May 16, 2021
11:24 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124145

با برترین ربات‌های انسان‌نمای سال 2020 آشنا شوید/ سورنای ایرانی در رتبه چهارم دنیا

انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) در ماه مارس فهرستی از ده ربات برتر انسان نمای جهان را منتشر کرد که ربات ایرانی سورنا در این فهرست در رتبه چهارم بود.
 
 
 به نقل از سایت انجمن مهندسان آمریکا این روزها ربات ها در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می شوند، اما جذاب ترین ، دوست داشتنی ترین و قابل قبول ترین آنها ربات هایی هستند که شبیه ما انسان ها هستند.
 
ربات های انسان نما برای تحقیقات فضایی، کمک به انسان ها، آموزش، تفریح، جستجو، انجام عملیات نجات، استفاده در کارخانه ها، فعالیت های مرتبط با روابط عمومی و غیره قابل استفاده هستند.
 
شیوع ویروس کرونا و بی ثباتی اقتصادی ناشی از آن باعث افزایش استفاده از ربات ها شده و بررسی های موسسه مشاوره ای تحقیقات آماری بازار یا اس ام آر سی نشان می دهد ارزش جهانی بازار ربات های انسان نما تا سال 2026 به 13 میلیارد دلار می رسد. اگر چه رفتار این بازار هنوز نامشخص است، اما کاربرد ربات های انسان نما در حال افزایش است. نگرانی از تماس پزشکان با مبتلایان به کرونا موجب شده تا از ربات ها برای بررسی وضعیت این بیماران به خصوص در چین هم استفاده شود. از ربات ها برای انجام برای وظایف پرستاران، پاکسازی بیمارستان ها و تحویل اقلام پزشکی نیز استفاده می شود. ده ربات انسان نمای معرفی شده توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا به شرح زیر است:
 
 
 
 
1. ربات آواتار: این ربات با نام T-HR3  در سال 2017 توسط تویوتا عرضه شد که قادر تقلید از حرکات اپراتورهای انسانی است. T-HR3 برای حضور در بازی های المپیک به روز شده و قابلیت های کنترلی و امکان راه رفتن طبیعی آن تقویت شده است. این ربات به عنوان دستیار جراحی به شکل کنترل از راه دور قابل استفاده است.
 
 
 
 
2. ربات سفیر: چهره این ربات موسوم به سوفیا شباهت زیادی به انسان ها دارد. سوفیا در سال 2016 توسط شرکت هنگ کنگی هانسون رباتیکس تولید شده و هوش مصنوعی آن در سال 2020 ارتقا یافته تا حتی بتواند به عنوان یک سفیر ایفای نقش کند و تعاملات انسان ها و ربات ها را ارتقا دهد. قابلیت آموزش توسط انسان ها، راه رفتن، حرف زدن، نقاشی کشیدن، آواز خواندن و ابراز احساسات از جمله قابلیت های این ربات است.
 
 
 
 
3. ربات تحویل اقلام: شرکت فورد در ماه ژانویه به اولین شرکتی مبدل شد که ربات دیجیت تولید شده توسط Agility Robotics را در کارخانه خود مورد آزمایش قرار داد و این ربات انسان نمای بدون سر را که دارای اندامک های ریز و حسگرهای زیاد بود به امکانات انتقال و تحویل کالا مجهز کرد. بالا رفتن از پلکان ها، شناسایی موانع و عبور از محوطه های مختلف از جمله قابلیت های ربات مذکور است. قابلیت حفظ تعادل در حین حمل بسته های حداکثر 18 کیلوگرمی از جمله توانمندی های این ربات است. ربات دیجیت می توانند خودروهای خودران را نیز جابجا کنند و بسته ها را به مشتریان برسانند.
 
 
 
 
4. ربات تحقیقاتی: به نوشته سایت انجمن مهندسان مکانیک آمریکا ، مهندسان مکانیک دانشگاه تهران از سال 2020 در تلاش برای تولید ربات سورنا بوده اند. آخرین مدل این ربات یعنی سورنا 4 یک ربات انسان نما در ابعاد انسان بالغ توصیف شده که قادر به شناسایی افراد و اشیا، تشخیص صحبت های افراد و صحبت کردن و راه رفتن با سرعت 0.7 کیلومتر در ساعت است. این ربات 43 درجه آزادی دارد و دستان آن قادر به نگه داشتن اشیایی در احجام مختلف است. مهندسان از سورنا برای تحقیق در مورد حرکت جانداران دو پا ، هوش مصنوعی و جذب دانشجویان برای فعالیت در حوزه مشاغل مختلف مهندسی استفاده می کنند.
 
 
 
5. ربات های انسان نمای دیجیتال: این ربات های دیجیتال شبیه انسان ها بوده و مانند آنها عمل می کنند، اما کاملا مصنوعی هستند. یکی از این ربات ها موسوم به نئون توسط سامسونگ تولید شده و دارای هوش مصنوعی و قابلیت شخصی سازی ظاهر و شخصیت است. این ربات ها به جای پاسخ دادن به سوالات به سبک دستیارهای صوتی هوشمند الکسا و سیری برای ابراز احساسات، درس گرفتن از تجارب و مکالمه واقعی به کار می روند. هر یک از این ربات ها برای انجام وظایف خاصی مانند یک دکتر مجازی یا مربی یوگا قابل شخصی سازی هستند.
 
 
 
 
6. ربات متصدی رستوران: ربات کیم وظیفه خدمت رسانی برای تحویل غذا و نوشیدنی ها را بر عهده دارد و توسط شرکت Macco Robotics در اسپانیا تولید شده است. یک سر و دو بازو از جمله امکانات این ربات است که قابلیت بنزین زدن را نیز دارد. این ربات می تواند در هر ساعت 300 لیوان را پر از نوشیدنی کند. درجه آزادی این ربات 14 تا 20 درجه است و مجهز به حسگرهای هوشمند و هوش مصنوعی برای افزایش توانایی هاست.
 
 
 
7. ربات بازیگر: این ربات انگلیسی توسط شرکت Engineered Arts در سال 2004 تولید شد و قادر به همکاری با بازیگران، مهندسان مکانیک و رایانه و طراحان انیمیشن است. ربات انسان نمای مذکور که به RoboThespian شهرت دارد، قادر به نمایش احساسات مختلف، احوال پرسی، آوازخوانی و ژست گرفتن است. این ربات در آینده با افزوده شدن سیستم ها و نرم افزارهای مختلف قادر به نقش آفرینی بدون نیاز به انسان هاست.
 
 
 
 
8. ربات فضانورد: چند کشور در حال تولید ربات فضانورد هستند. به عنوان مثال، Vyommitra یک ربات انسان نمای مونث هندی است که در دسامبر سال 2020 به یک ماموریت فضایی رفت. این ربات قرار است آزمایش هایی را در مورد وضعیت جاذبه در فضا انجام دهد تا حضور در خارج از جو زمین برای انسان ها ساده تر شود. روسیه هم ربات فضانوردی به نام فدور تولید کرده که در سال 2019 به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرد تا در جریان یک راه پیمایی فضایی به انجام تعمیرات بپردازد و سپس به زمین بازگشت. ربات فضانورد Robonaut 2 ناسا نیز چندین سال در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشته است. ممکن است این ربات ها در آینده به ماه یا مریخ نیز اعزام شوند.
 
 
9. ربات آموزشی: ربات پپر شرکت سافت رباتیکس ژاپن قادر به ابراز احساسات دوستانه است و از آن می توان به عنوان یک متصدی پذیرش، در خرده فروشی ها و حتی به عنوان یک پرستار بچه استفاده کرد. این ربات به تازگی برای آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار جدید نصب شده بر روی پپر به دانش آموزان امکان می دهد تا آن را برای حرکت، صحبت، علامتگذاری و نمایش پیام های مختلف بر روی نمایشگرش به صورت آنی برنامه ریزی کنند تا نسل جدیدی از مهندسان تربیت شوند.
 
 
10. ربات انسان نمای همکاری جمعی: اکثر ربات های انسان نما توان همکاری جمعی را دارند. ربات Nextage ساخت کاوادا رباتیکس برای تحقیقات مشترک صنعتی در آلمان مورد استفاده قرار گرفته است. این ربات در محیط های صنعتی به خوبی با انسان ها نیز همکاری می کند. ربات واکر شرکت UBtech Robotics نیز در خانه با انسان ها همکاری می کند. این ربات برای خانه داری و کنترل لوازم خانگی هوشمند قابل استفاده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.