اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 14, 2021
10:52 چهارشنبه، 23ام تیرماه 1400
کد خبر: 126371

۱۴ پرونده ثبت اختراع حوزه فضایی در دستور کار

 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از روند رو به رشد ثبت اختراعات در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: ۱۴ پرونده ثبت اختراع و ۱۰ پرونده اعتبارسنجی اختراعات در دستور کار قرار دارد.
 
به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی گفت: در سال‌های اخیر پژوهشگاه فضایی ایران اهتمام ویژه‌ای به فرآیند تجاری‌سازی نتایج حاصل از پژوهش و تحقیقات داشته است. تجاری‌سازی نتایج تحقیقات از سویی، به توسعه پایدار و مستمر فناوری در پژوهشگاه کمک می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند، بستر مناسبی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در توسعه فناوری‌ها شود.
 
وی تصریح کرد: اولین گام در تجاری‌سازی فناوری‌های نوین، ثبت حقوقی این دستاوردها با هدف حفظ مالکیت فکری و صیانت از دستاوردهای علمی متخصصان است که با اخذ گواهی ثبت اختراع از مرکز مالکیت معنوی ایران محقق می‌شود.
 
صمیمی افزود: پس از اثبات حق مالکیت فکری و دریافت گواهی حقوقی ثبت اختراع، در ادامه مسیر تجاری‌سازی فناوری‌ها، الگوهای مختلفی از جمله اعطای لیسانس و دریافت حق بهره‌برداری، همکاری مشترک، سرمایه‌گذاری مشترک و دیگر روش‌ها به‌کار گرفته می‌شود تا در نهایت، چرخه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات تکمیل شود.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه تحقق هر چه بهتر تجاری‌سازی نیازمند اهتمام تمامی پژوهشگران به موضوع ثبت اختراع است، روند ثبت و اعتبارسنجی اختراعات را طی سال‌های گذشته مثبت ارزیابی کرد.
 
وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز ثبت مالکیت فکری دستاوردهای پژوهشگاه فضایی با جدیت دنبال شود، اظهار داشت: در سه ماهه اول سال‌جاری ۳ گواهی ثبت اختراع و ۱ گواهی اعتبارسنجی اختراع اخذ شده و ۱۴ پرونده ثبت اختراع و ۱۰ پرونده اعتبارسنجی اختراعات نیز در دستور کار قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.