تلفن همراه

گوشی

June 8, 2021
15:04 سه شنبه، 18ام خردادماه 1400
کد خبر: 125102

بهترین گوشی های گیمینگ و مخصوص بازی (خرداد ۱۴۰۰)

 
اگر به‌دنبال گوشی هوشمندی برای بازی می‌گردید، نیازی نیست حساب بانکی‌تان را خالی کنید. در این مقاله، بهترین گوشی‌های گیمینگ موجود در بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم.
 
 
شاید تصور کنید با وجود بازی‌های باکیفیت برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی، چرا باید کسی سراغ بازی‌های موبایل برود؟ می‌خواهیم توجهتان را به آماری جالب جلب کنیم: در سال ۲۰۲۰، کل صنعت بازی‌های ویدئویی ۱۶۵ میلیارد دلار درآمد داشته که از این رقم بیش از ۵۰ درصد، یعنی ۸۵ میلیارد دلار، به بازی‌های موبایل و فقط ۳۳ میلیارد دلار به کنسول‌های بازی اختصاص داشته است. بازی‌های موبایل در‌مقایسه‌با کامپیوتر و کنسول‌های بازی رشد باورنکردنی و سریعی تجربه می‌کنند؛ پس باید بازی‌های موبایل را جدی گرفت.
 
تعداد درخورتوجهی از کاربران گوشی‌های هوشمند از دستگاهشان صرفا به‌عنوان وسیله‌ای برای بازی استفاده می‌کنند؛ موضوعی که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند هم به آن واقف هستند. به‌همین‌دلیل، برخی از شرکت‌ها مثل ایسوس و لنوو و شیائومی گوشی‌هایی مخصوص گیمرهای موبایل تولید می‌کنند. این گوشی‌ها معمولا عملکردی قدرتمند و سیستم خنک‌کننده‌ای ویژه و امکانات سخت‌افزاری خاصی ارائه می‌دهند؛ ولی درمقابل، قیمتشان گران است که آن‌ها را از دسترس بیشتر کاربران موبایل خارج می‌کند.

 
مشخصه‌های اصلی گوشی‌های گیمینگ
شارژدهی زیاد باتری
بهره‌مندی از تراشه قدرتمند
نمایشگر بزرگ و باکیفیت با نرخ نوسازی زیاد
سیستم خنک‌کننده ویژه برای پایداری عملکرد پردازنده
بهره‌مندی از نسخه‌های به‌روز سیستم‌‌عامل‌های موبایل
امکانات نرم‌افزاری ویژه بازی مثل محدودکردن اپلیکیشن‌های در حال اجرا و قطع‌کردن پیام‌ها
درست مثل کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها که کارت گرافیک عامل اصلی تصمیم‌گیری برای اجرای بازی‌ها محسوب می‌شود، در گوشی‌های هوشمند نیز تراشه حرف اول را برای اجرای بازی‌های موبایل می‌زند. به‌علاوه، برخی امکانات مثل نوع و نرخ نوسازی نمایشگر و بلندگوهای استریو می‌توانند درصد «گیمینگ» بودن گوشی را مشخص کند.
 
در مقاله‌ی پیش‌ رو، قصد داریم در قالب راهنمای خرید فهرستی از بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. طبیعتا با معرفی مدل‌های جدید و تغییرات قیمت گوشی در ایران، این مقاله هم به‌روز خواهد شد.
 
بهترین گوشی گیمینگ تا 5 میلیون تومان
شیائومی ردمی نوت 10
 
 
تقریبا محال است بتوانیم گوشی مخصوص بازی تا 5 میلیون تومان معرفی کنیم؛ چراکه هیچ‌کدام از گوشی‌ها در این بازه‌ی قیمتی از تراشه‌ی قدرتمندی بهره نمی‌برند؛ اما اگر واقعا می‌خواهید حداکثر با 5 میلیون تومان مدلی تهیه کنید که بهترین انتخاب برای اجرای بازی‌های موبایل باشد، ردمی نوت 10 شیائومی را پیشنهاد می‌کنیم. علاوه‌بر اینکه تراشه اسنپدراگون 678 می‌تواند از‌پسِ اجرای بازی‌های سبک برآید، امکانات دیگر این گوشی مثل بلندگوهای استریو و نمایشگر OLED و باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، آن را به گزینه‌ی مناسبی برای بازی تبدیل می‌کند؛ البته از تراشه‌ی ردمی نوت ۱۰ نباید انتظار اجرای روان بازی‌های سنگینی مثل Call of Duty Mobile یا Asphalt 9 رو داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم حتما بررسی ردمی نوت 10 به‌‌ویژه بخش عملکرد و باتری آن را در زومیت بخوانید.
 
بهترین گوشی گیمینگ تا 6 میلیون تومان
پوکو X3
 
 
اگر بودجه‌تان را تقریبا یک‌میلیون تومان افزایش دهید و به حدود 6 میلیون تومان برسانید، می‌توانید پوکو X3 را تهیه کنید که گوشی به‌مراتب مناسب‌تری برای بازی به‌حساب می‌آید. پوکو X3 با تراشه اسنپدراگون 732G می‌تواند اکثر بازی‌های سنگین را با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند. به‌علاوه، نمایشگر این گوشی جزو معدود مدل‌ها در بازه‌ی قیمتی حدود ۶ میلیون تومان است که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز را ارائه می‌دهد. اگر به ویژگی‌های یادشده بلندگوهای استریو و باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را هم اضافه کنید، دلیل انتخاب پوکو X3 را به‌عنوان بهترین گوشی گیمینگ تا 6 میلیون تومان متوجه خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با گوشی محبوب پوکو، بررسی پوکو X3 را در زومیت بخوانید.
 
بهترین گوشی گیمینگ تا 7 میلیون تومان
پوکو X3 پرو
 
 
پوکو X3 پرو مدل پیشرفته‌ای از پوکو X3 مدل NFC محسوب می‌شود که به‌جای تراشه اسنپدراگون 732G از تراشه اسنپدراگون 860 بهره می‌برد. اگر بخواهیم خیلی ساده دو تراشه را باهم مقایسه کنیم، باید بگوییم در اجرای بازی‌های موبایل، تراشه اسنپدراگون 860 بین ۲ تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر از اسنپدراگون 732G است؛ بنابراین، اکثر بازی‌های موبایل را می‌تواند با نرخی نزدیک به ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند. به‌جز تراشه، تفاوت دیگری بین پوکو X3 پرو و پوکو X3 مدل NFC وجود ندارد. این گوشی هم از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز، بلندگوهای استریو و باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد.
 
بهترین گوشی گیمینگ تا 10 میلیون تومان
پوکو F3
 
 
با بودجه‌ای نزدیک به 10 میلیون تومان، می‌توانید گوشی‌هایی با تراشه‌های پرچم‌دار تهیه کنید. پوکو F3 جزو معدود گوشی‌هایی است که از تراشه اسنپدراگون 870 قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌ای که قدرت بیشتری از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس دارد؛ بدین‌ترتیب پوکو F3 قدرت بیشتری را در مقایسه با پرچم‌داران سال گذشته مثل شیائومی می 10 یا سری وان پلاس 8 در اختیارتان قرار می‌دهد. اسنپدراگون 870 به‌قدری قدرت پردازشی دارد که می‌تواند عموم بازی‌ها را با نرخ فریم پایدار و تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کند و چنانچه بازی از نرخ‌های بیش‌از ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی کند، به‌لطف نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پوکو F3 می‌توانید آن را تجربه کنید. در حقیقت، همه بخش‌هایی که برای گیمرها مهم است (شامل نمایشگر، تراشه،…) عملکرد خیلی خوبی در پوکو F3 دارند و بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن را می‌توان دوربین‌های ناکارآمد و ضعیفش دانست که برای گیمرهای موبایل اهمیت زیادی ندارد.
 
توجه داشته باشید که پوکو F3 به لطف تراشه قدرتمند اسنپ دراگون 870 و نمایشگر امولد ۱۲۰ هرتز، حتی از رقبای گران‌تری مثل گلکسی S20 FE 5G هم برای موبایل گیمرها مناسب‌تر است؛ بنابراین حتی اگر می‌خواهید تا ۱۵ میلیون تومان هم برای خرید گوشی گیمینگ هزینه کنید، انتخابی بهتر از پوکو F3 ندارید.
 
بهترین گوشی گیمینگ تا 20 میلیون تومان
سامسونگ گلکسی S21 پلاس
 
 
گلکسی S21 پلاس یکی از سه پرچم‌دار 2021 سامسونگ است که اوایل سال جاری میلادی معرفی شدند. گلکسی S21 پلاس مثل گلکسی S21 معمولی امکانات جذابی برای گیمرها ارائه می‌دهد که برای نمونه می‌توانیم به تراشه قدرتمند اگزینوس 2100، نمایشگر ۱۲۰ هرتز AMOLED با پشتیبانی از +HDR10، شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس، اسپیکرهای استریو بهینه‌شده‌ی شرکت AKG و باتری قدرتمند با شارژ سریع باسیم و بی‌سیم اشاره کنیم. گلکسی S21 پلاس در‌مقایسه‌با گلکسی S21 معمولی نمایشگر بزرگ‌تر و باتری حجیم‌تری دارد؛ بنابراین، انتخاب مناسب‌تری برای گیمرها خواهد بود. پیش‌تر، درباره‌ی تراشه قدرتمند گلکسی S21 پلاس در بررسی اگزینوس 2100 سخن گفته‌ایم. با وجود چنین تراشه قدرتمندی، نگرانی‌ای بابت اجرای بازی‌های سنگین موبایل روی گوشی پرچم‌دار سامسونگ نخواهید داشت.
 
انتخاب جایگزین: اپل آیفون 11
 
 
گوشی‌های اپل به لطف هماهنگی زیاد بین سخت‌افزار و نرم‌افزار، همیشه جزو بهترین گوشی‌های برای موبایل گیمرها محسوب می‌شوند. آیفون 11 با اینکه تقریبا دو سالی از عمرش می‌گذرد، ولی تراشه A13 Bionic این گوشی، هنوز هم جزو قدرتمندترین تراشه‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و می‌تواند تمام بازی‌ها را به‌راحتی اجرا کند. آیفون 11 در مدت اخیر افت قیمت زیادی داشته است و می‌توانید مدل رجیسترشده‌ی آن را با قیمتی کمتر از 20 میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید. شاید بزرگ‌ترین ایراد آیفون 11 را در مقایسه با رقبای اندرویدی هم‌قیمتش باید نرخ نوسازی پایین نمایشگر و بهره نبردن از نمایشگر اولد بدانیم. بررسی آیفون 11 را می‌توانید در زومیت بخوانید.
 
بهترین گوشی گیمینگ تا 25 میلیون تومان
اپل آیفون 12
 
 
آیفون‌های اپل همیشه جزو بهترین گوشی‌ها برای بازی محسوب می‌شوند و آیفون 12 هم از این موضوع مستثنا نیست. با اینکه نمایشگر آیفون 12 به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز محدود است، همخوانی فوق‌العاده‌ی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار اجرای روان و بدون نقص همه بازی‌های موبایل حال‌حاضر را تضمین می‌کند. با چنین همخوانی دقیقی، نه نگران داغ‌شدن چشم‌گیر یا ناپایداری عملکرد تراشه خواهید بود، نه با پیغام‌های خطای احتمالی و مشکلات نرم‌افزاری دیگر روبه‌رو خواهید شد. نمایشگر OLED با دقت رنگ عالی و بلندگوهای استریو با کیفیت کم‌نظیر و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی هم ازجمله ویژگی‌هایی هستند که آیفون 12 را به یکی از بهترین گوشی‌های گیمینگ موجود در بازار ایران تبدیل می‌کند. برای آشنایی با قدرت تراشه A14 Bionic اپل، حتما بررسی آیفون 12 را در زومیت بخوانید.
 
بهترین گوشی گیمینگ بیش از 25 میلیون تومان
ایسوس ROG Phone 5
 
 
اگر به دنیای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی علاقه‌مند باشید، حتما نام برند ROG یا همان Republic of Gamers را شنیده‌اید. ROG، یکی از زیرمجموعه‌های ایسوس، ازجمله شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان قطعات کامپیوتری مخصوص بازی به‌حساب می‌آید که در چند سال گذشته، گوشی‌های هوشمند مخصوص بازی هم تولید می‌کند. اواخر اسفندسال گذشته، ایسوس به‌همراه برند ROG پنجمین نسل از گوشی گیمینگ خود با نام ایسوس ROG Phone 5 را رونمایی کرد. این گوشی‌ هوشمند گیمینگ از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ قدرت می‌گیرد و باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن‌ شارژدهی فوق‌العاده‌اش را تضمین می‌کند. ناگفته نماند باتری‌ این محوصل از شارژ سریع ۶۵ وات پشتیبانی می‌کنند تا گوشی در کمتر از یک ساعت از صفر تا صد درصد شارژ شود.
 
داخل جعبه‌ی ROG Phone 5 سیستم خنک‌کننده‌ای مجهز به فن وجود دارد که به پشت گوشی می‌چسبد تا جلوِ داغ‌شدن آن هنگام بازی‌کردن طولانی‌مدت را بگیرد. روی بدنه‌ی گوشی هم دکمه‌هایی لمسی با فناوری فراصوت وجود دارد که گوشی را به دسته بازی شبیه می‌کند. در زمان نگارش این مقاله‌‌، ایسوس ROG Phone 5 بهترین گوشی گیمینگ موجود در بازار ایران محسوب می‌شود که با قیمتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان مدل مجهز به حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی آن را می‌توان تهیه کرد‌؛ یعنی دو برابر رم کامپیوتری که این مقاله با آن نوشته شده است!
 
از دیدگاه شما خوانندگان عزیز زومیت، بهترین گوشی گیمینگ موجود در بازار ایران کدام است؟
 
پرسش‌های متداول
بهترین گوشی گیمینگ 2021 کدام است؟
بهترین گوشی گیمینگ 2021 ایسوس ROG Phone ۵. این گوشی گیمینگ از تراشه اسنپ دراگون 888 در کنار 18 گیگابایت رم و باتری حجیم ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع ۶۵ واتی استفاده می‌کند.
بهترین گوشی‌های گیمینگ شیائومی کدام مدل‌ها هستند؟
بهترین گوشی‌های گیمینگ شیائومی سری بلک شارک هستند. امسال مدل‌های بلک شارک 4 معرفی شدند که تراشه اسنپ دراگون 888 را در کنار امکانات جذاب مخصوص گیمرهای موبایل ارائه می‌دهد. البته این گوشی هنوز وارد بازار ایران نشده است.
بهترین گوشی گیمینگ ایسوس کدام است؟
بهترین گوشی گیمینگ ایسوس سری ROG Phone 5 است. این سری در چند مدل معرفی شد که بهترین مدل ROG Phone 5 Ultimate نام دارد که 18 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.
بهترین گوشی گیمینگ تا 10 میلیون کدام است؟
گوشی جدید پوکو F3 را می‌توانیم بهترین گوشی گیمینگ تا 10 میلیون بدانیم. بارزترین ویژگی این گوشی، تراشه اسنپ دراگون 870 است که از نظر قدرت پردازشی، آن را چند پله برتر از مدل‌های هم‌قیمتش قرار می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.