بازار سرمایه

May 22, 2021
12:10 شنبه، 1ام خردادماه 1400
کد خبر: 124426

سازمان فرابورس ایران مجوز راه‌اندازی سندباکس گرفت

 
 
سازمان فرابورس مجوز راه‌اندازی سندباکس بازار سرمایه را از کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط ‌های آزمون وزارت اموراقتصادی و دارایی دریافت کرد.
 
 مدیرعامل فرابورس، امیرهامونی، با اعلام این خبر در همایش اقتصاد دیجیتال گفت: «خوشبختانه چهارشنبه (۲۹ اردیبهشت) از طریق سازمان بورس در شورای عالی محیط‌های آزمون کشور که با محوریت وزارت اقتصاد فعالیت می‌کنند مجوز محیط سندباکسی بازار سرمایه را هم گرفتیم و به‌زودی شروع به کار خواهد کرد.»
 
او در خصوص سندباکس گفت: «محیط‌های آزمون فضای ورود تکنولوژی‌ها به بازار‌های سنتی هستند. تکنولوژی‌هایی مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی، تحلیل داده و ارتقای کیفیت بازار در این محیط‌ها معرفی خواهد شد.»
 
طبق گفته هامونی این سندباکس یک دوره آزمون یک ساله دارد که پس از گذر از این دوران و تایید هیات ژوری، تکنولوژی‌ها در محیط واقعی ظهور می‌کنند و به مرحله مقررات‌گذاری و قانون‌گذاری می‌روند.
 
 
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس
مدیرعامل فرابورس در مورد کج‌رفتاری‌هایی که معمولا در بازار سرمایه وجود دارد صحبت و اعلام کرد به چندین دلیل بازار سرمایه نیازمند نظارت است. به گفته او معمولا خطاهای معاملاتی در این بازار وجود دارد و مسائل اقتصاد روایی هم از فضای مجازی نشات می‌گیرد. حسن عملکرد اعضا و نمایندگان، صحت فرآیند‌ها و پولشویی از دیگر مسائلی بود که طبق اعلام هامونی بازار‌های مالی را نیازمند نظارت می‌کند.
 
به گفته هامونی از جمله مواردی که در زمره کج‌رفتاری‌های بازار سرمایه قرار می‌گیرند، می‌توان به دستکاری‌های قیمت، کلاه‌برداری‌ها و سواستفاده از اطلاعات نهانی برای انجام معاملات اشاره کرد.
 
او از سیستم‌های نظارتی که برای کشف کج‌رفتاری‌ها و معاملات ناسالم به کار گرفته می‌شود صحبت کرد و گفت:‌ «سیستم‌های Alerting، Detection، Reporting و Visualization از جمله سیستم‌های نظارتی هستند که هوش مصنوعی و بلاکچین اهمیت بالایی در کارایی و عملکرد آنها دارد.»
 
او همچنین به گزارشی از مک‌کنزی اشاره کرد که طبق آخرین تحقیقات در مورد تکنولوژی‌هایی که برای زیرساخت‌های بازار کاربرد دارد، هوش مصنوعی در رتبه اول قرار دارد.
 
آنطور که هامونی توضیح داد در حال حاضر در بازار سرمایه آمریکا شرکت‌هایی فعال هستند که به واسطه تکنولوژی‌های روز مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، روابط هوشمند بین افراد و معاملات را کشف و معاملات ناسالم را مشخص می‌کند. علاوه بر این، بازار بورس آلمان هم جداگانه روی ۱۴ استارت‌آپ حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری کرده که کار اصلی آن‌ها نظارت بر بازار‌های مالی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.