اپلیکیشن

تلفن همراه

June 11, 2021
11:57 جمعه، 21ام خردادماه 1400
کد خبر: 125187

Spatial audio چیست و چگونه روی اپل موزیک فعال می شود؟

Spatial audio یا صدای فضایی ویژگی است که اپل طی چند روز اخیر برای مشترکان سرویس اپل موزیک خود فعال کرده است.
 
چند روز قبل اپل در رویداد WWDC  که به رونمایی آی او اس ۱۵ اختصاص داشت از راه‌اندازی ویژگی دالبی آتموس ( Dolby Atmos ) خبر داد که اپل آن را Spatial audio می‌نامد.
 
اگر مشترک سرویس اپل موزیک باشید حالا می‌توانید با مراجعه به صفحه نخست این سرویس آلبوم‌ها و ترک‌هایی که از Spatial audio پشتیبانی می‌کنند را ببینید.
 
صدای دالبی تکنولوژی جدیدی نیست و انواع و اقسام آن به شکل‌های مختلف در حوزه‌های سرگرمی وجود داشته اما این برای نخستین بار است که سرویس اپل موزیک از این فرمت پخش پشتیبانی می‌کند.
 
Spatial audio چیست؟
Spatial audio در واقع دیزاین صدا برای تماس‌های ویدیویی، موزیک و به خصوص موسیقی‌های ریمیکس است.
 
اپل نخستین بار Spatial audio را سال گذشته در هنگام معرفی ایرپادپرو رونمایی کرد و اتفاقا هدفون‌های ایرپادپرو یکی از هدفون‌های پشتیبانی کننده از این فرمت صوتی هستند.
 
وقتی به یک موسیقی منطبق شده با Spatial audio گوش می‌دهید انگار وسط گروه نوازندگان کنسرت نشسته‌اید و صدای چند بعدی در اطراف سرتان پخش می‌شود.
 
اپل این ویژگی را تحولی انقلابی در گوش دادن به موسیقی می‌نامد که در حال حاضر ۷۵ میلیون آهنگ در این سرویس از این ویژگی دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند.
 
اپل به غیر از تعدادی از آلبوم‌های مشهور و آهنگ‌هایی که خودش الان با Spatial audio منطبق کرده تلاش میکند تولید کنندگان موسیقی را تشویق کند آلبومها و موسیقی‌های خود را از ابتدا بر اساس این تکنولوژی تولید کنند.
 
چه هدفون‌هایی از Spatial audio پشتیبانی می‌‌کنند؟
در حال حاضر این ویژگی صرفا برای اپل موزیک و برخی از هدفون‌های تولید شده توسط اپل پشتیبانی می‌شود از ججمله ایرپادز و هدفون‌های سری Beats که مجهز به چیپ H1 و   W1 هستند.
 
برای فعال کردن آن نیاز به کاری نیست و اگر هدفونی مثل ایرپادز دارید با به روزرسانی اپلیکیشن موزیک و داشتن سرویس اشتراک  هر موسیقی که روی این سرویس از Spatial audio پشتیبانی کند به طور خودکار تحت این فرمت پخش می‌شود.
 
اپل موزیک در حال حاضر آلبوم‌ها و موسیقی‌هایی که به قابلیت دالبی اتموس مجهز باشند را با علامت دالبی مشخص کرده که کمک می‌کند مخاطبان راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنند.
 
قابلیت Lossless Audio
اپل همچنین به به این ویژگی Lossless Audio هم می‌گوید که به معنی این است که هیچ صدایی در هنگام نواختن موسیقی تا گوش دادن به آن از دست نمی‌رود.
 
این شرکت همچنین عنوان کرد که Lossless Audio منحصرا برای اپل موزیک و آن‌هایی که جزو مشترکان این سرویس هستند، عرضه خواهد شد. علاوه بر این، امکان ارتقای کیفیت به Lossless در فایل‌های موسیقی خریداری‌شده از طریق آی‌تیونز وجود ندارد و ترک‌های قبلی همچنان با همان کیفیت خواهند بود.
 
به گفته اپل، برای فعال کردن ویژگی Lossless Audio، مشترکان اپل موزیک می‌بایست ابتدا جدیدترین نسخه این اپلیکیشن را روی دستگاه خود دریافت کنند. سپس وارد Settings، بعد از آن Music و در آخر Audio Quality شوند. در اینجا می‌توانند کیفیت‌های مختلف را با توجه به نوع ارتباط اینترنت خود انتخاب کنند.
 
طبق آخرین اطلاعات، Lossless Audio در اپل موزیک از کیفیت پایه CD با بیت‌ریت 16 بیت و 44.1 کیلوهرتز آغاز می‌شود و در دستگاه‌های اپل این کیفیت حداکثر تا 24 بیت و 48 کیلوهرتز قابل ارتقاست. اما می‌توان در شرایطی آن را به نرخ 24 بیت و 192 کیلوهرتز نیز رساند. البته برای استفاده از بالاترین حد کیفیت یعنی High-Resolution Lossless، مشترکان می‌بایست تجهیزات جانبی همانند DAC را به دستگاه خود متصل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.