اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 20, 2021
8:10 سه شنبه، 29ام تیرماه 1400
کد خبر: 126615

عیسی زارع پور کیست؟

ICTna.ir – براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نام دکتر عیسی زارع‌پور (رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه) در کنار نام دکتر ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل اسبق صنایع الکترونیک ایران (صاایران)، رئیس اسبق هیئت مدیره ایرانسل و رئیس فعلی هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران و دکتر مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل فعلی همراه اول، قائم مقام پیشین رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین و دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق مرکز ملی فضای مجازی) بعنوان اصلی ترین گزینه های معرفی بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس شورای اسلامی از سوی ابراهیم رئیسی قرار گرفته است.

در این گزارش مروری میکنیم به رزومه و سوابق عیسی زارع پور، بعنوان یکی از سه گزینه مطرح و کلیدی برای تصدی سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سید ابراهیم رئیسی.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دکتر عیسی زارع‌پور متولد 1358 در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه با مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر در گرایش شبکه از اسفند 1398 در حال حاضر، عهده‌دار مسئولیت ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران است.

 
وی دوره پسا دکتری را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال 96 نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت شده است. 25 مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی از عیسی زارع پور به چاپ رسیده است.
 
zarepour.jpg
زارع پور دوره پسا دکترای علوم و مهندسی کامپیوتر در گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای و تحلیل داده های زیستی خود را طی یک سال و نیم در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و پیش از آن هم یک دوره پسادکترا در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر با گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز (UNSW) در سیدنی استرالیا گذرانده است. این همان دانشگاهی است که وی دکترای علوم و مهندسی کامپیوتر خود را در  گرایش شبکه‌های رایانه‌ای در ابعاد نانو از آن اخذ کرده بود. این دانشگاه بر اساس رتبه بندی QS، یکی از 50 دانشگاه برتر دنیاست.
 
Graduation_small (1).jpg
عنوان پایان نامه دکترای زارعپور Efficient communication protocols for wireless nanoscale sensor networks (طراحی پروتکل‌های کارآمد برای نانوشبکه‌های حسگر بی‌سیم) با استاد راهنمایی پرفسور محبوب حسن بوده است.
 
انتشار 25 مقاله علمی پژوهشی شامل 6 مقاله Q1، دریافت 9 جایزه علمی پژوهشی از جمله مبتکر برتر دانشگاه در سال 2014، یکی از سه پایان نامه برتر دکتری مهندسی در سال 2015 و برترین مبتکر دانشجو در حوزه فنآوری اطلاعات در سطح استرالیا در سال 2014 ، کسب جایزه برترین طرح دانشجویی حوزه فناوری اطلاعات در استرالیا در سال 2014 و کسب امتیاز لازم برای بهره مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای دوره پسادکتری از جمله افتخارات تحصیلی عیسی زارع پور است.
 
زارع پور فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش امنیت شبکه در سال 85 از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است. عنوان پایان نامه ارشد او "طراحی یک سیستم تشخیص نفوذ برای شبکه‌های ویژه سیار" بوده است. وی لیسانس مهندسی نرم افزار خود را از دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 82  با رتبه دانشجوی 2 در سال 82 اخذ کرده است. عنوان پایان نامه لیسانس وی "طراحی و پیاده سازی دایره المعارف تحت وب استان کرمانشاه" بوده است.
دانشجوی نمونه دانشکده در چند نیمسال پیاپی، فارغ‌التحصیل رتبه دوم دوره، کسب عنوان جوان نمونه استان در سال 1382 هم از افتخارات دوره لیسانس زارع پور است.
 
او بعنوان استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، با تمرکز روی شبکه های نوظهور، اینترنت اشیا و سنسورهای پوشیدنی، دروس شبکه های کامپیوتری پیشرفته، اصول طراحی پایگاه داده و اینترنت اشیا تدریس میکند.
 
از جمله سوابق اجرایی دکتر زارع پور می‌توان به بنیانگذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به عنوان اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار در حوزه فضای مجازی اشاره کرد. این مرکز همچنین مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را بر عهده دارد.
 
2111811381211791651761711821115224848787209.jpg
 
وی در سال ۱۳۸۹ به پاس خدمات خود در این وزارتخانه به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور انتخاب شد. همچنین در دوران مدیریت ایشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه برتر در توسعه خدمات الکترونیکی توسط کارگروه فاوای دولت تقدیر شد.

زارع پور مهرماه 1396 در جلسه دیدار جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان کشور با مقام معظم رهبری بعنوان مجری سخنانی را ایراد کرده بود.

 

اوایل اسفند 1398 بود که طی حکمی از سوی آیت الله رئیسی رییس وقت قوه قضائیه و رئیس جمهور منتخب فعلی، دکتر زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب و جایگزین حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری شد که از آذرماه همان سال و با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شده بود.
 
مراسم معارفه عیسی زارع پور بعنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضاییه برگزار شده بود.
 
za2.jpg
زارع‌پور در مراسم معارفه خود گفته بود: من از قبول مسئولیت بعد از دوران دکتری فراری بودم و زمانی که موضوع فعالیت در قوه قضاییه پیشنهاد شد زانوهایم به لرزه افتاد چرا که قوه قضاییه جایی است که می‌تواند باعث رضایتمندی مردم از نظام شود. مردم طعم شیرین فناوری را در زندگی خود چشیده‌اند و همه کار‌های خود را از این طریق انجام می‌دهند که البته آسیب‌هایی را در کنار خود دارد که من معتقدم ناشی از عدم فرهنگ‌سازی درست است.
 
او از همان زمان بر افتتاح سامانه‌های مختلف در قوه قضاییه تمرکز داشته و فروردین امسال درباره هوشمندسازی این قوه گفته بود: ما چهار محور اصلی برای هوشمندسازی قوه قضاییه ترسیم کرده‌ایم. محور اول تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی است… محور دوم افزایش شفافیت، سرعت و دقت رسیدگی‌های قضایی است… محور سوم استفاده از فناوری برای اجرای سریع و موثر احکام است… محور چهارم شفاف کردن فضای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای مردم با داده‌هایی که در اختیار قوه قضاییه است.
 
توسعه زیرساخت ای عدل و احراز هویت غیرحضوری و آنلاین سامانه ثنای قوه قضائیه یکی از اقدامات ماندگار زارع پور در حوزه فناوری اطلاعات قوه قضائیه و استاندارهای احراز هویت و خدمات آنلاین حاکمیتی است.

برداشت عمومی در مورد زارع پور آرام و پرانرژی در قامت وزیر ارتباطات، براساس تجربه و رزومه اش، تمرکز و تمایل ذاتی اش به حوزه IT به جای ICT و CT است. 
 
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.