اینترنت و شبکه

رمز ارز

فناوری اطلاعات

July 5, 2021
14:35 دوشنبه، 14ام تیرماه 1400
کد خبر: 126057

قطعی برق، چراغ ارتباطات را خاموش کرد

 
اینترنت این روزها به یکی از زیرساخت‌های اصلی کشور تبدیل شده و مختل شدن آن به واسطه قطعی برق، مساله‌ای است که با توجه به دورکاری و آموزش مجازی، مشکلاتی را در روند زندگی مردم ایجاد کرده است.
 
 اختلال در اینترنت تقریبا از دو ماه قبل با جدی‌ شدن برنامه قطع برق، آغاز شده است. گلایه‌ای که کاربران فضای مجازی از این مساله دارند، تنها به نیاز به اینترنت برای گذراندن فراغت مربوط نمی‌شود. دورکاری، امتحانات، کلاس‌های آموزشی، حمل‌ونقل آنلاین و بسیاری از کسب‌وکارها از خاموشی‌های مقطعی برق در سراسر کشور متاثر هستند.
 
وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات شب گذشته و پس از این‌که کاربران توئیتر بارها درباره قطعی اینترنت از او سوال پرسیدند، ضمن عذرخواهی از مردم و بیان این‌که مسوولین باید نسبت به این مساله پاسخگو باشند، به شرح اتفاقی پرداخت که منجر به قطع یا بروز اختلال در اینترنت می‌شود. «محمدجواد آذری‌جهرمی» گفت: دکل‌های مخابراتی پس از قطعی برق و خالی شدن شارژ باطری‌ها، نیازمند اتصال هشت ساعته به شارژر هستند تا به طور کامل شارژ شوند. متاسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست و همین مساله باعث به وجود آمدن اختلال می‌شود.
 
وی با بیان این‌که «فرکانس مثل ترازوی شبکه برق‌ می‌مونه»، توضیح داد: «وقتی مصرف از تولید پیشی گرفت؛ فرکانس افت می‌کند و وقتی تولید از مصرف بیشتر شود، باعث افزایش فرکانس می‌شود. مغز شبکه برق، وظیفه تثبیت فرکانس را بر عهده دارد و وقتی مانند این روزها مصرف بیش از تولید شود، به اجبار بار شبکه را کم می‌کند.»
 
پرسش اصلی کاربران شبکه‌های اجتماعی این است چرا در سال ۲۰۲۱ باید مصرف برق در ایران از تولید پیشی بگیرد. این رخداد دلایل متعددی دارد. دلیل نخست این است که امسال به دلیل شرایط جوی و گرمای بی‌سابقه در جهان، مصرف برق بیش از میزان پیش‌بینی شده، رشد داشته است. سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید مطابق پیش‌بینی‌ها نبوده، دلیل عمده هم کمبود منابع است.
 
آذری جهرمی درباره دلایلی که به کمبود منابع منجر شده است، افزود: اولین دلیل تحریم‌هایی است که مانند مانع بزرگی بر سر راه جذب سرمایه‌گذاری خارجی قرار می‌گیرد. مساله بعدی مربوط به صنعت برق است که به دلیل تعرفه‌های دستوری، اقتصاد خودایستایی ندارد و وابسته به منابع دولتی است.
 
وی تاکید کرد: در کنار تمام این‌ها باید به کاهش بارش هم اشاره کرد، نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل حفظ منابع آبی با حداکثر ظرفیت خود در مدار نیستند. البته مساله برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها و از مدار خارج بودن برخی از نیروگاه‌ها هم مساله‌ای طبیعی است و آن‌ها عملا توان جبران کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را ندارند.
 
جهرمی در ادامه پاسخ به کاربران به مورد دیگری نیز اشاره کرد و با تاکید بر این‌که حذف یارانه‌های پنهان، حذف قیمت‌های دستوری و ایجاد یک اقتصاد رقابتی، ضروری و نیازمند یک جراحی بزرگ در ساختار اقتصاد، سیاست و برنامه‌ریزی کشور است، تصریح کرد: از نظر من قطعی‌های این روزها، ارتباط گسترده‌ای با استخراج رمز ارز ندارد. هر چند مزارع استخراج رمز ارز چه قانونی و چه غیرقانونی در این روزها حتما باید خاموش شوند.
 
بنابر آماری که وزیر ارتباطات از دکل‌های مخابراتی در سطح کشور ارائه کرد، اکنون هفت هزار دکل مخابراتی تنها در شهر تهران قرار دارد: روشن کردن هفت هزار دیزل، جدا از عملیات نگهداری بسیار دشوار و پرهزینه، منبع آلودگی بزرگی برای تهران محسوب می‌شود. به همین دلیل، دیزل ژنراتور به تعداد محدود و تنها در سایت‌های مادر نصب شده است.
 
پیشنهادی که کاربران فضای مجازی برای روشن ماندن دکل‌های مخابراتی داشتند، استفاده از سلول‌های خورشیدی بود، اما این کار نشدنی است. جهرمی در پاسخ به این کاربران افزود: مصرف یک سایت مخابراتی چند صد برابر یک دوربین شهری است و پیشنهاد این‌که تمام سایت‌های مخابراتی با سلول خورشیدی کار کنند، عملا اجرایی نیست.    
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.