سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 21, 2021
13:03 چهارشنبه، 30ام تیرماه 1400
کد خبر: 126662

تحویل غذا با ربات در پاییز امسال

 
با افزایش خودکارسازی در دوران پاندمی کرونا، شرکت گراب‌هاب (Grubhub) که در زمینه تحویل غذا فعالیت می‌کند قرار است پاییز امسال ربات‌های تحویل غذا را در کمپ‌های کالج فعال کند. پاندمی باعث شده تا استفاده از ربات و دستگاه‌های خودران دوباره مورد اقبال شرکت‌ها قرار گیرد و از آنجایی که استفاده از خودرو‌های خودران هنوز به دلیل مقررات سخت امکان پذیر نیست، شرکت‌های تکنولوژی تلاش خود را برای تولید ربات‌هایی به کار گرفته‌اند که یکی از وظایف پر هزینه تحویل غذا را سریعتر و کم هزینه‌تر انجام می‌دهند.
 
 به نقل از مجله وال‌استریت، گراب‌هاب از ربات‌های چرخدار تولید شرکت یاندکس (Yandex) روسیه تولید می‌کند. این شرکت قرار است از این ربات‌ها در ۲۵۰ کالج آمریکا که گراب‌هاب در آنجا فعالیت دارد استفاده کند. این دستگاه‌های خودکار ۶ چرخ در سال‌های اخیر در خیابان‌های پربرف مسکو برای تحویل غذا، خواروبار و مستندات آزمایش شده‌اند. این ربات‌ها از ماه آوریل در یک دوره آزمایشی برای تحویل سفارشات رستوران‌های محلی در ان آربرو (Ann Arbor) میشیگان به کار گرفته شدند.
 
پاندمی کسب و کار تحویل غذا را تقویت کرده و چند شرکت به خودکارسازی فعالیت‌های خود علاقه‌مند شده‌اند. استفاده از ربات و پهباد هزینه‌های نیروی کار که بخش مهمی از هزینه تحویل غذا است را کاهش می‌دهد. ابتدای امسال، شرکت دوردش (DoorDash) استارت‌آپ رباتیک چاوباتیکس (Chowbotics) را خریداری کرد.
 
در سال‌های اخیر، شرکت‌های تحویل غذای رباتیک را آزمایش کرده و نمونه‌های اولیه را ارائه کرده‌اند.
 
شرکت تکنولوژی استارشیپ در سن‌فرانسیسکو، در حال توسعه تحویل غذای خود در کمپ کالج‌ها است و شرکت ربات نورو LLC (Nuro LLC) در ساکارامنتو کالیفرنیا در دوران پاندمی مشغول تحویل غذا، ملافه و تجهیزات محافظت شخصی در دوران پاندمی است.
 
آرتم فوکین (Artem Fokin)، رئیس توسعه تجاری در یاندکس، می‌گوید: «ما در سطح جهانی شاهد افزایش تقاضا برای تمامی خدمات تحویل فوری هستیم. پاندمی این جریان‌ را آغاز نکرد به آن سرعت بخشید.»
 
 
ربات‌های تحویل غذا می‌توانند تا ۲۰ کیلو غذا را جابجا کنند
تحویل غذا یک فرایند لجستیک پر هزینه و پیچیده است. اپلیکیشن‌ها معمولا با اضافه کردن هزینه‌ای روی سفارش‌های رستوران‌ها و البته اضافه کردن یک هزینه خدمات روی فیش مشتریان درآمدزایی می‌کنند. پس از آن باید از درآمد حاصل هزینه رانندگان را پرداخت کنند که بیشترین هزینه است.
 
ربات‌های تحویل غذا در تلاشند که عنصر انسانی را حذف و یک سری هزینه‌ها را کاهش دهند.
 
فوکین می‌گوید: «ربات‌ها استراحت نمی‌کنند، دیگر مسئله بازده بالا نیاز ندارد و مدیریت آنها ساده است. مشتریان هم برای دیدنشان هیجان زده‌اند. ربات‌ها نوآوری هستند.»
 
گراب‌هاب انتظار دارد که استفاده از تکنولوژی باعث کاهش هزینه شرکت و مشتریان شده و هزینه خدمت‌رسانی از سوی انسان‌ها را کاهش دهد.
 
یاندکس اعلام می‌کند که ربات‌های تحویل غذای خودکار که می‌توانند تا ۲۰ کیلو غذا تحویل دهند، کمی سریع‌تر از انسان‌ها مناطق شهری و خیابان را قدم می‌زنند. پس از اینکه یک قرارداد ثبت می‌شود، ربات به سمت رستوران می‌رود، غذا را برداشته و سپس آنرا در مکان مشخصی تحویل می‌دهد و کاربر از طریق اپلیکیشن گراب‌هاب قفل ربات را باز می‌کند.
 
به گفته نیک‌ رید (Nick Reed)، مشاور تکنولوژی حمل و نقل در انگلستان، کمپ‌های کالج از آنجایی زودتر این تکنولوژی را آزمایش کردند که ربات‌ها منطقه کوچکی مثل کمپ کالج را بهتر پوشش می‌دهند و کنترل این منطقه جغرافیایی ساده تر است و ربات‌ها با ماشین یا وسیله‌های بزرگتر ارتباط ندارند.
 
گراب‌هاب، که سال گذشته موافقت کرد با وب‌سایت غذای Takeaway.com در اروپا ترکیب شود، اولین بار است که با همکاری شرکت یاندکس به حوزه تحویل غذای رباتیک وارد می‌شود. گراب‌هاب در سال‌های اخیر روی تحویل غذا در کالج تمرکز داشته و یک پلتفرم تکنولوژی که مختص کمپ طراحی شده را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد و به یکی از بزرگترین عرضه کنندگان کمپ‌های کالج تبدیل شد.
 
به گفته برایان مادیگان (Brian Madigan)، نماینده این شرکت برای شرکای شرکتی و کمپ‌های دانشگاهی، گراب‌هاب چند سال پیش نیم نگاهی به تحویل غذا از طریق ربات کرد اما در آن زمان این تکنولوژی به اندازه کافی آماده نبود و معمولا یک شخص باید ربات را در منطقه هدایت می‌کرد. سپس حدود یک سال پیش و زمانی که پاندمی باعث شد صنعت تحویل غذا قدرت بگیرد و بسیاری مایل به ارتباط با انسان نبودند، برخی از کمپ‌های گراب‌هاب فعالیت از طریق تحویل غذای رباتی را آغاز کردند.
 
 
آزمایش تحویل غذا توسط ربات در ان آربور، میشیگان
آقای مادیگان می‌گوید: «جریان خودکارسازی در سال گذشته قدرت گرفت و این تکنولوژی حالا پیشرفته‌تر است.»
 
گراب‌هاب پس از بررسی تجربه تحویل غذا با ربات در روسیه، یاندکس را به عنوان شریک انتخاب کرد. این شرکت مشخص نکرده که کدام کمپ‌ها اولین بار مجهز به ربات می‌شوند. طبق اطلاعات این شرکت، کمپ‌هایی که گراب‌هاب وظیفه عرضه آنرا برعهده دارد معمولا بزرگ هستند و تا سرحد ۶۰ هزار دانش آموز را در خودشان جای می‌دهند.
 
شرکت یاندکس که به دلیل قدرت خود در بازار جستجو به گوگل روسیه شهرت دارد و جزو شرکت‌های لیست شده در نزدک است خدمات خود را در زمینه تحویل غذا، نمایش ویدیو و خدمات تاکسی گسترش داده است. همچنین این شرکت یک دستیار مجازی شبیه به الکسا به نام آلیس نیز دارد.
 
سازندگان خودروهای خودکار با استفاده از ربات‌های تحویل غذا فرصت دارند تا در عین حال که منتظر مقررات مربوط به خودرو‌های خودران و عادت کردن مشتریان هستند از این تکنولوژی درآمد زایی کنند.
 
سم ابولصمدی، تحلیلگر شرکت مشاوره گایدهاوس اینسایتس (Guidhouse Insights) در دیترویت، می‌گوید: «همه در ابتدای روی تاکسی‌های رباتی متمرکز شدند اما این تکنولوژی هنوز تا این حد به بلوغ نرسیده و حالا شرکت‌های بیشتری در حال بررسی تحویل غذا هستند. استفاده تجاری در این حالت ساده‌تر می‌شود.»
 
گروه وسایل خودران شرکت یادکس از سال ۲۰۱۷ در حال توسعه تکنولوژی خودرو‌های خودران است و ۱۷۰ خودرو با این مشخصات دارد. این شرکت در حال حاضر از همین تکنولوژی برای ربات‌های تحویل غذای خود استفاده می‌کند. یادکس می‌گوید که این ربات‌ها تا الان بیش از ۱۷ هزار تحویل غذا را عمدتا در مسکو و دیگر شهر‌های روسیه انجام داده‌اند.
 
فوکین از شرکت یادکس می‌گوید: «توسعه کسب و کار ربات‌های تاکسی نه تنها نیازمند تکنولوژی بلکه مقررات جدید هم هست. با این حال، ربات‌های خودکار امکان کار دارند، با این محدودیت‌ها روبرو نیستند و خیلی زود می‌توانند درآمدزایی کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.