اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 16, 2021
17:23 چهارشنبه، 26ام خردادماه 1400
کد خبر: 125412

افزایش ۱۰ برابری پهنای باند شبکه ملی اطلاعات

معاون وزیر ارتباطات گفت: طبق آخرین آمار پهنای باند شبکه ملی اطلاعات در نزدیک به چهار سال گذشته از ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۲ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده که دلیل اصلی آن ایجاد مراکز تبادل داده است.
 
 «حمید فتاحی» در مراسم رونمایی از مرکز تبادل داده بین‌الملل شهید فخری‌زاده (IXP International) در منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: وزیر ارتباطات تکالیف ویژه‌ای را برای توسعه  زیرساخت‌های ارتباطی کشور تبیین کرد. در یک سال گذشته پس از بررسی‌های مقدماتی و تصویب سند در شورای عالی فضای مجازی، راه اندازی این پروژه در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت.
 
رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: سال گذشته مرکز مادر تبادل داده سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» راه اندازی شد و پس از آن ایجاد و راه‌اندازی یک مرکز تبادل داده بین المللی در منطقه ویژه فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: طبق آخرین آمار پهنای باند شبکه ملی اطلاعات در این مدت از ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۲ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است که توفیقی بسیار شگرف است. اکنون این میزان تولید محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود که دلیل اصلی آن ایجاد مراکز تبادل داده است.
 
فتاحی تاکید کرد: در بررسی‌های انجام شده برای تصویب سند ملی شبکه اطلاعات، بخشی به احداث مرکز تبادل داده بین‌المللی اختصاص داده شد. این مرکز امروز در منطقه ویژه اقتصادی آماده بهره‌برداری و افتتاح است. مهم‌ترین تاثیری که ایجاد این مرکز دارد ایجاد بازار بین المللی برای تولیدکنندگان محتوای داخلی است تا شرایط برای ارائه محتوای کیفیت بهتر به مشتری برای آن‌ها فراهم شود.
 
معاون وزیرارتباطات تصریح کرد: علاوه بر آن اکنون می‌توانیم بخشی از محتوا و داده‌ای که در خارج از کشور تولید می‌شود و در داخل، علاقمند دارند را در داخل کشور میزبانی کنیم. این کار باعث می‌شود علاقمندان به محتوای خارجی نیز خدمت موردنظرشان را با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر دریافت کنند.
 
فتاحی در تشریح هدف دیگری که از راه‌اندازی این مرکز دنبال کرده‌اند گفت: هدف دیگر ما ایجاد زیرساخت برای آماده‌سازی رفع انحصار از پهنای باند بین‌الملل است. پیرو دستیابی به این هدف در دو سال گذشته اقدامات موثری مانند آزادسازی وویس بین‌الملل داشتیم که انجام شد و تبعات تجاری خوبی برای بخش خصوصی داشت. آزادسازی تجاری پهنای باند بین‌الملل نیز به زودی انجام خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: اکنون به صورت مستقیم با دو کشور همسایه عراق و افغانستان امکان تبادل داده با ظرفیت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه داریم و ارتباط ۴ کشور دیگر در یک ماه آینده برقرار خواهد شد.
 
«مرکز تبادل داده بین‌الملل»، علاوه بر فراهم‌ آوردن زمینه صادرات خدمات محتوایی تولیدکنندگان محتوا، گام مهمی در رفع انحصار واردات پهنای باند بین‌الملل است.
 
یکی از اجزای زیرساختی سند مصوب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مرکزی به نام تبادل داده بین‌الملل (IXP International) است که امروز به‌عنوان منطقه ویژه فناوری اطلاعات افتتاح شد.
 
خدمات این مرکز به حوزه فناوری مانند خدماتی است که مناطق ویژه اقتصادی کشور به صنایع اختصاص می‌دهند. همان‌طور که در مناطق ویژه اقتصادی، برخی ترجیحات و معافیت‌ها برای بخش‌های مختلف فراهم است، اعضای شورای عالی فضای مجازی و کارشناسانی که روی این سند کار کردند به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی چنین فضایی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات جزو موارد ضروری است.
 
از طریق راه‌اندازی این مرکز، تولیدکننده داخلی می‌تواند محتوایی که تولید کرده را برای مشتری خارج از کشور نیز دسترس‌پذیر کند. محتوای تولید شده در داخل می‌تواند با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت از طریق این مرکز دیتا به دست مشتریان بین‌المللی برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.