سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 19, 2021
12:00 شنبه، 29ام خردادماه 1400
کد خبر: 125466

سهم بازار پردازنده‌های اینتل احتمالا سال آینده به کمترین میزان خود می‌رسد

 
اینتل ممکن است سال آینده شاهد سقوط سهم بازار پردازنده‌های خود به پایین‌ترین سطح باشد و یکی از بزرگ‌ترین  دلایل آن مهاجرت اپل به پردازنده M1 است.
 
اپل سال گذشته اعلام کرد که طی دو سال آینده تمام دستگاه‌های دسکتاپ و لپ تاپ مک خود را به تراشه داخلی مجهز خواهد کرد. تاکنون تنها چهار مدل کامپیوتر مک با تراشه M1 عرضه شده‌اند و باید دید در ادامه چه روندی پیش خواهد رفت.

با وجود چهار دستگاه مک با تراشه M1 و محصولات آینده اپل، به گزارش وب‌سایت DigiTimes، اینتل امسال ۵۰ درصد از تقاضای خرید  چیپ توسط اپل را از دست خواهد داد و در نهایت این موضوع منجر به کاهش سهم بازار اینتل به زیر ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۳ می‌شود. بنابراین، انتظار می‌رود پردازنده‌های داخلی مبتنی بر آرم و توسعه یافته اپل نقش بزرگی در گرفتن بخش عمده‌ای از سهم اینتل در سال آینده داشته باشند.
 
اینتل احتمالا در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۵۰ درصد سفارشات خود را به اپل از دست بدهد و در نهایت به سمتی پیش می‌رود که میزان سفارش‌ها به صفر برسد و هیچ سفارشی از سوی مشتری خود دریافت نخواهد کرد. همانطور که در این گزارش نوشته شده است با از دست دادن سهم ۱۰ درصدی اپل از بازار و وجود AMD با ۱۰ درصد سهم دیگر، حضور اینتل در بازار نوت بوک به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ به زیر ۸۰ درصد می‌رسد.
 
اینتل ظاهرا از تاثیر تراشه‌های M1 اپل بر تجارت خود آگاه است، زیرا کمپین‌های بازاریابی متعددی را علیه مکینتاش ایجاد کرده است و این دیدگاه را مطرح می‌کند که لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل در مقایسه با مک سیلیکون عملکرد ضعیف‌تری دارند. از طرف دیگر بلومبرگ گزارش داد که اپل در حال آزمایش تراشه‌های پیشرفته خود با ۳۲ هسته قدرتمند و ۱۲۸ هسته اضافی برای گرافیک نسخه‌های آینده مک است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.