اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 21, 2021
13:23 چهارشنبه، 30ام تیرماه 1400
کد خبر: 126667

بلو اوریجین با موفقیت جف بزوس را به فضا فرستاد

جف بزوس توانست به همراه سه سرنشین دیگر فضاپیمای نیو شپرد، با موفقیت به لبه فضا سفر کند و پس از تجربه حس بی‌وزنی، در منطقه تگزاس آمریکا  فرود آید.
 
ماموریتی تحت عنوان NS-16 که اولین پرتاب سرنشین‌دار بلو اوریجین به حساب ‌می‌آمد و راه را برای پیاده‌سازی کسب‌وکار گردشگری فضایی این شرکت همواره کرد. بزوس، ثروتمندترین مرد جهان و کسی که بلو اوریجین را در سال 2000 میلادی تاسیس کرد، با این پرواز توانست به طرفداران سفرهای فضایی اعلام کند که فضاپیمای نیو شپرد این شرکت، ‌می‌تواند سفری امن و بی‌خطر را برایشان رقم بزند.
 
در این سفر فضایی، علاوه بر جف بزوس، برادرش مارک، والی فانک 82 ساله از زنان خلبان اسطوره‌ای آمریکا و همچنین الیور دیمن 18 ساله از هلند حضور داشتند. طبق گزارش منتشر شده، موشک بلو اوریجین، پس از پرتاب و قبل از جدا شدن از بوستر به سرعتی حدود سه برابر سرعت صوت رسید و توانست این کپسول را تا ارتفاع تقریبا 106 کیلومتری بالا ببرد.
 
در این سفر، سرنشینان کپسول فضایی بلو اوریجین، حس بی‌وزنی را تجربه و در لبه فضا، خط انحنای کره زمین را مشاهده کردند. جف بزوس، پس از فرود موفقیت‌آمیز به زمین در توصیف این پرواز تاریخی عنوان کرد: ماموریت اصلی من با موفقیت به انجام رسید. واقعا از حس بی‌وزنی شگفت‌زده شدم؛ تجربه‌ای شبیه به شنا کردن بود.
 
با ثبت این ماموریت فضایی، فانک 82 ساله توانست نام خود را به عنوان مسن‌ترین و دیمون 18 ساله نیز خود را به عنوان جوان‌ترین افرادی که به فضا سفر کرده‌اند، ثبت کنند. بزوس پیشتر اعلام کرده که بود که از کودکی، رویای سفر به فضا را در سر داشته است.
 
او بعد از ریچادر برانسون، بنیانگذار ویرجین گلگتیک، دومین مرد ثروتمند جهان لقب گرفت که توانست با موشک اختصاصی شرکت خود به فضا سفر کند. برانسون چند روز پیش توانست چنین سفری را تجربه کند.
 
بوستر موشک نیو شپرد نیز در فاصله تقریبا هشت کیلومتری سکوی پرتاب و به صورت عمودی فرود آمد. بلو اوریجین، پیش از این پرتاب، 15 پرتاب آزمایشی بدون سرنشین را با موشک نیو شپرد انجام داده بود.
 
این شرکت هنوز اطلاعاتی را در خصوص قیمت نشستن روی هر یک از صندلی‌‌های این فضاپیما اعلام مکرده است. گفتنی است صندلی که دیمن روی آن نشست، متعلق به شخص ناشناسی بود که در یک حراجی برگزارشده توسط بلو اوریجین انتخاب شد. او برای تصاحب این صندلی، مبلغ 28 میلیون دلار را پرداخت کرد که در نهایت به دلیل ناهماهنگی در زمان‌بندی از پرواز با این پرتاب منصرف شد و اعلام کرد که در سفرهای بعدی از این امکان استفاده خواهد کرد.
 
پدر دیمون که بنیانگذار و مدیرعامل یک شرکت هلندی محسوب ‌می‌شود، پیشتر یک صندلی را برای ماموریت بعدی نیو شپرد خریداری کرده بود که با عدم حضور برنده حراجی، دیمون جایگزین شد و این سفر تاریخی را تجربه کرد.
 
پرتاب اخیر بلو اوریجین، دستاورد و موفقیتی بزرگ برای این شرکت محسوب ‌می‌شود. این شرکت، رقبای بزرگ و سرسختی همچون اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک و همچنین ویرجین گلکتیک را در مقابل خود ‌می‌بیند و باید منتظر ماند و دید که رویای انسان‌‌ها برای گردشگری فضایی چه زمانی محقق خواهد شد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.