اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 10, 2021
12:02 شنبه، 19ام تیرماه 1400
کد خبر: 126194

استفاده از ظرفیت پردازشی ابررایانه «سیمرغ» در شبکه ملی اطلاعات

 
یک مقام مسئول در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بهره‌گیری از دانش بومی در پیاده‌سازی ابعاد ابررایانه سیمرغ گفت: از ظرفیت پردازشی این پروژه در شبکه ملی اطلاعات استفاده می‌شود.
 
احسان آریانیان مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه به طور قطع می‌توان از ظرفیت پردازشی ایجاد شده در پروژه ابررایانه سیمرغ برای پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات و افزایش سهم ترافیک داخل به خارج استفاده کرد، گفت: انجام کارها و امور پردازش فوق سریع با استفاده از ابررایانه‌های بومی نظیر ابررایانه سیمرغ در داخل کشور، علاوه بر کاهش ترافیک خروجی بین‌الملل و در نتیجه افزایش سهم ترافیک داخل به خارج، باعث جلوگیری از خروج داده‌ها و اطلاعات حساس و همچنین ارز از کشور می‌شود.
 
وی گفت: یکی از الزامات این موضوع که در دستور کار قرار گرفته است، توسعه توانمندی موجود در حوزه خدمات پردازش فوق سریع و تجاری سازی عرضه این خدمات است. به طوری که قابلیت رقابت با نمونه خدمات جهانی که از طرف شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل و آمازون ارائه می‌شود را داشته باشد تا کاربران به سرویس‌های پردازش فوق سریع داخلی اعتماد کرده و نرخ استفاده از این خدمات افزایش یابد.
 
آریانیان در مورد استفاده از دانش بومی و تجهیزات داخلی در پیاده سازی ابررایانه سیمرغ گفت: از لحاظ فرایندی گام‌های مورد نیاز برای راه اندازی ابررایانه سیمرغ شامل تحلیل و طراحی، تدارک و تأمین تجهیزات و سپس راه اندازی و ارائه سرویس می‌شود که در این پروژه تحلیل و طراحی و راه اندازی و ارائه سرویس با دانش کاملاً بومی انجام گرفته است.
 
مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از طرف دیگر، گام‌های فرایندی مذکور در حوزه‌های مختلف مشتمل بر زیرساخت غیرفعال (شامل ساختمان، تأسیسات، توان، خنک کننده، رک، شبکه ارتباطی)، تجهیزات فعال (شامل تجهیزات پردازشی، ذخیره سازی و ارتباطی) و نرم افزار و معماری (شامل فایل سیستم، مدیریت سیستم، ارتباطات و هم بندی، الگوریتم‌های موازی سازی و یکپارچه سازی سخت افزار و نرم افزار)، نیز با دانش کاملاً بومی اجرایی شده است.
 
به گفته وی، در این پروژه در حوزه سرویس (شامل خدمات و کاربردهای علمی، راهبردی و تجاری ابررایانه)، زیست بوم (شامل کسب و کار و جریان نوآوری) و امنیت (شامل امنیت در زیرساخت فیزیکی، سخت افزار، نرم افزار، داده‌ها، سرویس و سایبری) و یکپارچه‌سازی کلیه موارد مذکور نیز از توان و دانش کاملاًً بومی استفاده شده است.
 
دکتر آریانیان در خصوص تجهیزات داخلی مورد استفاده در پروژه ابررایانه سیمرغ اظهار داشت: در این ابررایانه تا حد امکان از تجهیزات موجود بومی در لایه زیرساخت غیرفعال استفاده شده است. علاوه بر آن، در حوزه‌های نرم افزارها، سامانه‌ها و بسترهای ارائه سرویس نیز محصولات توسعه داده شده بومی به کار گرفته شده است.
 
به گزارش مهر، ابررایانه سیمرغ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و همزمان با روز جهانی ارتباطات در راستای برآورده شدن بخشی از نیازمندی‌های کشور در حوزه پردازش‌های فوق سریع رونمایی شد و به این ترتیب ایران جز ۳۰ کشوری قرار گرفت که دارای ابررایانه‌هایی با ظرفیت در مقیاس پتافلاپس هستند.
 
در حال حاضر، توان پردازشی بالقوه ابررایانه سیمرغ که به صورت آزمایشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شده بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی در ثانیه) است که پس از تکمیل و انجام مراحل پایانی ساخت، از انتهای تابستان سال جاری خدمات آن به صورت تجاری، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
 
گفته شده است که برای ارتقای ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی و تا ۱۰ پتافلاپس با زیرساخت توسعه داده شده در فازهای بعدی برنامه‌ریزی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.