اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 9, 2021
16:45 چهارشنبه، 19ام خردادماه 1400
کد خبر: 125156

ایران به تحریم نهادهای غیرنظامی فعال در عرصه فضایی اعتراض کرد

 
بیانیه جمهوری اسلامی ایران در نشست حقوقی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس)، قرائت شد. در این بیانیه ایران به تحریم نهادهای غیرنظامی فعال در عرصه فضایی اعتراض کرد.
 
به گزارش  سازمان فضایی ایران، شصتمین نشست زیر کمیته حقوقی کوپوس با حضور سازمان فضایی ایران برگزار شد و این سازمان بیانیه خود را در سومین روز این رویداد جهانی قرائت کرد.
 
در این بیانیه ضمن درخواست برای اصلاح موازین و مقررات مرتبط با مدار ژئو و نقد تئوری‌های First come و First serve و Use it or Lost it، پیشنهاد مقررات جدید مرتبط با مدار ژئو در قالب یک مقاله کاری طرح شد.
 
در بیانیه جمهوی اسلامی ایران پیشنهاد کشور انگلستان در خصوص رفتار مسئولانه در فضا نقد شد و همچنین بر ضرورت اتخاذ تصمیم و اسناد حقوقی در قالب چند جانبه گرایی و در قالب سازمان‌های بین المللی تاکید شد.
 
اعتراض به روند منجر به ایجاد آرتمیس و نقد روند شکل گیری و توسعه آن، تاکید بر اهمیت پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا و ضرورت فعالیت‌های فضایی کشورها صرفاً در قالب اهداف صلح آمیز و همچنین تاکید بر همکاری‌های بین المللی و اعتراض به برخی رویه‌های محدودیت زا از دیگر موارد مطرح شده در بیانیه جمهوری اسلامی ایران بود.
 
در ادامه این بیانیه نیز به تحریم نهادهای غیرنظامی جمهوری اسلامی ایران که در عرصه فضایی فعالیت می‌کنند و نقض برخی اصول حقوق فضا همچون دسترسی آزاد به فضا و همکاری‌های بین المللی که به واسطه این تحریم‌های یکجانبه ایجاد شده است، اعتراض شد.
 
تاکید بر ضرورت ماهواره‌های کوچک برای بازیگران فضایی نوظهور و اعتراض به هرگونه رویه حقوقی و فنی محدودیت زا برای فعالیت کشورهای در حال توسعه در حوزه ماهواره‌های کوچک نیز از دیگر موارد مطرح شده در این بیانیه بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.