اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 30, 2021
11:38 یکشنبه، 9ام خردادماه 1400
کد خبر: 124771

انرژی را با اینترنت اشیاء مدیریت کنید

 
صرفه جویی در مصرف انرژی امری است که همواره مورد تأکید بوده و رعایت آن می تواند به رونق بخش های تولید کشور کمک کند. امروزه با توجه به فناوری های روز دنیا، مدیریت انرژی هم مدرن شده و دیگر از روش های قدیمی استفاده نمی شود.
 
مهدی مراغه ای، مدیرعامل شرکت «برون تاب انرژی» در گفتگو با خبرنگار سیناپرس می گوید: سالیان سال است که در دنیا بحث اندازه گیری انرژی به منظور کاهش مصرف رواج پیدا کرده اما در کشور ما به دلیل ارزان بودن انرژی، انگیزه ای برای افراد یا بخش های دولتی ایجاد نمی کرد تا بخواهند به فکر کاهش مصرف بیافتند. 
 
همچنین در سال های اخیر، با افزایش هزینه حامل های انرژی مانند آب، گاز و برق و نیز کمبود منابع سوخت های فسیلی و کمبود آب باعث شده تا راهکارهایی که به کاهش مصرف کمک می کنند، از طرفداران بسیاری برخوردار شوند.
 
به گفته مراغه ای، این شرکت، تجربه یک شرکت قدیمی بیش از 100 ساله دانمارکی را وارد ایران کرد. طی 10 سالی که از شکل گیری شرکت می گذرد، اعضای این شرکت مشغول R&D، تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس تجهیزات روز اروپایی بوده اند. در حال حاضر، تمامی تجهیزات ساخت داخل است که علاوه بر تولید نیاز داخل به امر صادرات هم کمک کرده است.
 
او می افزاید: حدود سه سالی است که کار صادرات محصولات را به کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اطراف مانند سوریه و آذربایجان تا کشورهای دیگر دنیا به کمک شرکت های واسط اروپایی شروع کرده ایم و همچنین محصولات را به کانادا، آمریکا، استرالیا و کشورهای دیگر هم صادر کرده ایم و به نوعی توانسته ایم خط تولید را به خط تولید در کشورهای مختلف تبدیل کنیم. 
 
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره نوع محصولات شرکت به سیناپرس می گوید: از دیگر محصولات شرکت می توان به اندازه گیری پارامترهای مختلف از جمله دما، رطوبت، فشار، نور، آمپر، ولتاژ، نشتی، خیسی و موارد دیگر اشاره کرد که همه این ها مبتنی بر اینترنت اشیاء و در بستر اینترنت فعالیت می کنند. درواقع، ما تولید سخت افزار، دستگاه های ارتباطی و در نهایت نرم افزار یکپارچه تحت وب را در دستور کار داریم. 
او ادامه می دهد: ما به کمک این مجموعه محصولات توانسته ایم سیستمی هوشمند را پیاده سازی کنیم که امروز سهم کوچکی در تولید واکسن مقابله با بیماری کرونا داشته باشیم. شرکت های دارویی که این تجهیزات را از شرکت خریداری کرده اند، توانسته اند از آنزیم ها طی چند سال گذشته محافظت شود و از خرابی داروها جلوگیری کند. 
 
به گفته او، ما با یکی از شرکت های دارویی کار می کنیم که در حال حاضر به واکسن کرونا دست پیدا کرده و تولید انبوه آن هم تا یک ماه آینده آغاز می شود. با تحویل تجهیزات مانیتورینگ دمای یخچال فریزرهای دارویی به آنها، توانستیم از خسارت بالای 10 میلیاردی وارده به مواد اولیه و آنزیم ها جلوگیری کنیم. 
او اشاره می کند ؛یخچال های دارویی این شرکت دو ماه پیش از کرونا، به دلیل قطع ناگهانی برق دچار مشکل شد و دستگاه های ما توانستند افزایش غیراستاندارد یخچال ها را هشدار دهند که علاوه بر صرفه جویی بالای 10 میلیاردی، توانستند از آن آنزیم ها در تولید واکسن کرونا استفاده کنند. در صنایع نسبتا بزرگ مانند پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تا صنایع کوچک مانند کارگاه های تولیدی، بحث اندازه گیری و مونیتورینگ برق اهمیت بالایی دارد. 
 
مراغه ای عنوان می کند: از 10 سال پیش که کار شرکت را شروع کردیم، مخاطب ما بیشتر خانه های مسکونی بودند و بعد از آن ساختمان های اداری و تجاری اضافه شدند و سپس وارد صنعت شدیم که صنایع غذا و دارو به دلیل حساسیت بالاتری که دارند، جزء پرکاربردترین صنایعی هستند که به این سیستم ها نیاز دارند. 
 
او ادامه می دهد: بعد از آن، صنایع بزرگ برای جلوگیری از خرابی ماشین آلات و بهینه سازی انرژی در ساختمان ها از سیستم های اندازه گیری ما بهره مند می شوند. یکی از مهم ترین نکاتی که در کار این شرکت به چشم می خورد، این است که ما کیفیت و سطح کاری کشورهای طراز اول را داریم؛ به طوری که در این بازارها قابلیت فروش داشته باشند. 
 
شرکت «برون تاب انرژی» حدود 30 محصول مختلف دارد و هیچ شرکتی در دنیا این گستره محصول را ندارند و همزمان تنها چند پارامتر را مدنظر قرار می دهد. تک تک این محصولات مشابه خارجی و داخلی دارند اما چیزی که آنها را متمایز می کند ابتدا گستردگی اندازه گیری پارامترهای مختلف و دیگری، استفاده از فناوری اینترنت اشیاء در آنهاست که کار اندازه گیری را بسیار دقیق تر انجام می دهد. 
 
مراغه ای مدعی است که این محصولات در داخل کشور کاملا بدون رقیب هستند و در خارج از کشور هم با توجه به رقابتی بودن فضا، بسیاری از شرکت ها از محصولات این شرکت استقبال کرده اند. محصولات ما در مقایسه با نمونه های خارجی تفاوت قیمت حدود 50 درصدی دارد بنابراین می تواند سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کند. 
 
دیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین عنوان کرد: تولیدات شرکت ما در جداسازی کنتورهای آب و برق هم فعالیت می کند به طوری که ساکنان ساختمان هایی که از کنتورهای مشترک برق و آب برخوردارند، می توانند با استفاده از کنتورهای هوشمند ما، علاوه بر جداسازی، قبض های مجزا هم دریافت کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.