اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 24, 2021
14:15 دوشنبه، 3ام خردادماه 1400
کد خبر: 124536

تقی پور: در هشت سال گذشته از جیب مردم با چند برابر قیمت دلار دادیم پهنای باند خریدیم و پز دادیم/ این پول‌ها جای خاصی هزینه می‌شوند

ICTna.ir – وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین کاری که در هشت سال گذشته انجام شده، این بوده که از جیب مردم با چند برابر قیمت دلار دادیم، پهنای باند خریدیم و پز آن را دادیم.
 
taghipour3.Jpeg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رضا تقی‌پور در جلسه دیدار اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مدیران شرکت مخابرات ایران و بازدید از مرکز کنترل عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب افزود: می‌توانم این ادعا را با اعداد و ارقام ثابت کنم. اینکه تشویق به سرمایه گذاری کنیم درحالیست که توسعه فیبر نوری در این سال‌ها اصلا اتفاق نیفتاده است.
 
او اظهار داشت: در این مدت سرمایه‌گذاری‌ها متوقف بوده و حتما باید در دولت آینده فکر جدی برای این بحث بشود چون همه زیرساخت‌های برای گذشته هستند و باید نوسازی شوند.
 
تقی‌پور با اشاره به اینکه نسل‌های جدید مخابرات باید روی فناوری‌های جدید عرضه شوند، افزود: اساسا آنچه مجلس و دولت بعدی دنبال می‌کند، تحول دیجیتال است که با تحقق دیجیتال اتفاق می افتد. در این باره شعار زیاد داده شده و الان از 22 ترابایت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، چهار ترابایت آن زیر بار است ولی در مقابل همین مقدار و بیشتر با نرخ چند برابر اینترنت بین‌الملل استفاده می‌شود.
 
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خوشبختانه رگولاتوری و تنظیم مقررات در وزارت ارتباطات نسبت به سایر حوزه‌ها از قدمت و عمر بیشتری برخوردار هستند. پروانه‌های صادر شده برای اپراتورها حرفه‌ای هستند اما اینکه مجری خودش آنها را رعایت نکند و نقض کند، پدیده جدیدی است که در این دوره‌ها اتفاق افتاده است.
 
او افزود: بعد از خصوصی‌سازی از مدل‌های تعرفه‌گذاری اپراتورها مواظبت می‌کردیم تا مثلا اپراتورها با تخفیف‌های زیاد رقبای خود را از میدان به در نکنند و این مساله را مدیریت می‌کردیم اما در این دوره اپراتورهای موبایل از تعرفه‌هایی هم که از سال 94 وجود داشت و کمتر از آن تعرفه‌ها خدمات ارایه می‌کردند، وقتی خواستند به تعرفه اصلی برگردند با مقابله و مخالفت دولت مواجه شدند که امر محکومی است.
 
به گفته تقی‌پور، نتیجه آن این است که امروز از نظر اقتصادی زیرساخت‌های ارتباطی کشور به شدت تضعیف شده‌اند و علیرغم شعارها و حرف‌های بزرگی که در این هشت سال زده شده شاهد توقف توسعه زیرساخت‌ها بودیم.
 
او گفت: اگر قوه قضائیه یا جایی بود که این محاسبات را انجام می‌داد، بهتر می‌شد درمورد این حرف‌ها صحبت کرد که طبیعتا پول‌ها جای خاصی می‌رود و هزینه می‌شود.
 
تقی‌پور افزود: قطعا نقش ارتباطات در مدیریت آینده کشور باید نقش برجسته‌ای باشد. امروز تحول دیجیتال برای کشور یک ضرورت است و زیرساخت‌های این تحول باید در وزارت ارتباطات فراهم شود. سهم اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان به مراتب باید بیش از امروز در اقتصاد باشد و نیازمند زیرساخت‌های قوی است اما چیزی که همیشه گفتیم و به آن توجه نشده این است که زیرساخت‌ها باید داخلی و بومی باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.