تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 19, 2021
11:50 شنبه، 29ام خردادماه 1400
کد خبر: 125461

گوگل فروشگاه فیزیکی راه‌اندازی کرد

گوگلللللللل.jpg
گوگل در رقابت با اپل برای فروش محصولات سخت‌افزاری‌اش یک فروشگاه فیزیکی راه‌اندازی کرد. نخستین فروشگاه این غول اینترنتی روز پنج شنبه در نیویورک سیتی افتتاح شد.
 
این فروشگاه در محله چلسی منهتن قرار دارد و تنها چند بلوک با فروشگاه خیابان چهاردهم اپل فاصله دارد. در این فروشگاه امکان خرید محصولات سخت افزاری گوگل و ارائه خدمات تعمیر و پشتیبانی به کاربران فراهم است. با اینحال طراحی فضای این فروشگاه نشان می دهد که گوگل رویکردی متضاد با آنچه اپل در ایجاد فروشگاه های خود انجام می دهد در پیش گرفته است.
 
سبک متفاوت طراحی فروشگاه های گوگل
 
 
گوگل2.jpg
این فروشگاه مساحتی حدود 500 مترمربع دارد. بر خلاف فروشگاه های اپل که از طراحی های مینیمال و آینده نگرانه ای بهره می برند، طراحی این فروشگاه به سبکی طبیعی تر انجام شده و در کف و تجهیزات این فروشگاه از المان های چوبی بسیاری استفده شده است.
 
ایو راس، نایب رییس بخش طراحی های سخت افزاری گوگل در این باره می گوید: «هدف ما آن است که طراحی به کار رفته در فروشگاه به خوبی همان حس و حالی را منعکس کند که گوگل در محصولتش به کاربران ارائه می کند. فلسفه ما در گوگل آن است که تکنولوژی باید با زندگی روزمره افراد سازگاری پیدا کند. هدف از ایجاد چنین دیزاینی برای فروشگاه اولمان آن است که افراد به خوبی بتوانند حس کنند که تکنولوژی ابزاری برای تقویت توانمندی هایمان به عنوان یک انسان است.»
 
این فروشگاه مثل یک فضای اجتماعی با محل نشستن، میزها و سایر مبلمانی که سطحی از صمیمیت عمومی را نشان می دهد، طراحی شده است. گوگل اعلام کرده شمار افرادی که می توانند همزمان در فروشگاه حضور داشته باشند را محدود خواهد کرد و کارمندان و مشتریان در داخل فروشگاه باید از ماسک استفاده کنند. به گفته راس، مبلمان شامل کاناپه و میزهای بیضی شکل از چوب و چوب پنبه زرد ساخته شده اند تا محصولات به چشم بیایند. این شرکت می خواهد مشتریان ببینند محصولات گوگل در محیط واقعی چطور به نظر می آیند به همین خاطر اسپیکرها نزدیک دسته ای کتاب قرار گرفته اند و طراحیهای دیگر حس بودن در خانه کسی را می دهند. بازدیدکنندگان می توانند تلفنها، تبلتها و دستگاههای دیگر را هم امتحان کنند. همچنین برای تعمیر دستگاههایشان به این فروشگاه مراجعه کنند.
 
وی در طول گردش مجازی این فروشگاه توضیح داد: مثل راه رفتن در رویاست. امیدوارم مشتریان هم همین احساس را داشته باشند. می خواهیم مشتریان شاد باشند و الهام بگیرند همان طور که من چنین تجربه ای را داشتم. راس بر برنامه ریزی برای این فروشگاه نظارت داشته است و در این باره گفت: مشاهده این که همه چیز کنار هم قرار گرفته جالب است؛ به خصوص در دوران کووید که امکان حضور در چنین فضایی وجود نداشت.
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند که طراحی به کار رفته در این فروشگاه، بیش از آنکه حس قدم زدن در یک فروشگاه را القا کند، به مانند قدم زدن در یک موزه تعاملی و اکتشاف چیزهای جدید است.  برای مثال، در برخی از دیوارهای این فروشگاه، مجموعه ای محصولات تولید گوگل از گذشته تا امروز به نمایش گذاشته شده است و مشخصات این محصولات در زیر آنها ذکر شده اند.
 
از طرف دیگر، دکوراسیون این فروشگاه شباهت زیادی به فضاهای داخلی یک خانه دارد؛ مثلا آشپزخانه یا اتاق بازی کودکان. به کمک ویژگی تعبیه شده با عنوان Discovery boxes، کاربران می توانند انیمیشن هایی سه بعدی از جنبه های مختلف محوصلات اپل را مشاهده کنند. سه اتاق «Sand box» نیز ایجاد شده که کاربران در آنها می توانند محصولات سخت افزاری مختلف گوگل را امتحان کنند.
 
 
امکانات اولین فروشگاه گوگل
جیسون روزنتال، نائب رئیس کانالهای مستقیم و عضویت گوگل نیز درباره راه اندازی این فروشگاه گفت: گوگل در سال ۲۰۱۶ تجربه راه اندازی فروشگاههای موقتی را آغاز کرد و همان سال تلفن هوشمند پیکسل و اسپیکر خانگی “نِست” را عرضه کرد. این شرکت در سالهای بعد دستگاههای سخت افزاری فراوانی معرفی کرد و متعاقب آن فروشگاههای موقتی را عرضه کرد تا درباره انتظارات مصرف کنندگان درباره فروشگاههای کالا بیشتر بداند.
 
در فروشگاه تازه تاسیس گوگل، بازدیدکنندگان می توانند تلفنها، تبلتها و دستگاههای دیگر را هم امتحان کنند. همچنین برای تعمیر دستگاههایشان به این فروشگاه مراجعه کنند. یک اتاق کودک برای نگهداری کودکان در هنگام خرید وجود دارد. یک فضا هم وجود دارد که افراد می توانند قابلیت دید شب تلفن پیکسل را در آنجا آزمایش کرده و در تاریکی عکس بگیرند و به خودشان ایمیل کنند.
 
همچنین اتاقی وجود دارد که در آنجا سه نفر می توانند از طریق سرویس بازی اِستادیای گوگل بازی کنند. فضایی پوشیده از صفحات نمایش وجود دارد که کاربران می توانند به تجربه خدمات گوگل بپردازند که ممکن است هنوز به صورت عمومی عرضه نشده باشند. روزنتال گفت: ایجاد یک کانال فروش مستقیم که دربرگیرنده برند گوگل باشد و به مشتریان اجازه دهد مستقیما با این شرکت در ارتباط باشند و نظرشان را مطرح کنند، برای گوگل اهمیت داشت. با این حال درباره گشایش فروشگاههای بیشتر توضیح نداد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، نائب رئیس طراحی گوگل با اشاره به این که کف فروشگاه از باطریهای بازیافتی ساخته شده و لامپها کم مصرف هستند و مصرف آب و موارد دیگر با صرفه جویی صورت می گیرد، گفت: فروشگاه گوگل گواهی شورای ساختمان سبز آمریکا را دریافت کرده است. شرکتهای فناوری در گشایش فروشگاه تجربه های متفاوتی داشته اند.
 
در حالی که فروشگاههای اپل موفقیت بزرگی را تجربه کرده و باعث ارتقای این برند و فراهم کردن فضایی برای نمایش محصولات جدید شدند اما مایکروسافت سال گذشته اعلام کرد همه فروشگاههای خود را تعطیل می کند. این اقدام بیش از گذشت یک دهه از زمانی صورت گرفت که این غول نرم افزاری نخستین فروشگاههای خود را برای تقویت حضورش در حوزه سخت افزار راه اندازی کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.