تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 9, 2021
15:04 چهارشنبه، 19ام خردادماه 1400
کد خبر: 125151

السالوادور برای اولین بار در جهان بیت کوین را به عنوان یک پول قانونی پذیرفت

 
السالوادور به اولین کشوری تبدیل شد که بیت‌کوین را به‌عنوان یکی از پول‌های قانونی خود مورد پذیرش قرار می‌دهد. ۶۲ نفر از نمایندگان کنگره این کشور با قانونی شدن پذیرش بیت‌کوین موافقت کردند.
 
«نجیب ابوکیله»، رئیس جمهور السالوادور چند روز پیش این لایحه را به کنگره فرستاد. حالا امروز اعلام شده که از میان ۸۴ نماینده کنگره، ۶۲ نفر به تصویب این پیشنهاد رای داده‌اند. هدف این لایحه رسمی کردن بیت‌کوین به‌عنوان یک پول قانونی با توانمندی‌های متعدد به‌خصوص در بحث تراکنش‌هاست.
 
حالا قیمت کالاها و خدمات را می‌توان با بیت‌کوین به نمایش گذاشت و امکان پرداخت مالیات از طریق این رمزارز فراهم می‌شود. افزون بر این، بیت‌کوین حالا دیگر در السالوادور مشمول مالیات بر عواید سرمایه نخواهد بود. قیمت این رمزارز به دنبال اعلام این خبر با رشد ۵ درصدی اکنون به حوالی ۳۴۲۰۰ دلار رسیده است.
 
مطابق لایحه مصوب، نرخ تبدیل بیت‌کوین با دلار آمریکا به‌صورت آزاد توسط بازار تعیین خواهد شد. ارز رسمی السالوادور تاکنون دلار آمریکا بوده و همچنان در کنار بیت‌کوین به کار خود ادامه می‌دهد. در این لایحه گفته شده که دولت آموزش‌ها و مکانیزم‌های لازم را فراهم خواهد کرد تا مردم به‌راحتی بتوانند با بیت‌کوین تراکنش داشته باشند.
 
بر اساس اعلام «قانون بیت‌کوین»، حدود ۷۰ درصد شهروندان السالوادور به خدمات رایج مالی دسترسی ندارند. این کشور امیدوار است که با رمزارزها بتواند پوشش خدمات مالی را برای مردم خود گسترش دهد. با این حال، لایحه حاضر هنوز رسما به قانون تبدیل نشده و تا ۹۰ روز دیگر پس از طی مراحل حقوقی به عنوان پول قانونی به کار گرفته خواهد شد.
 
ابوکیله در توییتی در این باره گفت: «تصویب این لایحه موجب افزایش پوشش خدمات مالی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و توسعه اقتصادی برای کشورمان خواهد شد. دولت در زمان هر تراکنش تعویض‌پذیری بر اساس ارزش دقیق دلاری را تضمین خواهد کرد.»
 
قیمت بیت‌کوین در ماه آوریل تا ۶۴ هزار دلار بالا رفت اما در هفته‌های اخیر با ریزشی قابل توجه تا نزدیکی ۳۰ هزار دلار پایین آمده. مشخص نیست که برنامه السالوادور برای جلوگیری اثرات منفی نوسان قیمت در بازار رمزارزها چه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.