لبه تکنولوژی

June 5, 2021
12:31 شنبه، 15ام خردادماه 1400
کد خبر: 125000

ساخت آزمایشگاه شناور عمودی در قطب جنوب

 
دولت فرانسه قرار است یک آزمایشگاه شناور عمودی را بسازد که در آن از حسگرهایی برای جمع آوری داده ها از اقیانوس جنوبی استفاده خواهد شد.
 
به نقل از دیلی میل، این آزمایشگاه شناور عمودی به نام Polar Pod قرار است از منطقه آفریقای جنوبی به طور افقی به آب های قطب جنوب منتقل شود اما برای شروع فعالیت خود باید به حالت کاملا عمودی قرار گیرد. مخازنی که وزن این شناور را در حالت تعادل نگه داشته و از آب پر می شوند، سازه دوک مانند را ثابت حفظ کرده و مانع از پرتاب شدن آن از آب حتی در شرایط سخت آب و هوایی می شود. 
 
در ساخت این سازه دست ساز از هیچ موتوری استفاده نشده و در عوض با کمک جریان پیراقطبی جنوبگان حمل می شود که یک حلقه آب اقیانوسی در اطراف قطب جنوب است. این سازه به طول 100 متر ساخته شده که حتی بلندتر از مجسمه آزادی در نیویورک است. 
Polar Pod با استفاده از حسگرها برای جمع آوری اطلاعاتی پیرامون میزان جذب کربن، اسیدیته اقیانوس و نیز پویایی امواج، یک دور حول قطب جنوب را طی سه سال، دو مرتبه کامل می کند. ساخت این آزمایشگاه شناور هنوز توسط فرانسه آغاز نشده اما محققان امیدوارند که بین سال 2023 یا 2024 در آب های جنوبگان شناور خواهد شد. 
 
به گزارش سیناپرس، این آزمایشگاه شناور عمودی مانند یک ماهواره در اطراف قطب جنوب عمل کرده و داده هایی را در درازمدت کسب می کند که در اختیار محققان، اقیانوس شناسان، اقلیم شناسان و زیست شناسان قرار خواهد گرفت. 
 
این پلتفرم با 100 متر طول، حدود هزار تن وزن دارد و به گونه ای طراحی شده است که بتواند عظیم ترین امواج اقیانوسی دنیا را هم تحمل کند. این آزمایشگاه شناور به رغم ظاهر بسیار سنگینی که دارد، بسیار باثبات تر از یک کشتی قدیمی روی آب قرار می گیرد. 
هنوز هزینه ای برای انجام این پروژه پیش بینی نشده اما به نظر می رسد حدود 43 مؤسسه علمی از 12 کشور درگیر این پروژه هستند. در هر زمانی، حدود 8 نفر خدمه شامل دو ملوان برای حرکت در کوه های یخ، سه محقق و یک آشپز در Polar Pod حضور خواهند داشت. اما این کارکنان مدام در حال چرخش هستند؛ درست مانند خدمه ایستگاه بین المللی فضایی. 
 
مخزن تعادل در قسمت تحتانی محل زندگی خدمه تعبیه شده و با شناور ماندن روی آب، ثبات کل سازه را برقرار می کند. مخزن انتهایی حدود هزار تن وزن دارد. این آزمایشگاه شناور به میکروفون های زیرآبی به نام «هیدروفون» مجهز خواهد شد که محققان با کمک آنها قادر خواهند بود صدای امواج ساطع شده از موجودات متنوع دریایی را ضبط کنند تا میزان حضور آنها را در منطقه سرشماری کنند. 
 
تولید برق این سازه نیز از طریق توربین های بادی و سلول های فوتوولتائیک تأمین خواهد شد که کم ترین تأثیر را روی محیط زیست به جا می گذارد. اصلی ترین مأموریت این سازه، ظرفیت اقیانوس قطب جنوب در جذب دی اکسید کربن جو است که آب ها را اسیدی تر کرده  حیات دریایی را از بین می برد. 
اقیانوس، حدود یک چهارم CO2 تولید شده توسط انسان را هنگام سوختن سوخت های فسیلی شامل نفت؛ زغال سنگ و گازهای طبیعی به خود جذب می کند. آب های اقیانوس قطب جنوب بزرگ ترین جاذب کربن اقیانوسی در کره زمین است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.