اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 8, 2021
20:38 شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 123858

سعید محمد: فیلترینگ راه کنترل فضای مجازی نیست

سعید محمد درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ضرورت کنترل آن توضیحاتی را در جمع خبرنگاران ارائه کرد.
 
Saeed Mohammad.PNG
ظهر امروز (مورخ 18 اردیبهشت ماه) سعید، محمد کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف و در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، به بررسی و تحلیل مسائل روز کشور و تشریح برنامه‌های خود برای دولت احتمالی آینده توضیحاتی را ارائه داد و به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف نیز پاسخ داد.
 
محمد درباره ضرورت کنترل فضای مجازی و سیاست درست مدیریت آن گفت: فیلترینگ تا به امروز جواب نداده است برای مثال تلگرام و توئیتر فیلتر است، اما همواره مخاطبان از آن استفاده می‌کنند. با فیلتر کردن فقط داریم به افراد یاد می‌دهیم که اگر می‌خواهند خلافی کنند از فیلتر شکن‌ها استفاده کنند. این اتفاق خوبی نیست که خودمان مردم را به سمت خلاف کردن ببریم. فیلترینگ راه کنترل فضای مجازی نیست، چون خیلی راحت می‌توان از فیلتر‌ها عبور کرد.
 
وی بیان کرد: از سوی دیگر افراد زیادی در پی غفلت مسئولان کسب و کار‌های خود را در این فضا راه اندازی کرده و پیش برده اند و از شبکه‌های مجازی امرار معاش می‌کنند که نمی‌توان کسب و کار آن‌ها را قطع کرد. پس فضای مجازی محاسن و معایبی دارد که باید هردوی این‌ها را مدنظر قرار داد.
 
شبکه ملی اطلاعات دغدغه رهبر انقلاب و دستورکار مهم دولت سیزدهم
کاندیدای احتمالی انتخابات پیش رو درباره شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: فضای مجازی برای افرادی با سنین کمتر خطرات و عوارض جدی به همراه دارد پس شبکه ملی اطلاعات باید با جدیت در کشور پیگیری و راه اندازی شود. مردم طی سال‌های اخیر با شبکه‌های اجتماعی خارجی مانوس شده و در این فضا کار کرده اند، شبکه ملی اطلاعات باید آنقدر بتواند خدمات خوبی مانند اینترنت ارزان و به صرفه به مردم ارائه دهد که آهسته آهسته خود مخاطبان به سمت این شبکه جذب شده و از شبکه‌های خارجی فاصله بگیرند. این موضوع با زور امکان پذیر نیست بلکه مردم باید با درنظر گرفتن مزایای این فضا بیزینس خود را به شبکه ملی اطلاعات منتقل کنند.
 
محمد افزود: شبکه ملی اطلاعات یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر انقلاب است و جزو دستورالعمل‌های اولیه ما در دولت احتمالی آینده خواهد بود تا فضایی جاذب را ایجاد کرده و مردم را به سمتی سوق دهیم که آهسته آهسته از فضای مجازی که مرکزیت آن در آمریکا و اسرائیل است دور شوند. پس از سوق یافتن مردم به سمت شبکه ملی اطلاعات راحت‌تر می‌توان مضرات شبکه‌های خارجی را حل و فصل کرد.
 
اینترنت کودک باید پس از راه اندازی شاد در دسترس مردم قرار می‌گرفت
وی درباره سیاست‌های دیگر کشور‌ها برای کنترل فضای مجازی گفت: دغدغه فضای مجازی فقط در جمهوری اسلامی نیست بلکه کشور‌های دیگر نیز در این زمینه دغدغه دارند و شرایط و ضوابط خاصی را تدوین کرده اند مثلا در اتحادیه اروپا قانون این است که فایل پشتیبان شبکه‌های مجازی باید در خاک اروپا باشد و با شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز مذاکرات و توافقاتی را انجام داده اند.
 
داوطلب انتخابات ۱۴۰۰ در ادامه توضیح داد: بسیاری از کشور‌های خارجی اینترنت کودک دارند؛ این اینترنت باید پس از مجازی شدن آموزش‌ها و راه اندازی سامانه شاد به عنوان اولین اقدام انجام می‌شد، اما تاکنون مغفول مانده است. کسی به فکر اینکه فضای مجازی مدیریت شود نیست.
 
محمد درباره وضعیت تولید رمزارز در ایران گفت: قرار است در ایران رمزارز داخلی تولید شود، اما جزئیات آن به دلیل اینکه ممکن است در فرایند انجام آن تغییراتی صورت بگیرد در حال حاضر قابل بیان نیست، اما تولید این فناوری در کشور شدنی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.