اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 16, 2021
15:09 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124179

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: معاونت حقوقی ریاست جمهوری به دنبال اجرای مصوبه کلاب هاوس است

 
بیش از یک ماه از ایجاد اختلال  کلاب هاوس در شبکه همراه اول، ایرانسل و مخابرات می‌گذرد و مصوبه دولت برای جریمه اپراتورهای هم باعث رفع این اختلال‌ها نشد. چرا که شکایت اپراتورها به دیوان عدالت اداری باعث شد تا با بررسی بیشترمصوبه دولت فعلا اجرای آن متوقف شود.این در حالی است که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: معاونت حقوقی رئیس جمهوری و سازمان تنظیم مقررات به دنبال اجرای این مصوبه هستند.
 
 از ۱۹ فروردین کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر از در دسترس نبودن کلاب هاوس بدون استفاده از فیلتر شکن روی این شبکه‌ اجتماعی دادند در نهایت با بررسی‌های وزارت ارتباطات مشخص شد که اپراتورها اختلال‌هایی روی این شبکه ایجاد کردند. حتی رگولاتوری گزارشی از روند ایجاد این اختلال منتشر کرد اما در این گزارش به منبع دستوری ایجاد این اختلال اشاره نشد. در نهایت وزیر ارتباطات با دریافت مصوبه‌‌ای از هیات دولت اپراتورها را در قدم اول ظرف ۲۴ ساعت موظف به رفع اختلال از کلاب هاوس کرد و اعلام کرد براساس همین مصوبه اپراتور خاطی تا سقف ۵۰ میلیارد تومان جریمه خواهد شد. اما در نهایت یک هفته بعد از این مصوبه اپراتورها با طرح شکایت به دیوان عدالت اداری توانستد به صورت موقت این مصوبه را متوقف کنند.
 
جهرمی در حاشیه مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ وزیر ارتباطات در پاسخ به پیوست که دولت قرار است چه مکانیزمی برای احیای حقوق کاربران بکارگیرد گفت: «طبیعتا ما مکانیزم حقوقی لازم را پیگیری می‌کنم. به نظر ما اگر قرار بود حکم توقفی صادر شود، باید حکم به توقف ایجاد این اختلال صادر می‌شد.»
 
جهرمی می‌گوید که وزارت ارتباطات علاقه‌ای به وارد کردن ضرر به اپراتورها با دریافت جریمه ندارند؛ اما ضرر واقعی را اپراتورها با ایجاد اختلال در کلاب هاوس وارد کرده‌اند. او از پیگیری اجرای مصوبه بعد از جلوگیری موقت آن توسط دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت:‌ «این کار یک روال حقوقی دارد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سازمان تنظیم مقررات در حال پیگیری آن و اجرای مصوبه هستند.»
 
توسعه VDSLدر تهران کند است
تقریبا یکسال پیش بود که وزیر ارتباطات به دنبال شیوع کرونا و خانه‌نشینی و دورکاری بسیاری که به اینترنت نیاز داشتند و از کیفیت اینترنت خود هم ناراضی بودند اعلام کرد که کمتراز چند ماه دیگر کاربران به کمک سرویس VDSL به سرعتی ۴ برابر سرعت فعلی دسترسی خواهند داشت. در نهایت قرار شد تا پایان سال ۵ میلیون پورت VDSL واگذار شود. اما چیزی نگذشت که در آذر ماه و در زمان تغییرات در هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و توقف در اجرای قرارداد بیت‌استریم، اجرای این پروژه هم به تعویق افتاد و رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که تا انتهای سال ۹۹ امکان واگذاری ۱.۵ میلیون پورت وجود خواهد داشت.
 
حالا جهرمی به پیوست می‌گوید که هم اکنون ۱.۲ میلیون پورت VDSL در کشور دایر شده است. او بازهم همکاری نکردن مخابرات به دلیل مسائل مربوط به انحصار را عامل پیش نرفتن این پروژه می‌داند و به پیوست می‌گوید: «یکی از شرکت‌ها بیش از هزا تا هزار و ۵۰۰ کابینت در تهران تجهیز کرده است اما متاسفانه مجموعه مخابرات همکاری لازم را با این شرکت به دلیل انحصاری که دارد انجام نمی‌دهد.» او اعلام می‌کند که در انتهای سال جدید قرارداد بیت‌استریم جدید بین شرکت‌ مخابرات و شرکت‌های اینترنتی بسته شده و تفاهماتی انجام شده و کارها در حال پیگیری است. به گفته جهرمی طبق آخرین گزارش‌ها روند پیشروی توسعه این پروژه به جز در تهرانی راضی کننده است.
 
همچنین جهرمی از پروژه پوشش سراسری اینترنت در سیستان و بلوچستان تا پایان اردیبهشت نیز گفت که به دلیل مشکل در تامین تاجهیزات این پروژه یک ماه از انجام خود عقب است و یک ماه و نیم دیگر به پایان خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.