سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 5, 2021
11:53 شنبه، 15ام خردادماه 1400
کد خبر: 124992

مک بوک پرو 14 و 16 اینچی M2 اپل در راه است?

 
دن آیوز، تحلیلگرا ارشد محصولات اپل، اعلام کرد که اپل این روزها در تدارک رونمایی از حداقل یک مک بوک پرو جدید است.
 
اگرچه اپل به ندرت از محصولات سخت‌افزاری خود در رویداد WWDC رونمایی ‌می‌کند، اما چندان هم با این روال غریبه نیست و پیشتر نیز در رویدادهای توسعه دهندگان قبلی این شرکت، شاهد معرفی برخی محصولات سخت‌افزاری بوده‌ایم.
 
برای نمونه، اپل دو سال پیش در جریان WWDC 2019 از مک بوک پرو جدید به همراه نمایشگر حرفه‌ای Pro Display XDR پرده برداشت. در سال 2017 نیز این شرکت شاهد رونمایی از محصولات سخت‌افزاری جدیدی همچون آی‌مک، مک بوک، مک بوک پرو و همچنین آی‌مک پرو و آیپد پرو بودیم.
 
با این حسال، گزینه رونمایی از مک بوک پرو جدید اپل در رویداد توسعه دهندگان پیش رو، همچنان روی میز است. البته اخیرا جان پراسر، افشاگر مشهور نیز از رونمایی مک بوک پرو جدید 16 اینچی در آینده نزدیک خبر داده بود.
 
حال دن آیوز، مالک حساب کاربری Wedbush اعلام کرد که اپل در رویداد WWDC 2021 از مک بوک پرو جدید در ابعاد 14 و 16 اینچی رونمایی خواهد کرد. طبق اطلاعات ارائه‌شده، این دو محصول به پردازنده قدرتمند M1 مجهز خواهد بود. البته به نظر ‌می‌رسد که او در این زمینه اشتباه کرده، چرا که به احتمال زیاد از نسل جدید پردازنده‌‌های اختصاصی اپل (M2 یا M1X) در این محصول استفاده خواهد شد.
 
در حال حاضر، تراشه M1 در محصولاتی همچون مک بوک ایر 13 اینچی، مک بوک پرو 13 اینچی، مک مینی و آی‌مک 24 اینچی تعبیه شده است. ناگفته نماند که در هیچ کدام از این محصولات، مشخصات بالارده‌ای استفاده نشده؛ برای مثال، مواردی همچون پشتیبانی از رم 16 گیگابایتی، حافظه 2 ترابایایتی و دو درگاه تاندربولت 4 در این دستگاه مشاهده ن‌می‌شود و این یعنی اپل قصد دارد تا مک بوک پرویی پیشرفته و با مشخصات فنی رده بالا را وارد بازار کند.
 
در حال حاضر، اطلاعات زیادی در خصوص مشخصات پردازنده M2 یا M1X در دست نیست، اما گفته ‌می‌شود که تعداد هسته‌های پردازشی آن به 10 عدد ارتقا خواهد یافت و هسته‌‌های پردازش گرافیکی آن نیز در مدل‌‌های 16 و 32 هسته‌ای عرضه خواه شد. همچنین این تراشه به پشتیبانی از چهار کانال تاندربولت، حداکثر رم 64 گیگابایتی و حافظه 8 ترابایتی SSD مجهز خواهد بود.
 
انتظار ‌می‌رفت که مک بوک پرو علاوه بر طراحی جدید، به پشتیبانی از درگاه HDMI و کارت SD و همچنین کانکتور مگ سیف مجهز خواهد بود. البته باید منتظر ماند و دید که اپل چگونه ‌می‌تواند علاوه بر حفظ طراحی باریک بدنه، این درگاه‌‌ها را به محصول جدید خود اضافه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.