اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

July 23, 2021
13:20 جمعه، 1ام مردادماه 1400
کد خبر: 126703

اینترنت 5G در ایران یک ساله شد

 
از زمان راه‌اندازی نخستین سایت 5G در ایران یک سال می‌گذرد و در این مدت ۱۰ سایت نسل پنجم اینترنت راه‌اندازی شده است که برخی از آنها قابلیت استفاده توسط عموم مشترکان را نیز دارند و کسانی که گوشی‌های 5G داشته باشند، می‌توانند از امکان اتصال به اینترنت نسل پنج بهره‌مند شوند.
 
پس از اینکه در سال‌های گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که صحبت از ۵G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح می‌شود. کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اطمینان بسیار بالا، ارتقا ارتباطات موبایل پهن باند و قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیع ازجمله ویژگی‌های نسل پنج ارتباطی است که این فناوری نوین ارتباطی را به‌عنوان یک فناوری تحول‌ساز که سایر جنبه‌های فناوری را نیز متحول می‌کند مطرح کرده است.
 
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال  ۱۳۹۸ درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود مقدمات پیاده‌سازی 5G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه 5G و ارائه خدمات اینترنت نسل ۵ به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود. بدین ترتیب یکم مردادماه سال ۱۳۹۹،  نخستین سایت ۵G ایران، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شد.
 
پس از راه‌اندازی دومین سایت 5G در امیرآباد تهران نیز، سومین سایت 5G ایرانسل که برخلاف دو سایت داخل ساختمانِ (Indoor) قبلی، نخستین سایت خارج از ساختمان (Outdoor) نسل پنج ایرانسل است، ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹، در محل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شد و امکان استفاده عموم مشترکان ایرانسل، به وسیلۀ گوشی‌های موجود در بازار ایران با قابلیت پشتیبانی از 5G و به علاوه، استفاده دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه از آخرین نسل فناوری تلفن‌همراه، در آزمایشگاه 5G این دانشگاه را فراهم کرد.
 
پس از راه‌اندازی سه سایت نسل پنجم برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، چهارمین سایت 5G ایرانسل و نخستین سایت نسل پنجم این اپراتور برای استفاده عموم مردم در بوستان آب و آتش، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد. پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز سوم اسفند ماه، در شیراز در محل ارگ کریمخانی و با هدف توسعه شهر هوشمند در این کلانشهر افتتاح شد. ششمین سایت 5G ایرانسل نیز درجزیره کیش راه‌اندازی شد.
 
در راستای راه‌اندازی سایت‌های 5G در ایران، همراه اول نیز از اجرای تجاری‌سازی و راه‌اندازی 5G این اپراتور خبر داد. بدین‌ترتیب چهارم اسفند ماه ۱۳۹۹،  حرم مطهر رضوی و همچنین کارخانه نوآوری مشهد، تحت پوشش تلفن همراه نسل پنجم و اینترنت پرسرعت 5G همراه اول قرار گرفت تا مشترکین همراه اول در مشهد نیز از این فناوری برخوردار شوند.
 
پس‌ از رونمایی از دو سایت 5G همراه اول در مشهد، سومین سایت این اپراتور نیز دهم اسفند ماه در تهران رونمایی شد. در این مراسم، سرعت ۳.۶۶ گیگابیت‌برثانیه در حضور کارشناسان  و اصحاب رسانه ثبت شد. چهارمین سایت 5G همراه اول نیز ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹، در مجموعه باغ کتاب تهران راه‌اندازی شد. افتتاح سایت 5G استان قم هم ۲۷ اسفندماه انجام شد.
 
همچنین فرایند تجاری‌سازی 5G FWA شرکت ارتباطات مبین‌نت و ارائه 5G برای مشترکان خانگی و سازمانی، ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز شد تا به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دلیل کم‌کاری‌ها در توسعه اینترنت خانگی، به جای توسعه VDSL، به سمت اینترنت خانگی 5G برویم.
 
به گفته رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هنوز زمان زیادی از پیاده‌سازی نسل چهارم ارتباطات نگذشته است، با وجود این، نه‌تنها در ایران بلکه در کل جهان چشم‌اندازی چندساله برای فراگیر شدن ۵G وجود دارد. بعضاً گفته می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان سال ۲۰۲۵ را برای پیاده‌سازی کامل 5G هدف‌گذاری کرده‌اند؛ یعنی چیزی حدود چهار تا پنج سال آینده.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.