سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 13, 2021
12:09 یکشنبه، 23ام خردادماه 1400
کد خبر: 125261

اینتل به دنبال خرید رقیب ARM برای دستیابی به معماری RISC-V

 
اینتل در نظر دارد استارت‌آپی به نام SiFive را با پرداخت ۲ میلیارد دلار خریداری کند؛ استارت‌آپی که قادر است اینتل را در رقابت با انویدیا پس از خرید ARM یاری بدهد.
 
اگر اخبار آرم و انویدیا را دنبال کرده باشید، می‌دانید که انویدیا قصد دارد آرم را با پرداخت مبلغ ۴۰ میلیارد دلار خریداری کند. در حال حاضر چنین اتفاقی در حال رخ دادن است و مراحل خرید آرم توسط انویدیا طی می‌شود. البته موانعی بر سر راه دو شرکت قرار دارد؛ اما انویدیا پس از خرید آرم قدرت بسیاری در بازار قطعات نیمه‌رسانا به دست خواهد آورد.
 
در حال حاضر اکثر گجت‌های قابل حمل مانند گوشی هوشمند، ساعت هوشمند، تبلت و انواع پوشیدنی‌ها از تراشه‌هایی استفاده می‌کنند که مجهز به هسته‌های آرم در پردازنده مرکزی یا پردازنده‌ی گرافیکی سری Mali شده‌اند. پس از تصاحب آرم، تمامی مشتریان این شرکت از این پس باید با انویدیا قرارداد ببندند که همین امر باعث نگرانی بسیاری از سهام‌داران و مقام‌های شرکت‌های مطرح شده است؛ زیرا انویدیا می‌تواند با انحصارگرایی ضربه‌ی سختی به مشتریان محصولات و خدمات شرکت آرم بزند.
 
Tom'sHardware گزارش می‌دهد که اینتل مسیری جداگانه در پیش گرفته است تا بتواند تا حدودی توانایی رقابت با انویدیا داشته باشد. این شرکت به سراغ استارت‌آپی به نام SiFive رفته است که فعالیتی شبیه AMD اما به‌مراتب محدودتر و در سطح پایین‌تری دارد. در حال حاضر هیچ یک از دو شرکت رسما این موضوع را تأیید یا رد نکرده‌اند؛ اما شرایط پیش‌آمده به‌خصوص نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر انویدیا به تصاحب آرم از جدیت اینتل برای خرید SiFive خبر می‌دهد.
 
اینتل در حالی به SiFive پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری داده است؛ درحالی‌که گفته می‌شود ارزش این استارتاپ تنها ۵۰۰ میلیون دلار است. SiFive شرکتی در زمینه‌ی طراحی تراشه است؛ البته تراشه‌های خود را بر مبنای معماری متن باز به نام RISC-V توسعه می‌دهد. اینتل در نظر دارد SiFive را خریداری کند تا نه‌تنها از معماری RISC-V در توسعه‌ی تراشه‌های مبتنی بر معماری X86 سود ببرد، بلکه با حمایت مالی این شرکت و در نظر گرفتن بودجه کلان، راهکاری برای رقابت جدی‌تر با انویدیا داشته باشد.
 
اینتل تنها شرکتی نیست که قصد خرید SiFive را دارد. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال خرید این استارتاپ هستند تا در صورت هرگونه اقدام انویدیا پس از خرید آرم، برنامه‌ای برای حضور در بازار داشته باشند. از طرفی شرکت‌های چینی نیز به دنبال خرید SiFive هستند. پس از اقداماتی که دولت ترامپ انجام داد، شرکت‌های چینی به سمت بهبود نقاط ضعفشان رفتند؛ یکی از این نقاط ضعف طراحی و تولید تراشه‌ است.
 
RISC-V معماری مجموعه‌ی دستورالعمل‌ها (ISA) است که به‌صورت متن باز طراحی شده و با استفاده از آن، تراشه‌های سری RISC تولید می‌شوند. اصولاً از معماری RISC-V برای تولید میکروکنترلر و تراشه‌های ساده استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین مشتریان تراشه‌های این معماری شرکت‌هایی مثل وسترن دیجیتال هستند. البته وسترن دیجیتال به‌تنهایی سالانه ۲ میلیون سفارش برای تولید میکروکنترلر با معماری RISC-V می‌دهد.
 
استارتاپ SiFive برنامه دارد که در آینده نوعی معماری برای تولید تراشه‌های سریع‌تر در حد محصولات مبتنی بر معماری‌ آرم طراحی کند و همین امر یکی از دلایل مهمی است که اینتل را ترغیب به خرید SiFive کرده. البته برخی از شرکت‌های چینی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده و اینکه نمی‌توانند از محصولات مبتنی بر معماری آرم استفاده کنند، به خرید SiFIve علاقه نشان می‌دهند؛ زیرا SiFive شرکتی سوئیسی است و علاقه‌ای به مداخله در مسائل سیاسی ندارد. همین موارد سبب شده است اخباری به گوش برسد که شرکت‌های چینی نیز مانند اینتل پیشنهادهایی به SiFive داده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.