اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 26, 2021
11:38 شنبه، 5ام تیرماه 1400
کد خبر: 125720

تاکید بر ضرورت حکمرانی هوشمندانه در فضای مجازی

 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است یکی از روش‌های مدیریت فضای مجازی حکمرانی هوشمندانه است که منجر به عدالت در فضای مجازی می‌شود و تاکیدی بر یکی از ضرورت های امروز به شمار می‌رود.
 
حجت الاسلام روح الله حریزاوی عصر جمعه به مناسبت سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا به انواع تبلیغ اشاره کرد و گفت: تبلیغ اصیل و چهره به چهره یکی از قدیمی ترین و موثرین نوع تبلیغات است که باید استمرار داشته باشد و در آن نوآوری نیز ایجاد کنیم. البته تبلیغ تربیتی، مجازی، اجتماعی، هنری و انواع دیگر تبلیغ نیز وجود دارد که به موازات تبلیغ اصیل لازم است که در آنها ایجاد ظرفیت صورت بگیرد.
 
وی از ضرورت ایجاد نوآوری در محتوای تبلیغی سخن گفت و افزود: بر اساس یک خوانش و پویش جدید باید بتوانیم مبانی دینی را متناسب با ذائقه نسل جوان بازتولید کنیم. یعنی از قالب های جدیدی که در دنیای مدرن پدید آمده، بهره مند شویم. ما هرچند از نتیجه مشهود در دنیای تبلیغ در حوزه های جدید هنوز راضی نیستیم ولی می توانیم رضایت نسبی خود را از سرعت، نرخ و میزان حضور مبلغان، چه روحانیون و چه غیرروحانیون یعنی قشر مذهبی که در فضای مجازی، هنر و رسانه کنشگر هستند، اعلام کنیم.
 
حضور فعالان عرصه تبلیغ در فضای مجازی
 
حریزاوی افزود: بخش بزرگی از طلاب در فضای مجازی دارای کنش موثر، معنادار و شناخته شده هستند و بخش قابل توجهی از قشر متدین و حزب اللهی اعم از قاریان، مداحان، هیاتی ها، بانوان و فعالانی که در ۲۰ صنف تبلیغی با آنان کار می کنیم، توانسته اند در فضای مجازی و رسانه، حضوری موثر داشته باشند. مثلا وقتی حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید یا در حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل می بینیم که این اقشار در فضای مجازی فعالیت های موثر و بسیاری داشتند.
 
نحوه مدیریت فضای مجازی در کشورهای دیگر
 
وی درباره فیلترینگ فضای مجازی گفت: فیلترینگ یکی از روش های مدیریت فضای مجازی است که در موضوع فحشا و خشونت حتما باید اجرا شود و هیچ تعارفی در این زمینه نداریم. البته در هیچ جای جهان نیز اجازه نمی دهند که بعضی از موضوعات نابود کننده فکر و خانواده و معنویت بخواهد آزادانه جامعه آنان را تحت تاثیر قرار دهد و آزادترین کشورهای جهان به این موضوع اعتنا دارند.
 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: بحث ما فیلترینگ نیست. یعنی دغدغه مندان به مساله ای فراتر از فیلترینگ می اندیشند که عبارت است از حکمرانی هوشمند فضای مجازی که بر اساس قواعد و ضوابط و گفت و گوهای بالادستی با صاحبان بسترهای نرم افزاری و تاسیس بسترهای نرم افزاری استاندارد و ایجاد عدالت در فضای مجازی محقق می شود. یعنی اگر قرار باشد یک شبکه اجتماعی بتواند آزادانه ۸۰ درصد پهنای باند یک کشور را مصرف کند، این مساله عدالت مجازی را زیر سوال می برد و باید فرصت مساوی به سایر سکوها داده شود. اکنون در بسیاری از کشورها مانند کشورهای همسایه صاحبان شرکت های بزرگ در فضای مجازی به ملت ها و دولت ها تعهداتی می دهند که چارچوب هایی را رعایت کنند.
 
فیلترینگ گرفتار بحث‌های رسانه‌ای شده است
 
 
وی ادامه داد: موضوع فیلترینگ گرفتار بحث های رسانه ای شده و در واقع یک سوال اشتباه است. سوال اصلی این است که آیا در کشور ما پدیده ای به نام حکمرانی فضای مجازی داریم یا نه؟ مسئولان باید این سوال را پاسخ دهند که در مواضع رئیس دولت سیزدهم این هوشمندی و عقلانیت مشهود بود.
 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ابراز امیدواری کرد: در دولت آینده شاهد یک فضای مجازی پاک و یک حکمرانی مقتدرانه باشیم.
حریزاوی درباره توییتر نیز گفت: این مساله باید کارشناسی شود، چون روزی که توییتر فیلتر شد علتی داشت و علت آن اغتشاشاتی بود که توسط گروه های خشونت طلب سازماندهی می شد و همین مساله در بعضی کشورها باعث اختلال، قتل و غارت شد که طبیعی است هیچ کسی با آن موافق نیست ولی اگر این علت برطرف شود، بر اساس قاعده حکمرانی می تواند مورد بازنگری قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در سایر شبکه ها نیز ممکن است همین اشکال وجود داشته باشد ولی همه این مسائل به حکمرانی فضای مجازی برمی گردد. یعنی قدرت  تعامل حکومت با مدیر شرکت توییتر یا سایر شرکت ها چگونه است. در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، چین، روسیه و حتی کشورهای اروپایی از صاحبان این شرکت ها برای ایجاد نمایندگی دعوت کردند. به عبارت دیگر یک سفارت مجازی تاسیس شد و آن شرکت تعهداتی را پذیرفتند. بنا بر این قوانین بسیار دقیق و سختی برای شرکت های فعال در فضای مجازی وجود دارد.
 
تمرکز بر شنیدن به جای گفتن در تبلیغ
 
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به روایتی از تاثیر تبلیغ عملی سخن گفت و افزود: در جامعه تبلیغی ما این رشد و بالندگی بوجود آمده که با حضور در فضاهای اجتماعی و ارائه خدمت به مردم، حرف دین را منتقل می کنند. یکی از کارهای ارزنده که انجام شده تمرکز بر شنیدن به جای گفتن است و ما معتقدیم یکی از بهترین راه های تبلیغ شنیدن حرف مردم و همراهی با مردم است. مفهوم مواسات نیز که رهبر انقلاب سال گذشته به آن توصیه کردند نیز از همین جهت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.