اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 15, 2021
11:43 شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124098

اولین مریخ‌نورد چین با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد

 
رقابت در صنعت فضایی روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و حالا چین توانسته به عنوان دومین کشور در جهان، مریخ‌نوردش را با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود بیاورد. مریخ‌نورد چین وضعیت اقلیمی و ژئولوژی مریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
تا به امروز تنها ناسا توانسته بود با موفقیت مریخ‌نوردهایش را روی سیاره سرخ فرود بیاورد و با آن‌ها ماموریت انجام دهد، البته اتحاد جماهیر شوروی هم توانسته بود فضاپیمای «مارس ۳» را در سال ۱۹۷۱ با موفقیت روی مریخ فرود بیاورد اما تنها توانسته ۲۰ ثانیه با آن ارتباط برقرار کند، بنابراین نمی‌توان آن را ماموریت موفق تلقی کرد.
 
ماموریت چین که نتیجه همکاری سه فضاپیما با یکدیگر بود، برای کشوری که برای اولین بار دست به چنین کاری می‌زند، بسیار پیچیده محسوب می‌شود. برای مثال اولین ماموریت ایالات متحده آمریکا به نام «وایکینگ ۱» در سال ۱۹۷۶، تنها شامل یک فرودگر و کاوشگر بود.
 
مریخ‌نورد چین توانسته در منطقه‌ای به نام «Utopia Planitia» فرود بیاید، جایی که فرودگر «وایکینگ ۲» ناسا در سال ۱۹۷۶ آن را لمس کرده بود. پس از رسیدن فرودگر چین به این منطقه، مریخ‌نورد این کشور که نام «ژورونگ» برای آن انتخاب شده، روی سیاره سرخ مستقر می‌شود. این مریخ‌نورد از ۶ چرخ بهره می‌برد و انرژی‌اش را از طریق خورشید تامین می‌کند.

این مریخ‌نورد به تجهیزات مختلفی شامل دو دوربین، رادار اکتشاف زیر سطح، ردیاب میدان مغناطیسی و دستگاه بررسی‌کننده وضعیت آب و هوای مریخ مجهز شده است.
 
ماموریت «Tianwen-1» در تاریخ ‌۲ مرداد ۱۳۹۹ به سمت مریخ پرتاب شد و پس از ۷ ماه در مدار این سیاره قرار گرفت. این فضاپیما از زمان ورود به مدار مریخ در بهمن ماه، عملکرد عادی داشت و با مشکلی مواجه نشد. این فضاپیما توانست در مدت زمان حضورش در مدار این سیاره سرخ، اطلاعات زیادی جمع‌آوری کند و همچنین تصاویری از آن بگیرد.
 
فرودگر Tianwen-1 برای مدت سه ماه در حال جمع‌آوری اطلاعات از منطقه فرود بود و هر ۴۹‌ ساعت، به سطح سیاره نزدیکتر می‌شد. حالا که این فرودگر روی مریخ فرود آمده، ژورونگ حداقل برای ۳ ماه وضعیت آب و هوا و ژئولوژی این سیاره را مورد بررسی قرار می‌دهد. در کنار ژورونگ، مریخ‌نورد ناسا به نام استقامت هم سطح سیاره سرخ را بررسی می‌کند و به دنبال نشانه‌های حیات می‌گردد. این ماموریت ناسا شامل یک بالگرد هم می‌شود که تا به امروز چندین پرواز آزمایشی موفق داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.