تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 14, 2021
11:41 دوشنبه، 24ام خردادماه 1400
کد خبر: 125308

ماینر‌های ایالت یونان چین باید تا انتهای ماه ژوئن به فعالیت‌های خود پایان دهند

 
ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین گسترش یافته و حالا این ممنوعیت ایالت یونان را هم در برگرفته است. برای مدتی طولانی، تصور بر این بود که چین تنها روی معاملات پر نوسان رمزارز حساس است و بخش استخراج را به حال خود رها می‌کند. اما حالا دولت چین این هفته روی بلاک‌چین‌های مستقل تمرکز کرده است.
 
به نقل از دیکریپت، هدف چین برای به صفر رساندن کربن و کاهش معاملات دوج‌کوین باعث نگرانی دولت در صدمین سالگرد حزب کمونیست چین در اول جولای شده است. رمزارز در روزهای منتهی به این جشن به یک موضوع حساس تبدیل شده است. این پول پر رمز و راز اینترنتی از کنترل دولت خارج شده و خطر را فریاد می‌زند. ماینینگ به طور کلی یک ماشین چاپ پول برای ماینر‌ها و دولت‌های محلی است که از آن مالیات دریافت می‌کنند.
 
بهشت امن سیشوان
اکثر فعالیت‌های ماینینگ چینی که از انرژی پاک استفاده نمی‌کنند تعطیل شده‌اند. این اقدام که از مغولستان داخلی آغاز شد حالا به شینجیانگ و یونان رسیده است. به نظر می‌رسد که کسی در گواندونگ از منطقه یونان شکایت کرده و مدعی است که برق کافی از این منطقه دریافت نمی‌کند. دولت این مسئله را بررسی و مشکل را ریشه یابی کرد: استخراج رمزارز.
 
دیروز که وبسایت خبری Forkast این خبر را منتشر کرد برخی از منابع چنین خبری را رد کردند. حتی خود خبر نیز رسانه‌ها را سردرگم کرد. به‌هرحال امروز سخنگوی سازمان انرژی ایالت یونان به چند پایگاه معتبر از جمله Sina اعلام کرد که از تمامی استخراج‌کنندگان ارز می‌خواهد که تا انتهای ژوئن به کار خود در این منطقه پایان دهند. (برخی استخراج کنندگان در گروه‌های رمزارزی وی‌چت نیز این خبر را تایید کرده‌اند.)
 
ترجمه این خبر می‌گوید: «تا انتهای ماه ژوئن، تمامی فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین باید موشکافی و جمع‌آوری شوند. هر عملیاتی که بدون اجازه از الکتریسیته استفاده می‌کند باید متوقف شود.»
 
بسیاری از استخراج‌کنندگان تا همین حالا از این منطقه خارج شده‌اند که این موضوع احتمالا دلیل کاهش هش‌ریتی است که دیروز در شبکه بلاکچین بیت‌کوین شاهد بودیم.
 
سیشوان در این میان تنها مانده است. این تنها ایالتی است که دولتش پیش از پایان دادن به کار استخراج کنندگان به شخصه برای بحث در این باره با آنها جلسه‌ای برگزار کرد. در واقع تا به امروز هیچ برنامه‌ فوری برای ممنوعیت استخراج اعلام نشده است. این موضوع احتمالا به دلیل انرژی برق آبی است که در فصل تابستان تولید می‌شود. زمانی که ماینر‌ها انرژی مصرف می‌کنند دولت محلی مالیات سنگینی از آنها می‌گیرد.
 
از لحاظ پیشینه، این ممنوعیت که ماه پیش آغاز شد تعجب چندانی نداشت. موضوع تعجب آور خاموشی سریع مزارع استخراج بود. معمولا دولت مرکزی دستورات خود را صادر می‌کند و دولت محلی سبک و سنگین کرده و درصورتی که برای دولت محلی مفید باشد دستور را اجرایی می‌کند. اما اینبار، دولت‌های محلی خیلی سریع دستور را اجرایی کردند. به نظر می‌رسد که تولد حزب کمونیست چین زمان خوبی برای نمایش وفاداری به حزب است.
 
سیاست‌مداران چینی در واقع همان کاری را انجام دادند که سیاست‌ مدارانی مثل الیزابت وارن در آمریکا انجام می‌دهند. از نگاه افراد نامطلع، فشار بر رمزارز‌ها راه خوبی برای انجام یک کار خیر برای جامعه است. شما هم به محیط زیست کمک می‌کنید و هم پول غیرقانونی را جمع می‌کنید.
 
در چین، فعالیت‌های بزرگ استخراج در شینجیانگ و سیشوان هستند و کوچکترها در ایالت یونان فعالند. به نظر ممنوعیت اخیر عمدتا فعالیت‌های بزرگ را هدف قرار داد. به دلیل حجم و هزینه بالای این فعالیت‌ها، احیای دوباره انها دشوار است.
 
کوچکتر‌ها اما وضعیت بهتری دارند. این مزارع زمانی که دیگر استخراج برای دولت مسئله‌ای نباشد می‌توانند ماشین‌های خود را روشن کنند. انعطاف پذیری فاکتور کلیدی هر استخراج کننده‌ای است که قصد فعالیت در چین را دارد.
 
استقلال زنجیره با مشخصه‌های چینی
دولت حتی با وجود فشار روی استخراج کنندگان، بلاک‌چین را ترویج می‌کند. دولت در روز ۱۰ ژوئن با همکاری ده‌ها تجارت بزرگ راه‌اندازی «زنجیره چانگ ان» (Chang An Chain) را جشن گرفت. (چانگ ان در دوران سلسله تانگ پایتخت چین بود.)
 
این زنجیره یک بلاکچین تجاری «مستقل و قابل کنترل» است، دو ویژگی مطلوب از نگاه حزب کمونیست چین. «استقلال» ویژگی مهمی است زیرا چین می‌خواهد وابستگی کمتری به تکنولوژی خارجی داشته باشد. به همین دلیل است که سیستم عامل جدید هواوی یک پیروز ملی نام گرفته است. از این پس چین تنها به iOS یا اندروید محدود نیست. «قابل کنترل» بودن از آن نظر اهمیت دارد که دولت می‌تواند فعالیت‌های روی زنیجره و خارج زنجیره را کنترل کند.
 
زنجیره چانگ ان اعلام کرده که در المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ با یوان دیجیتال چین تلفیق می‌شود.
 
شاید برایتان سوال شود که این زنجیره چه تفاوتی با شبکه خدمات بلاکچین (BSN) چین برای تجارت دارد؟ پاسخ این است که این دو درواقع تفاوت چندانی ندارند. هردو زنجیره با همکاری دولت و شرکت‌های بزرگ ایجاد شده‌اند. اما تفاوت اینجا است که BSN از دیدگاه زیرساخت ابری به بلاکچین نگاه می‌کند (برای استفاده از BSN شما باید فضای ذخیره ابری خریداری کنید)، اما چانگ ان صنعت سخت‌افزاری را هدف می‌گیرد. (رهبری آن با یک شرکت سخت افزاری معروف در حوزه تولید چیپ است.)
 
سورپرایز تولد
بازار رمزارز چین با وجود فشار‌ها نسبت به پاسخ احساسی مقاوم شده است. در گذشته حتی شایعات فشار چین روی موضوع استخراج تاثیر جدی روی قیمت بیت‌کوین داشت. حالا با وجود اینکه شاهد فشار دولت هستیم و هش‌ریت بیت‌کوین در حال کاهش است، بازار تغییر چندانی نکرده است.
 
دلیل آن هم این است که حتی با وجود ممنوعیت تدریجی استخراج در چین، بسیاری با مسئله ترس و بی ثباتی چین خو گرفته‌اند. آیا ممکن است که پس از جشن تولد حزب کمونیست چین اوضاع رمزارز‌ها به حالت سابق بازگردد؟ شاید؛ باید تا ماه جولای منتظر بمانیم. در حال حاضر اکثر استخراج کنندگان به جای جشن به فکر خانه‌های جدیدی در خارج از کشور هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.