تاکنون تمام نسخه‌های آزمایشی موشک که در تست‌های پرواز ارتفاع بالا به‌کار رفتند، درجریان مرحله‌ی فرود منفجر شدند.
 
با وجود تعلیق قرارداد، توسعه‌ی خصوصی استارشیپ تداوم خواهد یافت. تازه‌ترین آزمایش نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ به‌نام SN15، پس از دریافت مجوز اداره‌ی هوانوردی فدرال قرار است ظرف مدت چند روز آینده انجام شود.
 
ناسا پیش‌تر گفت انتخاب یک شرکت با توجه به بودجه‌ی محدود اختصاص‌یافته ازسوی کنگره، بهترین تصمیم محسوب می‌شود. سال گذشته، کنگره از ۳/۳ میلیارد دلار درخواستی برای تهیه‌ی دو سطح‌نشین قمری، فقط با اختصاص ۸۵۰ میلیون دلار موافقت کرد. کتی لوئدرز، مدیر واحد پروازهای انسانی ناسا هنگام اعلام نتیجه‌ی مناقصه با بیان اینکه قرارداد اسپیس ایکس «نخستین گام» در برنامه‌ای گسترده‌تر برای تأمین حمل‌ونقل به ماه است، وعده داد که فرصت برای واگذاری قراردادهای بیشتر در آینده‌ی نزدیک فراهم خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.