اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 2, 2021
16:57 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1400
کد خبر: 124940

توضیح وزیر ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات: اینترنت قطع کردنی نیست

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که بحث «اینترنت ملی» دروغ است، شایعات پیرامون آن را رد و اعلام کرد اینترنت قطع کردنی نیست و سند توسعه کشور بر مبنای توسعه اینترنت است.
 
«محمدجواد آذری جهرمی» در حاشیه جلسه هیئت دولت، با بیان این که تکمیل اجزای باقی مانده شبکه ملی اطلاعات، از جمله کارهایی است که باید به سرانجام برسانیم، گفت:
 
«زمانی که زندگی مردم در بستر فضای مجازی است توجه به امنیت آن نیز بسیار مهم است. باید مرکز امنیت شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کنیم تا دیگر اخباری مبنی بر نفوذ به کسب و کارها و درز اطلاعات مردم در فضای مجازی را نشنویم. تلاش بسیاری برای آماده‌سازی مرکز یکپارچه شکل گرفته است که ظرف دو هفته آینده رونمایی خواهند شد. «منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات» هم هفته آینده در استان البرز افتتاح می‌شود که جزو مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است.»
 
وی با رد شایعاتی که در خصوص اینترنت ملی مطرح است، مطرح کنندگان این شایعات را خیانت کننده به کشور دانست و تاکید کرد اینترنت قطع کردنی نیست. به گفته او سند توسعه کشور بر مبنای توسعه اینترنت بنا نهاده شده و سال ۹۸ نیز به علت شرایط بحرانی آن زمان، برای مدت کوتاهی این اتفاق رخ داد.
 
تکذیب کاهش سرعت اینترنت
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر کندی سرعت اینترنت در کشور، اذعان داشت گزارشی مبنی بر کندی اینترنت نداریم اما شبکه موبایل و ثابت برخی اوقات به دلیل قطعی برق، از دسترس خارج می‌شدند. وقتی سایتی خاموش می‌شود، ظرفیت آن به سایت بغلی منتقل می‌شود و در نتیجه به دلیل ترافیک بالا، سرعت کند می‌شود. اما از زمانی که شرایط برق پایدار شده ما کندی اینترنت نداریم.
 
به گفته آذری جهرمی، تا روز گذشته حدود ۷.۵ میلیون نفر بسته اینترنت رایگان مخصوص انتخابات را دریافت کرده‌اند اما با وجود این که بسته‌های رایگان، بار زیادی در شبکه ایجاد کرده‌اند، این موضوع به کندی اینترنت منجر نشده چون از قبل اقداماتی برای بالا بردن ظرفیت شبکه صورت گرفته است.
 
برنامه‌های انتخاباتی در فضای مجازی
وزیر ارتباطات درباره استفاده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از زیرساخت فضای مجازی گفت:
 
«تمام زیرساخت فضای مجازی که دولت در مدت ۸ سال توسعه داده اکنون در دسترس ستادهای انتخاباتی و مردم است. با مصوبه ستاد ملی کرونا به مردم بسته‌های اینترنت دادیم. با هماهنگی ستاد انتخابات کشور، دادستانی کل کشور و صدا و سیما، کانال‌های ستادها روی پلتفرم‌های مختلف فعال شده و برخی از نامزدهای انتخابات از این ظرفیت استفاده و روز گذشته کانال تلویزیون‌ اینترنتی خود را بر بستر پلتفرم‌های اینترنتی ایجاد کردند.»
 
آذری جهرمی با اشاره به این که دسترسی‌های ویژه برای اینترنت پایدار ستادهای انتخاباتی تعریف شده، می‌گوید کمیته‌ای در وزارت ارتباطات بسته ۱۰ گانه‌ای که برای ستادهای انتخاباتی تصویب شده را در اختیار نامزدها قرار خواهد داد که این بسته‌ها شامل بسته‌های تبلیغات در فضای مجازی است که به صورت عادلانه در اختیار تمام ستادهای انتخاباتی قرار گرفته است.
 
او اعتقاد دارد در کنار فعالیت خوبی که صداوسیما برای پوشش اخبار نامزدهای انتخاباتی دارد، فضای مجازی نیز به شدت فعال و پرظرفیت ظاهر شده و در حال استفاده نامزدهای انتخاباتی است.
 
تکمیل توسعه پوشش روستایی
وزیر ارتباطات با بیان این که اکنون ضریب نفوذ اینترنت و قابلیت دسترسی مردم در ایران بالای ۹۸ درصد است، گفت: «اکنون درصد اندکی در روستاها به اینترنت دسترسی ندارند که در این مدت تلاش کردیم تا این دسترسی انجام شود. اکنون برای دو استان جشن اتصال کامل گرفتیم و استان‌های دیگر نیز در پایان راه قرار دارند. تکمیل توسعه پوشش روستایی کار بسیاری مهمی است که باید آن را به انتها برسانیم.»
 
او در ادامه به موضوع دولت الکترونیک اشاره و اعلام کرد که سامانه‌های مربوط به آن باید ظرف دو ماه آینده به سرانجام برسند.
 
به گفته آذری جهرمی پروژه‌های تعریف شده این وزارتخانه اغلب روی ۹۸ -۹۹ درصد پیشرفت هستند که باید تا آخر دولت تکمیل شوند. برخی از ریل گذاری‌ها نیز برای دولت آینده انجام می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که هر فردی که می‌آید پرتوان‌تر از آن‌ها با انرژی تازه کار را پیش ببرد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.