تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 3, 2021
13:04 پنجشنبه، 13ام خردادماه 1400
کد خبر: 124961

سیستم‌عامل هارمونی هواوی با قابلیت‌ها و امکانات خارق‌العاده معرفی شد

 
شرکت هواوی در مراسمی آنلاین از سیستم‌عامل جدید و اختصاصی خود در کنار جشنواره‌ای از محصولات جدید پرده برداشت. تمامی محصولات جدید هواوی به سیستم‌عامل یکپارچه هارمونی مجهزند و همچنین طیف وسیعی از دستگاه‌های قدیمی هواوی، در قالب یک پکیج به‌روزرسانی، به این سیستم‌عامل آپدیت خواهند شد. هواوی در مراسم امروز  ۱۲ خرداد از ساعت جدید Huawei Watch 3 و Huawei Watch 3 Pro، تبلت جدید MatePad Pro، هنذزفری‌های Freebuds 4 و مانیتور Huawei Mate View و Huawei Mate View GT پرده برداشت. تمامی این محصولات قدرت‌گرفته از سیستم‌عامل جدید و یکپارچه هواوی یعنی HarmonyOS هستند.
 
نزدیک به دو سال است که علاقه‌مندان برند هواوی منتظر رونمایی جهانی این سیستم‌عامل جدید هستند. هواوی امروز به این انتظار پایان داد و سیستم‌عامل جدید و یکپارچه خود را با دریایی از امکانات بی‌نظیر معرفی کرد.
 
گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و اشیاء خانه هوشمند هر کدام سیستم‌عامل و رابط‌کاربری مخصوص به خود را دارند. این مساله باعث می‌شود، یکپارچه‌سازی و اتصال مداوم تمامی این دستگاه‌ها کار سخت و دشواری باشد. حالا هواوی یک سیستم‌عامل برای تمامی این دستگاه‌ها معرفی کرده تا مشکل ارتباط، اتصال و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را برای همیشه حل کند.
 
اصلی‌ترین ویژگی و مزیت سیستم‌عامل هارمونی، اتصال و یکپارچه کردن تمامی دستگاه‌ها در یک پلتفرم است. به زبان ساده‌تر با کمک این سیستم‌عامل، امکان کنترل و استفاده از تمامی دستگاه‌های هوشمند از طریق یک دستگاه وجود دارد. قدرت و انعطاف بسیار بالای رابط‌کاربری این سیستم‌عامل، ارتباط بین دستگاه‌های مختلف را به سطح جدیدی از سادگی و سرعت رسانده است.
 
 
هواوی سیستم‌عامل هارمونی را برای یکپارچه‌سازی تمام دستگاه‌های هوشمند معرفی کرده است.
سیستم‌عامل هارمونی برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، اسپیکر‌های هوشمند و لوازم خانگی هوشمند مانند یخچال و فریزر، مایکروفر، لباسشویی، آبمیوه‌گیری و غیره و همچنین اشیاء هوشمند مانند دوربین‌ها، سنسور‌های هشداردهنده، ربات‌ها و بسیاری دیگر از گجت‌های هوشمند معرفی شده است. نکته بسیار مهم آن که کنترل و مدیریت تمامی این دستگاه‌ها از طریق یک پلتفرم واحد مانند گوشی هوشمند امکان‌پذیر است.
 
برای آن که بیشتر از این منتظر روش کارکرد این سیستم‌عامل نمانید به چند مثال اشاره می‌کنیم.
 
همانطور که اشاره کردیم، این سیستم‌عامل روی تمامی دستگاه‌های جدید هواوی وجود دارد، همه دستگاه‌ها از طریق کنترل پنل ویجت Super Device، قابل مشاهده، دسترسی و استفاده هستند. برای مثال وقتی روی تلویزیون هوشمند به تماشای فیلم نشسته‌اید، می‌توانید از طریق کنترل پنل روی گوشی هوشمند، خروجی صدای تلویزیون را مدیریت کرده و خروجی صدا را از اسپیکر‌های تلویزیون به هندزفری خود منتقل کنید. یا وقتی از بیرون به خانه می‌رسید، موزیکی که تا قبل از آن از طریق هندزفری در حال پخش بود را به اسپیکر‌های هوشمند داخل خانه منتقل کنید. یا حتی تماس تصویری که روی گوشی هوشمند دریافت کرده‌اید را تنها با یک لمس، به نمایشگر هوشمند منتقل کنید. این‌ها همه مثال‌های محدودی از قابلیت‌های بی‌شمار سیستم‌عامل هارمونی هواوی است.
 
اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر تا پیش از این کار دشوار و گاهی وقت‌گیر بود. ابتدا باید راه‌های ارتباطی هر دو دستگاه را روشن می‌کردیم، سپس باید هر دو به یک شبکه وای‌فای متصل می‌شدند و پس از آن با شناسایی، احراز هویت و قبول درخواست، می‌توانستیم دو دستگاه‌ را به یکدیگر متصل کنیم. اما همین کار هم محدودیت‌های زیادی داشت. اما حالا از طریق کنترل پنل سیستم‌عامل هارمونی اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر بدون محدودیت، بسیار ساده و کاربر پسند است. در محیط کنترل پنل، تمامی دستگاه‌های موجود در خانه با اسم و عکس نشان داده می‌شود. برای اتصال هر کدام از دستگاه‌ها به یکدیگر، فقط کافیست آیکون مربوط به یکی از دستگاه‌ها را به سمت گوشی هوشمند بکشید؛ اتصال برقرار می‌شود.
 
برقراری اتصال بین دستگاه‌های مختلف هم تنها از نوع یک اتصال ساده نیست. بلکه بسیار پیشرفته‌تر از آنچه که تا امروز وجود داشته است. برای مثال وقتی گوشی هوشمند را به لپ‌تاپ یا تبلت هواوی متصل می‌کنید، به‌صورت مجازی امکان استفاده از گوشی هوشمند روی تبلت یا لپ‌تاپ فعال می‌شود. حالا می‌توانید اپلیکیشن‌های موبایل را از طریق تبلت یا لپ‌تاپ اجرا کنید و یا حتی از گالری گوشی هوشمند خود یک عکس را با Drag & Drop به لپ‌تاپ یا تبلت خود اضافه کنید. می‌توانید فایلی که از طریق لپ‌تاپ یا تبلت جست‌وجو کرده‌اید را در همان دستگاه، روی حافظه گوشی ذخیره کنید یا در حین برقراری تماس تصویری با گوشی هوشمند، فایل ارائه خود را از طریق لپ‌تاپ یا تبلت به همکاران خود نشان دهید.
 
 
به کمک سیستم‌عامل هارمونی، اتصال دستگاه‌های مختلف با یکدیگر به راحتی فشردن یک آیکون است.
همچنین می‌توانید یک برنامه یا بازی در حال اجرا روی گوشی هوشمند را به تبلت یا لپ‌تاپ منتقل کنید. بدون آن که این بازی یا برنامه روی تبلت و لپ‌تاپ نصب شده باشد. می‌توانید به سادگی ادامه کار را به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر منقل کنید.
 
بسیاری از قابلیت‌های لوازم خانگی هوشمند توسط مشتریان استفاده نمی‌شود. به این دلیل که استفاده از آن‌ها نیازمند دانلود و نصب برنامه‌های جداگانه برای هر دستگاه است. فرآیند دانلود، نصب، ثبت‌نام و البته فضایی که این برنامه‌ها اشغال می‌کنند می‌تواند دلایل عدم استفاده کاربران باشد. اما حالا اتصال دستگاه‌های خانه هوشمند و لوازم خانگی به گوشی یا تبلت از طریق HarmonyOS Connect امکان‌پذیر است. به این ترتیب می‌شود از تمام قابلیت‌های هوشمند لوازم خانگی، به شکلی ساده از یک پلتفرم واحد بهره برد. بدون نیاز به طی کردن فرآیند دانلود، نصب یا ثبت نام. لوازم خانگی که از سیستم‌عامل هارمونی پشتیبانی می‌کنند روی بدنه خود یک برچسب به نام هارمونی دارند. کافیست گوشی هوشمند خود را روی یکی از این برچسب‌ها گرفته تا در لحظه دو دستگاه به هم متصل شوند و حال می‌توانید مدیریت لوازم خانگی را روی گوشی خود به دست بگیرید.
 
سیستم‌عامل هارمونی روی گوشی‌های هوشمند هواوی، متکی بر ویجت‌هاست. ویجت‌ها نقش بسیار مهمی در این سیستم‌عامل ایفا می‌کنند. ویجت‌هایی که تنظیمات گوشی را مدیریت می‌کنند. ویجت‌هایی که برنامه‌های مشابه در گوشی را مدیریت می‌کنند و ویجت‌هایی که سایر دستگاه‌های هوشمند خانه را مدیریت می‌کنند.
 
همچنین اگر انگشت خود را روی یکی از اپلیکیشن‌های نصب شده به سمت بالا بکشید، اصلی‌ترین ویژگی آن برنامه برای شما در یک فضای مربعی شکل بالای آیکون برنامه به نمایش در می‌آید و می‌توانید بدون آن که یک برنامه را اجرا کنید، از امکانات آن استفاده کنید. اگر زیاد از ویژگی یکی از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید در همان لحظه‌ای که برنامه را بالا کشیده و قابلیت اصلی آن را در یک فضای کوچک مشاهده می‌کنید آن را به یک سمت دیگر از صفحه نمایش کشیده و به همین راحتی آن قابلیت را تبدیل به یک ویجت از یک برنامه کنید.
 
برای مثال وقتی روی اپلیکیشن موزیک انگشت خود را به سمت بالا می‌کشید، صفحه مربعی کوچکی بالای این برنامه باز می‌شود که به شما اجازه می‌دهد بدون باز کردن اپلیکیشن موزیک، موسیقی پخش کنید. حالا اگر از این قابلیت زیاد استفاده می‌کنید، کافیست همین فضای مربعی را به یک فضای دیگری از صفحه‌نمایش بکشید تا ویجت پخش موزیک برای شما ساخته شود.
 
هواوی در این مراسم اعلام کرد علاوه بر محصولات جدید، گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی هواوی هم امکان دریافت سیستم‌عامل جدید این شرکت را خواهند داشت. لیست محصولاتی که سیستم‌عامل هواوی برای آن‌ها منتشر می‌شود در پایین قرار گرفته است.
 
 
سیستم عامل.PNG
این سیستم‌عامل همچنین از هوش مصنوعی بهره می‌برد و حالا بیشتر از هر زمان دیگری، استفاده از هوش مصنوعی در یک سیستم‌عامل به چشم می‌آید. برای مثال اگر شما دو اپلیکیشن پخش موزیک داشته باشید و آن‌ها را با کشیدن به سمت یکدیگر، درون یک فولدر قرار دهید، سیستم‌عامل هارمونی به‌صورت هوشمند تمامی اپلیکشن‌های نصب شده روی گوشی شما را اسکن کرده و به‌صورت خودکار، تمامی برنامه‌هایی که در یک دسته هستند را فولدربندی می‌کند. پس از آن اپلیکیشن‌های پخش موسیقی یا فیلم در یک فولدر، بازی‌ها در یک فولدر، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در یک فولدر و ابزار‌های کاری هم در یک فولدر قرار می‌گیرند. طبیعتا امکان شخصی‌سازی یا ویرایش تمامی این‌ها هم وجود دارد.
 
بسیاری از کاربران پس از ۳ سال استفاده از یک گوشی هوشمند، نسب به کند شدن دستگاه خود معترض می‌شوند. باز کردن بازی یا برنامه و ویرایش فایل‌های مختلف در طول زمان حجم زیادی از داده‌های کش را تولید می‌کند. این داده‌ها در حافظه ROM نوشته و خوانده می‌شوند. زمانی که سرعت نوشتن و خواندن روی حافظه آسیب می‌بیند، کاربران از پایین آمدن سرعت دستگاه خود زجر می‌شوند. یکی از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بی‌شمار سیستم‌عامل هارمونی الگوریتم جدیدی است که حتی در صورت پر شدن کامل حافظه دستگاه، سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها کند نمی‌شود و گوشی همچنان در خواند‌ن و نوشتن‌ داده روی RAM و ROM سریع و نرم باقی می‌ماند.
 
 
سیستم‌عامل هارمونی حتی با پر شدن کامل حافظه گوشی کند نمی‌شود
یکی دیگر از نوآوری‌های سیستم‌عامل هارمونی، جداسازی rendering logic از services processing logic است. پس دیگر دستور اجرای یک عملیات باعث مداخله در اجرای عملیات دیگر نمی‌‌شود. به این ترتیب گرافیک نرم‌تر نشان داده می‌شود و فریم‌ریت بالاتر می‌رود. تمامی این‌ها باعث می‌شود تا کاربران تجربه نرم‌تری در استفاده از سیستم‌عامل داشته باشند و عمر باتری دستگاه هم طولانی‌تر شود. آنطور که مدیران هواوی ادعا می‌کنند، باتری آخرین مدل از یک گوشی آیفون، در اجرای یک بازی با گرافیک بالا و فشرده روی نمایشگر ۶۰ هرتزی ۳.۹ ساعت دوام می‌‌آورد. این درحالی است که با اجرای همان بازی روی گوشی هواوی میت ۴۰ پرو با نمایشگر ۹۰ هرتزی و مجهز به سیستم‌عامل اندرویدی و رابط کاربری EMUI 11 باتری می‌تواند ۴.۷ ساعت دوام آورد. اما نکته اصلی اینجاست که با فناوری‌ها و نوآوری‌های هواوی در سیستم‌عامل هارمونی این میزان برای باتری گوشی هواوی میت ۴۰ پرو با سیستم‌عامل هارمونی به ۵.۱ ساعت می‌رسد.
 
یکی دیگر از تفاوت‌های سیستم‌عامل هارمونی با رقبا در فریز کردن برنامه‌های باز است. وقتی در سیستم‌عامل‌های دیگری مانند iOS یک برنامه که در منوی برنامه‌های باز قرار دارد را باز می‌کنیم، برنامه از ابتدا اجرا می‌شود. برای مثال اگر در مرورگر خود در حال خواندن یک خبر بودید و پس از خواندن نصف خبر برنامه را عوض کردید، هنگام بازگشت به مرورگر باید از ابتدا مراحل را طی کنید تا به همان جایی برسید که خواندن را متوقف کرده بودید. اما در سیستم‌عامل هارمونی برنامه‌های باز، همیشه در حال اجرا هستند و فریز نمی‌شود. این درحالی است که به سرعت گوشی لطمه‌ای وارد نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.