تبلت

تلفن همراه

گوشی

June 13, 2021
12:03 یکشنبه، 23ام خردادماه 1400
کد خبر: 125258

طرح رجیستری تبلت‌ها و دستگاه‌های سیم‌کارت خور از ابتدای تیرماه اجرا می‌شود

 
 
رجیستری تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های سیم کارت خور از ابتدای تیرماه اجرایی می‌شود.
 
طرح رجیستری تبلت‌ها و دستگاه‌های سیم کارت خور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود؛ حال پس از گذشت ۳ ماه به نظر می‌رسد این طرح در حال نهایی و اجرایی شدن است.
 
طرح رجیستری گوشی تلفن همراه از آذرماه سال ۹۶ در حال اجراست. طبق این طرح گوشی‌هایی که بعد از آذر ۹۶ وارد کشور شده‌اند از طریق سامانه همتا رجیستر می‌شوند. هدف از اجرای این طرح جلوگیری از ورود تلفن همراه قاچاق به کشور بود.
 
همان زمان پیش‌بینی شده بود که در صورت اجرای موفق این طرح در خصوص تلفن‌همراه سایر دستگا‌ه‌ها نیز به تدریج هنگام ورود به کشور رجیستر خواهند شد.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرده بود که زمان اجرایی شدن طرح رجیستری تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند را وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به اطلاع مردم برساند.
 
به غیر از تبلت و ساعت‌های هوشمند سایر دستگاه‌هایی که سیم کارت روی آنها قرار می‌گیرند نیز باید رجیستر و در سامانه همتا ثبت شوند از همین رو به نظر می‌رسد دستگاه‌های کارتخوان سیار نیز مشمول این طرح خواهند شدو شرکت‌های وارد کننده دستگاه‌های کارتخوان نیز باید از اول تیرماه دستگاه‌های خود را در سامانه همتا ثبت کنند.
 
گفته می‌شود طرح رجیستری تبلت‌ها به دلیل مساله آموزش آنلاین و استفاده دانش‌آموزان از تبلت‌ها تا کنون اجرایی نشده و قرار است پس از پایان امتحانات نهایی اجرایی شود.
 
اکبر سلطانی، کارشناس سامانه همتا در خصوص اجرایی شدن طرح رجیستری تبلت‌ها به پیوست گفت: «طرح رجیستری تبلت‌ها مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است و از ابتدای سال باید اجرایی می‌شد اما پس از گذشت سه ماه دولت همچنان اجرای این طرح را به تعویق انداخته است. قرار است طی روز‌های آینده، زمان‌بندی اجرایی شدن این طرح از سوی وزارت ارتباطات اعلام شود.»
 
به گفته سلطانی روند رجیستری تبلت‌ها مانند گوشی‌های هوشمند اجرایی خواهد شد. به این صورت که پس از اعلام زمان‌بندی، تبلت‌هایی که تا یک روز قبل از زمان اعلام شده در شبکه مخابراتی کشور فعال شوند مشکلی نخواهند داشت و تبلت‌هایی که پس از تاریخ اعلام شده روشن شوند، باید در سامانه رجیستر شوند.
 
رجیستری تبلت‌ها باعث افزایش قیمت نمی‌شود
با قوت گرفتن خبر اعمال رجیستری روی دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور مانند تبلت، رئیس کمیسیون تنظیم‌ بازار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم‌جانبی در گفت‌وگو با پیوست، احتمال افزایش قیمت تبلت پس از اعمال طرح رجیستری را رد کرد و گفت: «بیشتر تبلت‌های موجود در بازار در حال حاضر به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و قیمت آن هم با دلار آزاد محاسبه می‌شود. در حالی که پس از اعمال رجیستری، واردات تبلت‌ها قانونی خواهد شد و خرید و فروش آن با ارز نیمایی صورت می‌گیرد؛ پس قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده نهایی بیشتر نخواهد شد؛ اما تا زمانی که شرکت‌های واردکننده از اعمال رجیستری اطمینان پیدا نکنند، اقدام به واردات این کالا نمی‌کنند. از همین رو احتمال دارد در فاصله یک یا دو ماه پس از اعمال طرح رجیستری تا زمان واردات قانونی، قیمت تبلت‌های موجود در بازار توسط سوداگرانی که به دنبال فرصت‌های این چنینی هستند گران شود.»
 
رضا قربانی با بیان این که پس از واردات قانونی تبلت‌ها توسط شرکت‌های واردکننده، افزایش قیمتی متوجه تبلت‌ها نخواهد شد؛ از مردم خواست تا در فاصله بین اجرای طرح رجیستری تا واردات قانونی تبلت‌ها که احتمالا چند هفته تا دو ماه طول خواهد کشید صبر کنند و پس از آن اقدام به خرید تبلت کنند چرا که قیمت تبلت‌ها در این فاصله توسط سودجویان غیرواقعی خواهد شد.
 
به گفته قربانی تعرفه گمرکی واردات گوشی‌های موبایل و تبلت همچنان با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود و قانون محاسبه تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند با نرخ دلار ETS همچنان پس از ۳ ماه به اجرا در نیامده است. آنطور که قربانی توضیح داد پس از محاسبه تعرفه گمرکی با نرخ دلار ETS، گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار نهایتا تا ۲ درصد افزایش قیمت خواهند داشت اما اختلاف قیمتی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار رقم قابل توجهی می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.