اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 17, 2021
23:20 دوشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1400
کد خبر: 124249

آذری جهرمی: نمی‌شود هزینه حفظ انحصار مخابرات را از جیب مردم بدهیم

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پشت سر ما نقاط قوتی وجود دارد که به آنها می‌بالیم و نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید در ترسیم نقشه راه پیش‌رو این اشکالات را برطرف کنیم که رشد بخش را تضمین می‌کندد و زیرساخت توسعه سایر بخش‌های کشور را فراهم می‌کند.
 
jahromi note.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی در گردهمایی مجازی صنف ICT که دوشنبه شب، 27 اردیبهشت ماه 1400، به مناسبت روز ارتباطات در کلاب‌هاوس برگزار شد، افزود: نقشه توسعه کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات روشن است و این نقشه توسعه از سندی در شورای عالی فضای مجازی به جمع‌بندی رسیده است.
 
او اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنم به روال سال‌های قبل باتوجه به تاثیر ICT روی بخش‌های مختلف، دخالت‌ها در این بخش افزایش می یابد. این مساله طبیعی است چون ICT به حوزه تاثیرگذار و ناشناخته‌ای تبدیل شده است. در همین راستا اتفاقات رخ داده برای انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم برای یکسری ناخوشایتد است اما برای من قابل پیش‌بینی بود چون نصر به نهاد تاثیرگذاری تبدیل شده و رقابت انتخاباتی برای آن زیاد شده و بیشتر هم می‌شود.
 
جهرمی افزود: در همین راستا، طرح‌هایی در مجلس طرح شده که منتطر تصمیم در صحن علنی مجلس است که تغییر بزرگی در بخش می‌دهد. ممکن است تصمیم‌های اشتباهی هم باشند که باید هم گرفته شوند و البته فرصت اشتباه هم باید داده شود تا مثل خیلی چیزهای دیگر تجربه شود و به دنبال آن تکانه‌ها بیشتر شود.
 
به گفته وزیر ارتباطات، رگولیشن سلامت الکترونیکی یکی از مجورهای توسعه اقتصاد دیجیتال است مانند بخش حمل و نقل که دیگر موضوعات مرتبط با آنها در حوزه ICT نخواهند ماند و به بخش خودشان ارجاع خواهند شد.
 
او گفت: همین الان تصمیم‌های اتخاذ شده درباره رمزارز شوکه‌آور است و طبیعی هم هست چون یاد نگرفتیم و مجریان ما در اجرا نیز با این پدیده آشنایی ندارند. مدل‌های جهانی هم برچسب غرب‌زدگی و انحصارگرایی می‌خورد و جمع‌بندی مشترکی برای برخورداری از آن نیست. بنابراین باتوجه به اثرات ICT بحث‌ها و دخالت‌ها و نویزهایی نیز وارد آن می‌شود و سیگنال‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
جهرمی افزود: بر همین اساس، تکانه‌ها بیشتر شده و چالش و اصطکاک زیادی ایجاد کرده و وقت زیادی از ما گرفت که به جای اینگه درگیر توسعه باشیم، از سال ۹۶ انرژی‌مان معطوف اینرسی‌ها شده است.
 
او درباره ورود تیم جدید به وزارت ارتباطات با تغییر دولت نیز گفت: از شش ماه پیش در همه بخش‌های وزارت ارتباطات سامانه کنترل پروژه‌ها تعریف و فعال شده، برگه‌های تحلیل و تحویل آماده شده تا از تغییر و تحول، کمترین آسیب به بخش وارد شود. 
 
جهرمی افزود: با نیروی جدیدتر و تازه نفس و با انرژی بیشتر، رشد بیشتر و بهتری اتفاق خواهد افتاد. تغییرات مثبت هستند و ایده‌های جدید برای حل مساله مطرح می‌شود. 
 
او توضیح داد: ماموریت‌ها انجام شده، بخش‌هایی باید تکمیل و تعریف شوند، عقب‌ماندگی‎ها اصلاح شوند، سیاست‌ها تغییر یابند و مقررات‌گذاری شوند. اینها مواردی هستند که باید تحویل بدهم اما در زمان تحویل و تحول، گزارشی را هم از پیشرفت و کارهای مانده برای مردم منتشر خواهیم کرد و گزارش مفصلی هم به تیم اجرایی بعدی تحویل خواهیم داد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکنولوژی هراسی در میان مدیران و سیاست‌گذاران کشور گفت: سیاست‌گذاران و مدیران ارشد کشور عمدتا در سن بالای 55 سال هستند و گروهی 15 درصدی از جمعیت را تشکیل می‌دهند که مدیریت ۸۵ درصد دیگر را دارند. آنها تصورشان از فضای مجازی متناسب با واقعیت‌ها نیست و با شیوه سنتی می‌خواهند مسایل را حل کنند که اصطکاک بوجود می‌آید. درحالیکه در سیاست و اجرا باید از جوان‌ها استفاده شود تا بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور از گسل بین نسلی آزار نبیند.
 
او با تاکید بر اینکه باید تبعات سایر بخش‌ها از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشته شود، گفت: برخی فضای مجازی را ابزار همه چیز می‌دانند و چون بار مشکلات بخش رسانه و اجتماعی حل نشده، در این حوزه سر باز می‌کند و مطالبات به حوزه ارتباطات می‌آید. درحالیکه باید این مسوولیت‌ها از این حوزه آفلود شود و به جای بد و بیراه گفتن به ICT، مسوولیت خود را انجام دهند.
 
جهرمی افزود: تغییر باعث اینرسی در هر حرکتی می‌شود که باید دقیق شناسایی شوند و تشکیلات داخلی و مجموعه‌های تخصصی و اندیشکده‌هایی برای شناسایی مشکلات ایجاد و گروه‌های مختلف را راهنمایی کنند.
 
به گفته او، نگاه تشکیلاتی در حوزه ICT اجتناب‌ناپذیر است و برای اینکه سیاست‌گذاران را راهنمایی کنند، باید همدلی‌ها در این مسیر پرچالش بیشتر شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره درخواست فعالان بخش ICT برای افزایش تعرفه‌های خدماتی نیز توضیح داد: در حوزه اقتصاد مانند تعرفه، فعالان بخش شاکی هستند و انتطار افزایش تعرفه داشتند تا با افزایش هزینه خدمات، سرمایه‌گذاری‌ها توجیه‌پذیر شود.
 
او افزود: اصل این حرف درست است و آن را رد نمی‌کنم که در سیاست افزایش تعرفه، جا دارد به سمت بخش خدماتی و تولیدی نگاه بازتری داشته باشیم اما در اسناد بالادستی محدودیت‌هایی برای ما گذاشته شده است.
 
به گفته جهرمی، در برنامه ششم توسعه معین کردند اقتصاد بخش ICT دو و نیم برابر شود که این اتفاق افتاد. برای اجرای این سیاست هم راه ما تثبیت قیمت بود که انجام شد چون سیاست دیگری در شبکه ملی اطلاعا وجود دارد که براساس آن هم هزینه ارتباطات در سبد خانوار نباید بالاتر از ۲.۵ درصد شود.
 
او گفت: راه‌حل این مساله افزایش تعداد مشترکان و افزایش دسترس‌پذیری بود. با جهش در تعداد مشترکان رشد 2.5 درصدی رقم خورد اما نرخ ارز، نویزی بود که به سیستم وارد شد و از شیرخشک و پوشک تا صنایع مختلف گران شدند اما نرخ رشد بخش ارتباطی افزایش نیافت. ضمن اینکه طی سال‌های گدشته متوسط نرخ رشد این بخش ۱۱ درصد بوده که در مقایسه با سایر بخش‌های یعنی صفر بوده است.
 
جهرمی افزود: اگر خدمات را گران می‌کردیم، بخشی از مردم نمی نوانستند به شبکه متصل شوند. بنابراین سیاست ۲.۵ درصدی سبد خانوار را دنبال کردیم. در این میان ارز هم گران شد.
 
او اظهار داشت: برای یافتن راه‌حل، سراغ افتصاد مشارکتی رفتیم تا از ظرفیت بکارگیری اقتصاد اشتراکی برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم. در هزینه‌های بخش‌های مختلف، امکان بهینه‌سازی زیادی وجود دارد مانند FMC یا کاهش تعداد آنتن‌ها که برای بخش ICT در مساله اقتصادی تاثیرگذاری زیادی هم داشت.
 
جهرمی افزود: نمونه آن در این بخش مخابرات و همراه اول هستند که هر دو یک پروانه دارند اما باوجود مازاد نیروی مخابرات، نگهداری سایت همراه اول را به پیمانکار می‌دهند چون کیفیت خدمات مخابراتی خوب نیست.
 
او افزود: از سوی دیگر، من مسوول حفظ منافع مردم و توسعه بخش هم هستم. ما نمی‌توانیم هم تعرفه را افزایش بدهیم و هم هزینه توسعه را مردم پرداخت کنند و گفتیم خدمات بهتری ارایه بدهید. در سرویس vDSL هم گفتیم تعرفه‌گذاری نکنیم و با کشش بازار، تعرفه‌ها مشخص شوند اما مخابرات نه تنها جلوی رشد را گرفته بلکه خودشان هم کاری نکردند و خواستار افزایش تعرفه بودند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: به شرکت مخابرات ایران اعلام کرده‌ایم در راستای دریافت برنامه توسعه، قابل به تغییر نظام خدمات تعرفه هم هستیم چون نمی‌شود به مردم در ازای ارایه خدمات نامرغوب، تعرفه بیشتری تحمیل شود. اگر در حوزه تلفن و اینترنت ثابت تعرفه را افزایش دهیم، مردم به سمت بازار موبایل می‌روند و سهم بخش ثابت کوچک خواهد شد.
 
او با اشاره به اینکه ۱۷ هزار فیبر در مناطق مختلف کشور با هزینه دولت برای اپراتورها کشیده شده، افزود: در بخش USO نیز به جای پرداخت هزینه به پیمانکار، هفت درصد از مبلغ تسهیم درآمد اپرتوراها را به خودشان برگرداندیم تا هزینه توسعه ارتباطات روستایی کنند. اینها کارهایی است که انجام شده و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.
 
جهرمی با اشاره به فراهم کردن شرایط دریافت تسهیلات و تخصیص ارز دولتی برای توسعه و مدیریت هزینه‌های بخش گفت: اما شوک ارزی از همه بزرگ‌تر بود و بازار دچار را مشکل کرد. ما قایل به این هستیم که قطعا نظام تعرفه باید اصلاح شود اما با اصلاح سیستم و برنامه توسعه اتفاق خواهد افتاد.
 
او با اشاره به اینکه در برخی مواقع با انحصارگرایی نیز مواجه هستیم، افزود: شاتل در قرارداد بیت‌استریم قم سرمایه‌گذاری کرد. درحالی که شرکت مخابرات بابت رانژه هر پورت سرویس ADSL سه هزار تومان دریافت می‌کرد اما با سرویس vDSL شاتل 21 هزار تومان می‌گرفت و درحالی که هم مخابرات، هم شاتل و هم مشترکین از سرویس راضی بودند اما مخابرات به دلیل نگرانی از اینکه بازار به سمت شاتل تغییر یابد، کل قرارداد را لغو کرد. آسیاتک هم در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد اما با آن نیز همکاری نکردند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: نمی‎شود هزینه حفظ انحصار مخابرات را از جیب مردم بدهیم و راضی نشدم به عنوان سیاست‌گذار از جیب مردم هزینه شود. هرگونه تغییر در تعرفه خدمات باید به برنامه توسعه متصل شود.
 
او افزود: همه اشکالات به من به عنوان سیاست‌مدار برمی‌گردد اما همین مجموعه مخابرات در دوران پاندمی ویروس کرونا بسیار دوندگی و تلاش کرد. دعوای ما هم با آنها برای توسعه بخش است درحالیکه تلاش‌های زیادی هم کردند و سختی‌هایی هم داشتیم.
 
جهرمی گفت: کشور دچار تکانه‌های بی‌سابقه‌ای شد و به رغم تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، با شیوع ویروس کرونا، یک سال و نیم است که تمامی خدمات آموزشی به صورت غیرحضوری ارایه می‌شود و تمام بار این شبکه را بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به دوش کشیده است که در این دوره افتخارآمیز بود و به مردم خدمت بسیاری عرضه شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.