تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 9, 2021
14:35 چهارشنبه، 19ام خردادماه 1400
کد خبر: 125142

کشورهای گروه G۷ راه فرار مالیاتی آمازون را بستند

 
 
کشورهای گروه G۷ روشی یافته اند تا شرکت های بزرگ از جمله آمازون را وادار به پرداخت مالیات در کشورهای محل فعالیت شان کنند.
 
به نقل از رویترز، کشورهای عضو G۷ راهی برای دریافت مالیات بیشتر از آمازون در کشورهای محل فعالیت آن یافته‌اند. برای این منظور آنها واحد سودآور ابر رایانشی این شرکت را هدف گرفته‌اند.
 
طی روزهای گذشته گروه G۷ مجموعه قوانینی برای دریافت مالیات از شرکت‌های بزرگ ارائه کرد. اما برخی کشورهای اروپایی بیم آن دارند که فعالیت‌های آمازون خارج از مجموعه قوانین جدید باشد. زیرا این قوانین مشمول شرکت‌هایی می‌شود که حداقل حاشیه سود عملیاتی آنها بیش از ۱۰ درصد باشد، حال آنکه این شاخص مالی در آمازون کمتر از مقدار ذکر شده است.
 
اما از آنجا که کسب و کار سرویس‌های وب آمازون حاشیه سود عملیاتی بیش از ۳۰ درصد دارد، کل فعالیت‌های آمازون شامل این قانون می‌شود.
 
۵ژوئن گروه G۷ برای دریافت حداقل مالیات شرکتهای فناوری به توافق رسیدند. همزمان با مذاکرات در این زمینه به طور موازی مذاکراتی درباره مالیات بر سودآوری مازاد از ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا جریان پیدا کرد.
 
وزرای اقتصاد کشورهای این گروه توافق کردند که هنگامیکه سود شرکت‌های چند ملیتی بیش از ۱۰ درصد باشد، دولت‌های مختلف حق دارند بر ۲۰ درصد از سود فعالیت این شرکت‌ها در کشورشان مالیات وضع کنند.
 
یک منبع آگاه از مذاکرات در این باره می‌گوید: اکنون تصمیم گرفتیم اگر کل سودآوری شرکتی به حد تعیین شده نرسد اما سود بخش بزرگی از فعالیت‌های آن بیشتر از ۱۰ درصد باشد، بنابراین این شرکت نیز باید مالیات بپردازد. ما با این قانون دقیقاً آمازون را هدف گرفته‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.