تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 11, 2021
16:28 یکشنبه، 20ام تیرماه 1400
کد خبر: 126266

تبدیل فضولات انسانی به برق برای استخراج رمز ارز!

 
افراد با استفاده از توالت یکی از دانشگاه‌های کره جنوبی می‌توانند هزینه یک لیوان قهوه، کمی خوراکی یا یک کتاب را بپردازند، چون در این دانشگاه فضولات انسانی به انرژی تبدیل می‌شود و منابع مورد نیاز بخش‌های مختلف ساختمان را تامین می‌کند.
 
«چو جائه-وئون»، استاد مهندسی شهر و محیط زیست موسسه ملی علوم و فناوری «اولسان» (UNIST) توالتی سازگار با محیط زیست طراحی کرده که به آزمایشگاه وصل می‌شود و از فضولات انسانی برای تولید برق، زیست‌گاز و کود کشاورزی استفاده می‌کند.
 
این توالت که «BeeVi» نام گرفته، از یک پمپ خلاء کمک می‌گیرد تا مدفوع را با حداقل مصرف آب به یک محفظه زیرزمینی بفرستد. آن‌جا میکروارگانیسم‌ها از فضولات انسانی متان می‌سازند که در نهایت به انرژی مورد نیاز ساختمان دانشگاه، گاز آشپزخانه، سیستم گرمایش آب و سلول‌های سوختی اکسید جامد تبدیل می‌شود.
 
چو درباره این سیستم می‌گوید: «اگر خارج از چارچوب فکر کنیم، فضولات منابع ارزشمندی برای تولید انرژی و کود کشاورزی‌اند. من این ایده را به نوعی چرخه زیست محیطی تبدیل کردم.» انسان‌ها به طور میانگین روزانه ۵۰۰ گرم فضولات دفع می‌کنند که این رقم معادل ۵۰ لیتر گاز متان است. چو می‌گوید این مقدار گاز می‌تواند به ۰.۵ کیلووات برق یا انرژی لازم برای ۱.۲ کیلومتر حرکت خودروهای برقی تبدیل شود.
 
استاد دانشگاه اولسان ارز مجازی جدیدی به نام «Ggool» ساخته که در زبان کره‌ای به معنای عسل است. او به کسانی که از این توالت استفاده می‌کنند، روزانه ۱۰ واحد Ggool پاداش می‌دهد. دانشجویان با کمک این ارز می‌توانند از محیط دانشگاه مواد خوراکی یا کتاب بخرند. کافیست اقلام مدنظر خود را از فروشگاه بردارند و در هنگام خروج کد QR پرداخت را با اپلیکیشن Ggool اسکن کنند.
 
یکی از دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه اولسان می‌گوید: «تاکنون فکر می‌کردم مدفوع انسان صرفا نوعی فضولات کثیف است، اما حالا آن را به عنوان یک دارایی ارزشمند در نظر می‌گیرم. اکنون حتی در هنگام غذا خوردن هم درباره فضولات انسانی صحبت می‌کنم تا تصمیم بگیرم که با پول آن‌ها می‌توانم چه کتاب‌هایی بخرم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.