لبه تکنولوژی

July 2, 2021
13:28 جمعه، 11ام تیرماه 1400
کد خبر: 125913

ایمپلنت مغزی که درد را در لحظه ساکت می‌کند

یک ایمپلنت مغزی جدید قادر خواهد بود درد را در لحظه تشخیص داده و پایان دهد و زمینه ایجاد ایمپلنت برای سایر بیماری‌های مغزی را نیز فراهم کند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، همه ما از اینکه سردردهای میگرنی در روزهای شلوغ به سراغمان می‌آیند، متنفر هستیم و اغلب چاره‌ای نیست جز اینکه دارو بخوریم یا با استراحت منتظر بمانیم تا درد فروکش کند. اما اگر همه چیز خوب پیش برود، یک ایمپلنت مغزی در آینده نزدیک خواهد توانست میگرن را قبل از حمله متوقف کند.
 
 
این ایمپلنت به دست محققان دانشگاه نیویورک(NYU) در دست توسعه است و نتایج مطالعه آنها در مجله  Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.
 
این ایمپلنت مغزی در مراحل اولیه آزمایش خود روی موش‌ها آزمایش شد. ممکن است این دستگاه هنوز از استفاده پزشکی روی انسان دور باشد، اما یک موفقیت مهم در مدیریت درد است.
 
این اولین بار است که یک ایمپلنت اقدام به چنین کاری می‌کند. تاکنون از ایمپلنت یا کاشت مغزی برای ارسال متن، بازخورد لمسی و حتی اجازه دادن به میمون‌ها برای بازی کردن بازی‌های رایانه‌ای استفاده شده بود.
 
آنچه محققان در دانشگاه نیویورک موفق به انجام آن شده‌اند، استفاده از سیگنال برای پیش‌بینی درد و سپس استفاده از سیستم دیگری برای مهار آن است. این کار ممکن است خیلی منطقی به نظر برسد، اما وقتی تلاش می‌کنید تا این روش در مغز کار کند، کار بسیار دشوار می‌شود.
 
این تیم تحقیقاتی برای پیش بینی درد، الکترودهایی را در ناحیه قشر قدامی مغز(ACC) کاشتند که به عنوان پردازنده سیگنال‌های درد شناخته شده است. محققان برای کاهش درد یک کابل فیبر نوری را در منطقه قشر پیش پیشانی مغز(PFC) نصب کردند. مطالعات قبلی نشان داده بود که فعال سازی سلول‌های عصبی در منطقه PFC باعث کاهش سیگنال‌های درد در موش صحرایی و همچنین پستانداران می‌شود. وقتی ACC سیگنال‌های درد را دریافت می‌کند، این ایمپلنت، فیبر نوری را به سمت فعال شدن هدایت می‌کند و نور را به نورون‌های منطقه PFC می‌تاباند و آنها را فعال می‌کند. در واقع با این روش، درد در لحظه تشخیص داده می‌شود.
 
اما چگونه موش صحرایی قرار است به ما بگوید که دردش فروکش کرده است؟ محققان برای آزمایش اینکه آیا این ایمپلنت کار می‌کند یا نه، موش‌ها را در معرض درد مشهود مانند فرو کردن خار در پنجه‌های آنها قرار دادند تا واکنش‌های فوری را برانگیزند و مشخص شد هنگامی که این ایمپلنت روشن می‌شود، موش‌ها 40 درصد کندتر پنجه‌های خود را عقب می‌کشند.
 
این کار همچنین در نشان دادن روش‌های جایگزین مدیریت درد مفید است. همچنین از آنجایی که استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها و مواد افیونی برای تسکین درد منجر به اعتیاد به این داروها می‌شود، این ایمپلنت می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.
 
"جینگ وانگ" از محققان این مطالعه می‌گوید: از آنجا که این دستگاه فقط در صورت بروز درد فعال می‌شود، خطر استفاده بیش از حد و هرگونه احتمال عدم تحمل و پس زدن را کاهش می‌دهد. این ایمپلنت برخلاف مواد افیونی، هیچ پاداشی فراتر از تسکین درد ندارد و بنابراین خطر اعتیاد را به حداقل می‌رساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.