اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 19, 2021
14:33 دوشنبه، 28ام تیرماه 1400
کد خبر: 126601

دیجی‌کالا شبکه اجتماعی خود را راه‌اندازی می‌کند

 
 
هم‌بنیان‌گذاران دیجی‌کالا، از ارائه خدمات لجستیکی و وب‌سرویس این شرکت به سایر کسب‌وکارها در آینده‌ای نزدیک خبر دادند. سعید محمدی در نشست کلاب‌‌هاوس پیوست، گام سوم توسعه تجارت الکترونیکی در دیجی‌کالا را ارائه خدمات گروه دیجی‌کالا به صورت یک بسته خدمات کامل از تولید محتوا تا ارسال کالا برای تمامی کسب‌وکارها به منظور رفع نیاز آنها در عرصه تجارت الکترونیکی و آنلاین اعلام کرد و همچنین حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در این نشست گفت: به زودی دیجی‌کالا امکان تولید محتوا (user generated content) به منظور ثبت علایق و نظرات کاربران درباره کالا و تجربه خرید‌شان و امکان اشتراک‌گذاری آنها روی شبکه اجتماعی دیجی‌کالا شبیه آنچه که در اینستاگرام اتفاق می‌افتد را فراهم می‌کند.
 
 اولین نشست از گفت‌وگوهای پیوست در شبکه‌ اجتماعی کلاب هاوس با عنوان «فراتر از داده‌ها» روز یکشنبه ۲۷ تیر با موضوع «بررسی بازار تجارت الکترونیکی ایران با تمرکز بر گزارش سالانه دیجی‌کالا» برگزار شد. در این نشست مجازی که با حضور حدود ۳۰۰ کاربر کلاب‌هاوس بیش از ۲ ساعت در کلاب پیوست به طول انجامید، مدیران و بنیان‌گذاران دیجی‌کالا و فعالان حوزه فناوری و تجارت الکترونیک حضور داشتند.
 
در ابتدای این نشست امیرحسن موسوی، مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا با اشاره به انتشار گزارش عملکرد سال ۹۹ دیجی‌کالا از ارائه ۶ گزارش تخصصی دیگر تا پایان سال خبر داد.
 
در گزارش عملکرد سال ۹۹ دیجی‌کالا که به تازگی منتشر شده است مجموعه‌ای از آمارها و اطلاعات کلی و جزئی در مورد حجم بازار خرده‌فروشی، محبوب‌ترین کالاهای دیجی‌کالا، بازخورد‌های مشتریان، مارکت پلیس و… دیده می‌شود. براساس این آمارها سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی ایران تا پیش از کرونا حدود ۲ درصد بود که حالا با رشد ۶۰ درصدی به حدود ۲/۳ درصد افزایش یافته است.
 
این ۲/۳ درصد شامل بیش از ۴۹ هزار و ۸۰۰ فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی به علاوه تمامی کسب‌وکار‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.
 
حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در مورد دلایل انتشار این گزارش‌ها و ارائه‌ آمارهای و داده‌های جزئی از کسب‌وکار خود گفت: «اولین بار برای انتشار این گزارش‌ها و آمارها، مردد بودیم چرا که برخی در داخل شرکت اعتقاد داشتند که از نظر تجاری ارائه این آمارهای جزئی کار درستی نیست، اما ما به دنبال این بودیم که دیجی‌کالا را به عنوان برندی شفاف به کاربران خود معرفی کنیم، یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای رسیدن به این هدف انتشار گزارش‌هایی است که در چند سال اخیر در دسترس عموم قرار داده‌ایم.»
 
به گفته حمید محمدی، قرار گرفتن دیجی‌کالا در جایگاه رهبری بازار تجارت الکترونیکی ایران، مسئولیت‌های این شرکت برای انتشار گزارش‌های شفاف از نحوه عملکرد خود را بیشتر کرده است.
 
 
علت تاخیر در ارسال کالاها
یکی از مهم‌ترین شکایت‌ها در مورد دیجی‌کالا به تاخیر در ارسال کالا برمی‌گردد. براساس گزارش عملکرد سالانه دیجی‌کالا این شرکت در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد سفارش‌ها را به موقع به مشتریان تحویل داده است. با این وجود در ماه‌هایی مثل آذر و اسفند درصد تاخیر ارسال بیشتر از زمان‌های دیگر است. از سعید محمدی در مورد علت این تاخیرها پرسیده شد که او در جواب گفت: «علت تاخیر در ماه‌های مختلف متفاوت است، مثلا در زمانی مثل آذر ماه دیجی‌کالا کمپین‌هایی مثل شب یلدا را برگزار می‌کند که افزایش خرید باعث تاخیر در ارسال کالاها می‌شود، مشابه این اتفاق در ماه اسفند هم رخ می‌دهد. اما بخش عمده‌ای از تاخیرهای دیجی‌کالا به فروشنده‌های مارکت پلیس برمی‌گردد که برخی از آنها کالا را به موقع ارسال نمی‌کنند.»
 
به گفته هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، در اختیار داشتن امکانات لجستیکی اختصاصی به این شرکت امکان داده تا به خوبی مشکلات و چالش‌ها را مدیریت کرده و بهبود دهد.
 
استفاده از شرکت‌های خصوصی برای ارسال کالا
مدیرعامل دیجی‌کالا در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از شرکت پست و شرکت‌های خصوصی برای ارسال کالا گفت: «در حال حاضر ما برای ارسال بخشی از سفارشات خود از پست استفاده می‌کنیم اما در مورد همکاری‌های بیشتر یا استفاده از شرکت‌های خصوصی باید به چند نکته توجه کرد. برای ما عواملی مثل نرخ تحویل به موقع کالا یا هزینه تمام شده ارسال کالا اهمیت دارد و لازم است که این شرکت‌ها بتوانند تضمینی در مورد آن به دیجی‌کالا ارائه دهند.»
 
به گفته سعید محمدی با وجود علاقه این شرکت برای برون‌سپاری این خدمات اما در حال حاضر شرایط همکاری و ارائه تضمین‌های لازم فراهم نیست.
 
سهم خرده‌فروشی آنلاین
سهم خرده‌فروشی آنلاین نسبت به کل بازار خرده‌فرشی ایران یکی دیگر از موضوعات مورد بحث نشست کلاب هاوس پیوست با مدیران دیجی‌کالا بود. سعید محمدی اعتقاد دارد که عدد ۳/۲ درصد بازار خرده‌فروشی ایران بسیار کوچکتر از ظرفیت واقعی است، به خصوصی وقتی این عدد را با کشورهای خاورمیانه مثل عربستان، ترکیه یا امارات مقایسه می‌کنیم. به گفته محمدی زمانی که این رقم را با بازار ترکیه مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که با وجود شباهت‌هایی مثل تعداد جمعیت جوان مشابه، ضریب نفوذ اینترنت و گوشی هوشمند نزدیک به هم اما ترکیه توانسته سهم خرده‌فروشی آنلاین را به بیش از ۸ درصد برساند.
 
ماموریت دیجی‌کالا
دیجی‌کالا در سال ۹۹ استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌هایی مثل پیندو و دیجی‌اکسپرس را به مجموعه خود اضافه کرده است. از حمید محمدی پرسیده شد که چه هدفی را از گسترش گروه دیجی‌کالا دنبال می‌کند. مدیرعامل دیجی‌کالا در پاسخ به این سوال گفت: «تمامی اعضا گروه دیجی‌کالا، مثل کمدا، پیندو، دیجی‌استایل، دیجی‌پی و… همگی زنجیره‌‌‌ای از ارزش را برای مشتریان دیجی‌کالا فراهم می‌کنند تا تجربه مشتری را ارتقا و بهبود دهند. در واقع تک تک این اعضا، نیازهای مشتریان دیجی‌کالا را برای داشتن خریدی امن‌تر، سریع‌تر و بهتر برطرف می‌کنند.»
 
مدیرعامل دیجی‌کالا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا با وجود رقبای قدرتمندی مثل دیوار، پلتفرم پیندو را راه‌اندازی کرده‌ است، گفت: «بسیاری از فروشندگان و خریداران دیجی‌کالا برای فروش محصولات خریداری شده و استفاده شده خود به پلتفرمی نیاز داشتند که بتواند اطلاعات کالای دست دوم را در کنار محصول داخل سایت نشان دهد. محتوای غنی دیجی‌کالا فروشنده را از وارد کردن اطلاعات جدید و تخصصی بی‌نیاز می‌کند.»
 
پیروی دیجی‌کالا از آمازون
از حمید محمدی در مورد دلایل شباهت استراتژی‌های دیجی‌کالا و آمازون سوال شد که به گفته او این شباهت تنها به دلیل فعالیت در حوزه‌های مشابه و یکی بودن نیازهای کاربران هر دو کسب‌وکار است. مدیرعامل دیجی‌کالا در این مورد گفت: «هر کدام از اعضا و مجموعه‌های دیجی‌کالا مکمل یکدیگر هستند و پازل فعالیت‌های این شرکت را کامل می‌کنند. با این وجود طبیعی است که ما به اکوسیستم آمازون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت‌ الکترونیکی جهان توجه داشته باشیم.»
 
دیجی‌پی و دیجی‌استایل؛ موفق یا شکست‌خورده
بخش دیگر سوالات نشست مدیران دیجی‌کالا به میزان رضایت آنها از دو پلتفرم دیجی‌پی و دیجی‌استایل اختصاص داشت. حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا اعتقاد دارد که آمار و رقم‌های دیجی‌پی نسبت به سال ۹۸ رشد داشته و رضایت‌بخش بوده اما این مجموعه هنوز نتوانسته از ظرفیت بالای کاربران دیجی‌کالا به خوبی استفاده کند و جای زیادی برای بهتر شدن و فعالیت در بازار فین‌تک ایران دارد.
 
بنیان‌گذار دیجی‌کالا در پاسخ به سوالی در مورد دلایل راه‌اندازی دیجی‌استایل و منطق تجاری فروش پوشاک و کفش در بخشی جداگانه از دیجی‌کالا گفت: «پنج سال پیش زمانی که دیجی‌استایل را تاسیس کردیم به دنبال ایجاد یک تجربه کاربری متفاوت و بهتر برای خریداران پوشاک و کفش بودیم. در کنار آن برخی از محصولات مثل پوشاک وارداتی استراتژی خاصی برای توزیع داشتند و تمایل داشتند تا آنها را در مجموعه‌های تخصصی به فروش برسانند. به نوعی می‌توان گفت که دیجی‌استایل محلی برای عرضه و ارائه پوشاک سطح متوسط و بالا است.»
 
اولین نشست از سری گفتگوهای کلاب‌هاوسی پیوست با اجرای آرش برهمند سردبیر و مهرک محمودی قائم مقام سردبیر ماهنامه پیوست و حضور حمید محمدی مدیرعامل و سعید محمدی هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا و امیرپاشا مدیر مارکتینگ و امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا و حدود ۳۰۰ کاربر کلاب‌هاوسی در حالی برگزار شد که طبق اعلام آرش برهمند این نشست‌ها به صورت هفتگی به گزارش‌ عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در حضور و مشارکت مخاطبان در کلاب پیوست خواهد پرداخت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.