سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 1, 2021
16:41 سه شنبه، 11ام خردادماه 1400
کد خبر: 124890

انویدیا کارت‌های گرافیک RTX 3080 Ti و 3070 Ti را معرفی کرد

 
 
کارت گرافیک جدید انویدیا که مبتنی بر معماری امپر است، گفته می‌شود بیش از ۱٫۵ برابر توان پردازشی بیشتر از RTX 2080 Ti دارد.
 
پس از انتشار شایعات و گزارش‌های مختلف، انویدیا جدیدترین دستاوردهای خود را معرفی کرد. از میان دو کارت گرافیک جدید انویدیا، مهم‌ترین آن‌ها RTX 3080 Ti است که درواقع جانشینی برای مدل RTX 2080 Ti محسوب می‌شود. این کارت گرافیک انویدیا بر اساس پردازنده‌ی گرافیکی GA102 ساخته شده است و از ۱۰,۲۴۰ هسته‌ی کودا تشکیل می‌شود. چنین اتفاقی در حالی رقم می‌خورد که RTX 3090 از ۱۰,۴۹۶ هسته‌ی کودا برخوردار است تا همچنان سریع‌ترین کارت گرافیکی سری RTX 30 باقی بماند.
 
به لطف تفاوت بسیار کم فرکانس هسته‌ها و همچنین برخورداری از توان طراحی حرارتی (TDP) ۳۵۰ وات، می‌توان گفت فرق زیادی میان RTX 3080 Ti با RTX 3090 وجود ندارد و هر دو می‌توانند توان پردازشی قابل توجهی برای اجرای بازی‌های ویدئویی در اختیار گیمرها قرار بدهند.

 
طبق گزارش Videocardz، در مقایسه با RTX 3080 شاهد هستیم که تعداد هسته‌های کودا در مدل RTX 3080 Ti از ۸۷۰۴ به ۱۰,۲۴۰ عدد رسیده و گنجایش رم از ۱۰ گیگابایت GDDR6X به ۱۲ گیگابایت از همین نوع حافظه‌ افزایش یافته است. البته تفاوت دو کارت گرافیک به همین نقطه ختم نمی‌شود و موارد مختلفی از جمله افزایش باس از ۳۲۰ به ۳۸۴ بیت یا جایگزینی پهنای باند ۹۱۲ به‌جای ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه را می‌توان مثال زد.
 
اگر RTX 3080 برای کاربر مناسب نباشد و البته نخواهد بابت RTX 3090 در حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه کند، انویدیا RTX 3080 Ti را با قیمت ۱۲۰۰ دلار به کاربر ارائه می‌دهد. 

در جایگاه بعدی، انویدیا RTX 3070 Ti را معرفی کرده است که نسخه‌ای تقویت‌شده از مدل RTX 3070 محسوب می‌شود. RTX 3070 Ti بر مبنای پردازنده‌ی گرافیکی GA104 ساخته شده و از ۶۱۴۴ هسته‌ی کودا تشکیل می‌یابد. مدل RTX 3070 از ۵۸۸۸ هسته‌ی کودا استفاده می‌کند. 
 
مانند RTX 3080 و RTX 3080 Ti، انویدیا برای RTX 3070 Ti از رم GDDR6X استفاده خواهد کرد؛ اما ظرفیت حافظه نسبت به RTX 3070 تغییری نیافته و همان ۸ گیگابایت باقی مانده است. از دیگر ویژگی‌های کارت گرافیک جدید انویدیا می‌توان به باس ۲۵۶ بیتی و پهنای باند ۶۰۸ گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد.
 
انتظار می‌رود RTX 3070 Ti با قیمت ۵۹۹ دلار (۱۰۰ دلار گران‌تر از RTX 3070) روانه‌ی بازار شود. مدل RTX 3080 Ti از ۱۳ خرداد روانه‌ی بازار خواهد شد؛ اما مدل RTX 3070 Ti با کمی تأخیر و طی هفته‌های آینده در بازار عرضه می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.