تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 29, 2021
14:41 شنبه، 8ام خردادماه 1400
کد خبر: 124733

دستورالعمل پرواز پستچی‌های پرنده تدوین شد

 
 
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه دستورالعمل‌های پرواز پستچی‌های پرنده توسط سازمان هواپیمایی کشور تدوین و کار این پستچی‌ها در جزیره کیش آغاز شده است، گفت: طراحی، ساخت و اجرای پروژه پهپادهای پستی گامی است تا از تکنولوژی‌ که قرار است در دنیا مورد استفاده قرار بگیرد، عقب نمانیم.
 
 اواخر هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جزیره کیش، از پهپادهای پستی «هدی و هادی» رونمایی شد. پستچی‌های پرنده‌ای که به شکل آزمایشی در دو نقطه در جزیره کیش کار خود را آغاز کردند.
 
استفاده از این تکنولوژی برای امروز نیست، شاید ۱۰ سال دیگر بتوان امید داشت که پستچی‌های پرنده در سطح شهرها رفت و آمد کنند و حمل بار توسط آن‌ها به یک مسئله عمومی تبدیل شود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای فرآیند طراحی، ساخت و استفاده از پهپادها برای حمل بسته در سطح شهر، قدمی برداشته تا از قافله‌ای که در دنیا برای استفاده از پهپادها راه افتاده، عقب نمانند.
 
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره این پروژه توضیحاتی داد. «بهزاد اقبال‌خواه» گفت: پیرو دستوری که نیمه دوم سال ۹۸ از سوی وزیر ارتباطات به شرکت ملی پست داده شد، پروژه پهپاد پستی را آغاز کردیم.
 
وی افزود: خروجی این پروژه آذر ماه ۹۸ تحت عنوان سورپرایز وزیر ارتباطات رونمایی شد و توانستیم به‌صورت نمادین بسته‌ای را داخل آن قرار بدهیم و به دفتر کار وزیر ارتباطات ارسال کنیم. این پهپاد که نام او در ابتدا به‌صورت نمادین «سجاد» بود امروز با نام هدی رونمایی شد.
 
اقبال‌خواه تصریح کرد: این پروژه ادامه پیدا کرد و امروز پس از تقریباً یک سال و نیم توانستیم نمونه بزرگ‌تر که می‌تواند بسته‌ای با وزن ۱۰ کیلوگرم را جا به‌جا کند را رونمایی کنیم. این در حالی بود که تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی فکر می‌کردند که پروژه متوقف مانده، اما در واقع چنین نبود و این پروژه را پیگیری می‌کردیم. پرنده کوچکی که ابتدا رونمایی شد، توانایی حمل بار تا یک کیلو گرم را داشت اما پرنده پستچی امروز که بانام «هادی» رونمایی شد می‌تواند بار تا ۱۰ کیلوگرم را حمل کند.
 
او درباره هادی، پستچی پرنده جدید گفت: این پرنده جدید ثبات بیشتری دارد و از نظر فناوری بروزتر است. اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به‌صورت مستمر در جزیره کیش سرویس ارائه کنیم. پس از کشمکش‌های فراوان توانستیم برای پرواز پهپاد در دو منطقه کیش از نهادهای ذی‌ربط مجوز بگیریم که روند آن تقریباً یک و نیم سال به طول انجامید. بخش قابل‌توجه‌ای از این زمان صرف دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشور شد و بخش کوچک آن مسائل فنی بود.
 
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با تأکید بر این نکته که شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات در این زمینه پیشرو بودند و در گذشته کاری شبیه به این انجام نشده بود، افزود: پیش از این نهادی برای دریافت مجوز پرواز پهپاد و پرونده فوق سبک از این سازمان اقدام نکرده بود.
 
اقبال‌خواه خاطر نشان کرد: کاری که در وزارت ارتباطات انجام دادیم، راهی را باز کرد که به‌ جز شرکت ملی پست، سایر افراد و مجموعه‌هایی که در حوزه پهپاد کار می‌کنند بتوانند مجوز بگیرند چرا که پس از تلاش‌های صورت گرفته، اکنون دستورالعمل‌های مشخص این کار در سازمان هواپیمایی کشور تدوین شده است.
 
وی افزود: آخرین دستورالعمل تدوین شده مربوط به فروردین ۱۴۰۰ است که بر اساس همان دستورالعمل، اواسط اردیبهشت ماه توانستیم مجوز پرواز این دو پهپاد در کیش را دریافت کنیم. اجرای پایلوت این طرح فعلاً در کیش است اما در هر نقطه دیگر در کشور که مجوز انجام پرواز به این پهپاد داده شود، آمادگی انجام کار را داریم.
 
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره نقطه پروازی این پهپادها در جزیره کیش خاطرنشان کرد: در این طرح پایلوت جزیره کیش، پهپادها به‌شکل محدود و در دو نقطه ثابت پرواز می‌کنند. مسیرها از مبدأ اداره پست کیش به مقصد یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد کیش و پردیس دانشگاه شریف تعریف شده‌اند.
 
 
او درباره استفاده از این پرنده‌ها در نقاط دیگر کشور گفت: درخواست صدور مجوز برای تردد پهپادها به پردیس دانشگاه تهران هم داشتیم که به خاطر تداخلی که با یکی از باندهای تفریحی کیش داشت فعلاً مجوزی صادر نشده است. مجوز صادر شده فعلاً به‌صورت محدود و آزمایشی است و امیدواریم باگذشت چند ماه از کار کردن این پهپادها و بررسی نتایج، بتوانیم مسیر را گسترش دهیم یا آن‌را اصلاح کنیم.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره تعداد پهپادهایی که در دست طراحی و تولید است، افزود: از پهپاد بزرگ‌تر یعنی «هادی» دو فروند سفارش دادیم که یک فروند در جزیره مستقر است و دیگری در لابراتوار پهپادی پارک فناوری اطلاعات فاوا. این پهپادها کاملاً ساخت یک شرکت دانش بنیان ایرانی است.
اقبال‌خواه درباره این‌که تولید انبوه پهپادها چه زمانی ممکن خواهد شد، تأکید کرد: از نظر من این امکان در آینده نزدیک وجود ندارد. دلیلش هم ربطی به دانش طراحی، ساخت و پرواز پهپادها ندارد، مشکل اصلی این است که در ایران مناطق پرواز ممنوع بسیار زیادی داریم و نظارت‌های هوایی بسیار شدید است.
 
وی تصریح کرد: این مسئله مختص ایران نیست، در دنیا نیز استفاده از پهپادها برای حمل بسته، تجاری نشده است و بیشتر جنبه «لبه تکنولوژی» دارد. تمام دنیا در صدد هستند تا تابوهایی که در این زمینه وجود دارد را بشکنند و بعد به سمت گسترش آن بروند. استفاده گسترده از پهپادها جزو تکنولوژی‌های آینده است، ما سعی کردیم با اجرای پایلوت این پروژه‌ از این قافله عقب نمانیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.